Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:30

9
دی
فرمان ایست به پیری

فرمان ایست به پیری

اگر می‌خواهید در میانسالی هنوز از جوان برسید باید مراقبت‌های پوستی و تغذیه سالم و ورزش را از جوانی آغاز کنید. پوست آیینه تمام نمای بدن است که سرتاسر بدن شما را پوشانده است

تحریریه زندگی آنلاین : اگر می‌خواهید در میانسالی هنوز از جوان برسید باید مراقبت‌های پوستی و تغذیه سالم و ورزش را از جوانی آغاز کنید. پوست آیینه تمام نمای بدن است که سرتاسر بدن شما را پوشانده است و در اولین نگاه، به چشم همگان می‌آید. شما از روی کیفیت ظاهری پوست هر فردی  می‌توانید سن او را تخمین بزنید.

 افرادی که سبک زندگی سالم‌تر، وزن متعادل و روتین پوستی مناسبی داشته باشند نه تنها می‌توانند مانع از پیری زودرس و ایجاد چین‌وچروک روی پوست شوند بلکه حتی در میانسالی جوان‌تر به نظر می‌رسند. شما با رعایت نکاتی که در ادامه مقاله برایتان بازگو می‌کنیم می‌توانید در دهه 40 و 50 زندگی حداقل 10 سال جوان‌تر به نظر برسید و هیچ‌کس نتواند از روی ظاهرتان سن شما را حدس بزند.

 بیشتربخوانید:

با خوردن این خوراکی ها از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید

 

 

تأثیر مثبت اندیشی برای جوان ماندن در دوران میانسالی

یکی دیگر از عوامل مهم جوان ماندن در میانسالی داشتن روحیه شاداب و مثبت است. سعی کنید مثبت اندیش باشید، در لحظه زندگی کنید و به اصطلاح حرص‌وجوش نخورید.  از هر روشی می‌توانید برای بهبود روحیه و دور کردن افکار منفی استفاده کنید. اجازه ندهید از نظر روحی مدت زیادی ناراحت و عصبی باقی بمانید.   هورمون‌هایی که هنگام ناراحتی و عصبانیت در بدن شما ترشح می‌شود می‌تواند روند پیری را تسریع کند.  استرس‌های زندگی را کاهش دهید. منفی نگری و داشتن استرس به مرور زمان باعث استهلاک بدن خواهد شد.

 

علت و علائم پیری پوست

پوست زمانی جوان به نظر می‌رسد که با تولید مناسب کلاژن و الاستین خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرده باشد و لایه چربی زیر پوستی از بین نرفته باشد. خطوط ریز و چین‌وچروک‌هایی که روی صورت ایجاد می‌شود به دلیل کاهش جریان خون در پوست، کاهش  تولید کلاژن و الاستین در پوست و از بین رفتن چربی زیر پوستی است. اولین نشانه‌های پیری پوست را می‌توانید اطراف چشم و خط لبخند  و خط اخم ببینید. اگر دچار کمبود وزن باشید و وزنتان از حد متعادل کمتر باشد به این معنی است که چربی زیرپوستی کمی دارید و به عبارت دیگر پوستتان نازک است، نازکی پوست شما را مستعد پیری زودرس خواهید کرد.   ایجاد خطوط ریز زیر چشم، فرو رفتن خط لبخند و خط اخم هشدار اولیه برای شروع روند پیری پوست است. در مرحله بعدی ایجاد خطوط پرکلاغی در گوشه چشم می‌تواند نشان دهنده علامت بعدی باشد و در نهایت با گذر زمان پوست دچار شلی و افتادگی خواهد شد.

 

 نکات طلایی برای جوان‌تر به نظر رسیدن

برای این‌که در میان‌سالی جوان‌تر به نظر برسید بهترین روش این است که علاوه بر داشتن یک روتین پوستی مناسب با سنتان با تغییر سبک زندگی، ورزش منظم و مصرف غذاهای سالم، اجتناب از مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر جسمتان را به‌صورت درونی محافظت کنید.   اگر می‌خواهید در میانسالی همچنان جوان به نظر برسید باید از نظر ظاهری مراقبت‌های پوستی را از دهه 20 سالگی آغاز کنید و برای این‌که روند کلی پیری جسمتان را کندتر کنید سبک زندگی سالم در پیش بگیرید.   رعایت هر کدام از مواردی که در ادامه مقاله اشاره می‌شود باعث می‌شود روند پیری شما نسبت به هم سن و سالان کندتر شده و پوستتان جوان‌تر به نظر برسد.

 بیشتربخوانید:

فرمول داشتن افکار مثبت چیست؟

 

 

 تأثیر نوشیدن آب کافی جوان ماندن در دوران میانسالی

پوست شما برای این‌که جان و شاداب به نظر برسد نیاز به آبرسانی مداوم درونی و بیرونی دارد. شما با نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز می‌توانید به جوان‌تر ماندن پوستتان کمک کنید. مصرف آب کافی علاوه بر آبرسانی به سلول‌های بدن کمک می‌کند مواد زائد به‌خوبی از بدن دفع شوند.   راز طلایی برای مصرف آب این است که اگر می‌خواهید سلول‌های پوستتان حداکثر استفاده را از آبی که می‌خورید ببرند باید سعی کنید مصرف خوراکی‌های سالم و آبدار را افزایش دهید تا بخشی از آب موردنیاز سلول‌ها را از این طریق جذب کنید. بهترین منبع آبرسان برای سلول‌ها میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک و آبمیوه‌های طبیعی هستند.  از سوی دیگر حجم اصلی سلول‌های چربی زیرپوستی و حتی سلول‌های پوست را آب تشکیل می‌دهد بنابراین کم آبی بدن مساوی است با کوتاه‌تر شدن دوران جوانی.

 

 رژیم غذایی سالم  برای جوان ماندن در دوران میانسالی

برخی از مواد غذایی  به‌خصوص مواد غذایی فراوری شده و حاوی مواد نگهدارنده و رنگ‌های خوراکی، باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شوند، التهاب عامل پیری زودرس است بنابراین هرچه مقدار مصرف این خوراکی‌ها را کمتر کنید، شانس این‌که دوران جوانی طولانی‌تری داشته باشید بیشتر است.   موقع مصرف مواد غذایی باید مراقب مقدار کالری، چربی،  قند و نمکی که به بدنتان می‌رسد باشید، به هم خوردن تعادل هر کدام از این موارد مانع از طولانی شدن دوران جوانی خواهد شد. به‌طورکلی راز اصلی طولانی شدن دوران جوانی مصرف مواد غذایی متنوع، سالم و ارگانیک است که بتواند تمام نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین‌ها و چربی‌های سالم را تأمین کند.   مواد غذایی که عامل پیری زودرس هستند عبارتند از:

  قند تصفیه شده

  غذاهای کبابی و باربیکیو

  خوراکی‌های شور

  گوشت‌های فراوری شده و فست فودها

  کافئین

  چربی‌های ترانس و اسیدهای چرب اشباع و چربی هیدروژنه

   الکل

  مارگارین

   خوراکی‌های تند

  خوراکی‌های منجمد

   سوپ پاکتی

    آبمیوه‌های غیرطبیعی

   سرخ کردنی‌ها

  غلات و برنج بدون سبوس، نان بدون سبوس و پاستا

 

بیشتربخوانید:

نقش تغذیه و سبک زندگی بر شادابی و سلامت پوست

 

 

 

 

 کاهش مصرف قند و شکر برای جوان ماندن در دوران میانسالی

هر شیرینی‌ای که از منبع اصلی‌اش جدا شده و تصفیه شده محسوب شود باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود حتی اگر منبع آن طبیعی باشد مثل قندی که نیشکر و چغندر قند یا قند میوه و غیره تولید شده است.   برای جوان ماندن باید تا حد ممکن مصرف قند و شکر را کاهش دهید. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که گلوکوز و فروکتوز و سایر ترکیبات قندی که در کیک و شیرینی، آبنبات و شکلات و انواع نوشیدنی‌های شیرین وجود دارند نقش بسیار موثری در تسریع فرایند پیری سلولی دارند.   زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های شیرین علاوه بر این‌که احتمال دیابت را افزایش می‌دهد می‌تواند باعث ایجاد چین‌وچروک زودرس در صورت شود.   کارشناسان توصیه می‌کنند که برای از بین بردن اثرات شیرینی‌جات در رژیم غذایی به‌طور منظم از سبزیجات خانواده کلم، ماست کم‌چرب، ماهی، روغن‌زیتون، سبزیجات و میوه‌های تازه، اسفناج، قارچ، زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، چای سبز، گوجه‌فرنگی، انگور، انواع فلفل تازه، سیر تازه، پیاز، رزماری،  تخم‌مرغ، دانه‌ها و  آجیل‌های خام و تفت داده نشده، استفاده کنید.

 

 

 ورزش متعادل و منظم برای جوان ماندن در دوران میانسالی

ورزش کردن بعد از تغذیه سالم مهم‌ترین عامل جوان ماندن بدن و حفظ قدرت عضلانی است. ورزش کردن مانع از تحلیل رفتن عضلات بدن می‌شود که تأثیر مهمی در سلامت کلی شما دارد ولی  نکات بسیار مهمی را هنگام ورزش باید رعایت کنید تا نتیجه برعکس نگیرید.   سنگین ورزش نکنید: ورزش منظم یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت و طولانی‌تر شدن دوران جوانی است ولی ورزش‌های بیش از حد سنگین  باعث افزایش التهاب در بدن شده و علاوه بر ایجاد مشکلات فقرات و ارتوپدی، افزایش فشار خود و دردهای عضلانی و مفصلی می‌تواند باعث پیری زودرس شود.   نداشتن آرایش هنگام ورزش: یکی دیگر از معضلاتی که هنگام ورزش باعث پیری پوست می‌شود داشتن آرایش یا کرم روی صورت است. برخی از کرم‌های مراقبتی روی صورت باعث می‌شوند که هنگام ورزش تعریق پوستی صورت افزایش پیدا کرده و آب میان بافتی پوستتان به صورت بیش از حد از بین برود و جایگزین کردن آن‌ها در طول زمان برای بدن سخت شود.  بنابراین همیشه سعی کنید بین استفاده از کرم‌های مراقبتی و ورزش نیم تا یک ساعت فاصله باشد ، از سوی دیگر هنگام ورزش به دلیل تعریق منافذ پوستی باز می‌شوند و در صورتی که پوستتان پوشیده از مواد آرایشی باشد، جذب پوست شده و به‌تدریج با مسموم کردن مداوم سلول‌های اپیدرم پوست باعث ایجاد چین‌وچروک زودرس در پوست می‌شوند.

 

تأثیر همیشه آرایش نکردن برای جوان ماندن در دوران میانسالی

متأسفانه در کشورهای خاورمیانه که تبعیض جنسیتی بین زن و مرد زیاد است  و منجر به کاهش اعتمادبه‌نفس در زنان شده،  آرایش روزانه تبدیل به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی زنان شده است در صورتی که معمولاً در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌خصوص کشورهایی که جهان اولی محسوب می‌شوند و بیشتر به‌تساوی زن و مرد اهمیت می‌دهند زنان صرفاً برای رفتن به مراسم رسمی و خاص آرایش می‌کنند.  آرایش کامل را برای مجالس و مهمانی‌های خاص بگذارید، استفاده از رژ و ضد آفتاب بی‌رنگ برای آرایش روزانه کفایت می‌کند. آرایش کردن روزانه هزینه بسیار زیاد مالی و زمانی به زنان تحمیل می‌کند. به‌خصوص زمانی که قرار باشد از پنکیک، کرم پودر، کانسیلر، خط چشم، ریمل، مداد ابرو و رژ گونه استفاده شود بسیار وقت‌گیر خواهد شد.   متأسفانه زنان ایرانی متوجه نیستند که استفاده روزانه از لوازم آرایش به مرور باعث کم آب شدن و کدر شدن و مسموم شدن سلول‌های پوست و در نتیجه پیری زودرس پوست می‌شود و دهه 30 زندگی که اوج کمال و زیبایی یک زن محسوب می‌شود درست زمانی که باید در اوج زیبایی باشید پوستتان رو به پیری می‌گذارد و در دهه 30 زندگی شادابی پوست خود را از دست خواهید داد.

برچسب ها: ورزش، سالمندی، سبک زندگی، پیری تعداد بازديد: 222 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز