یکی از شاخصهای مهم در سنجش توسعهیافتگی کشورها میزان مشارکت زنان در اقتصاد آن کشورهاست.
ورود زنان به دانشگاهها و افزایش خطشکنی زنان کارآفرین در عرصه اجتماعی سطح مهارتهای آنان از جمله عواملی هستند که در یک قرن اخیر باعث حضور فعالتر زنان در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها شده است. آنچه در سالهای اخیر خودنمایی میکند حضور زنان کارآفرین در عرصههای اقتصادی است.
با این تعریف تا حدودی میتوان دریافت که کارآفرینی زنان اتفاق بزرگ و مهمی است که نشان از تواناییهای قابل آنان دارد و میتواند نویدبخش حضور مؤثرتر آنها در آیندههای نزدیک در زمینههای شغلی مختلف باشد. اما زنان کارآفرین چه ویژگیهایی دارند؟
زنان کارآفرین تعهدی بسیار عمیق به جامعه و وظایف شغلی خود دارند و هیچ بهانهای نمیتواند آنها را از مسیر شغلیشان منحرف کند؛ جالب است مطالعه زندگینامه زنان کارآفرین نشان میدهد این افراد علیرغم دغدغهها و مشغلههای زیادی که دارند به زندگی خصوصی و خانوادگی خود توجه زیادی دارند بهویژه آنکه از فرزندان خود غافل نمیشوند.
شاید با خواندن ویژگیهای زنان کارآفرین مایل باشید بدانید زنان کارآفرین چگونه این ویژگیها را کسب کردهاند؟ بهکارگیری کدام ترفندها به آنان کمک کرده تا بتوانند سهمی از بازار کار خود را به خود اختصاص دهند و هر روز جایگاه خود را بیش از گذشته تثبیت کنند؟
در ادامه این گزارش به ویژگیهایی اشاره خواهیم کرد که نه تنها از زنان که از مردان هم افرادی کارآفرین خواهد ساخت!
استفاده از کارشناسان ماهر و کارکشته
مدیریت کسبوکار موفق کار راحتی نیست. بیشتر افراد بهویژه زنان ترجیح میدهند افرادی را که از قبل میشناسند استخدام کنند.
این تصور نهتنها در پیشبرد کار کمک چندانی نخواهد کرد که در بعضی مواقع مانع از سرعت گرفتن پیشرفت کار میشود.
تجربه و تخصص افراد باید بهعنوان اصلیترین معیار برای استخدام آنان در نظر گرفته شود. کارآفرینان افرادی را به خدمت میگیرند که میتوانند تأثیرگذار باشند.
داشتن مهارتهای ارتباطی منحصربهفرد
هلن فیشر، انسانشناس دانشگاه راتجز، دریافته است که پنج خصوصیت، که این خصوصیتها بیشتر به مهارتهای ارتباطی معطوف است، زنان کارآفرین را در این زمینه منحصربهفرد کرده است و میتواند در موفقیت آنان بسیار مهم جلوه کند، این عوامل عبارتاند از:
۱. مهارتهای ارتباطی
بسیاری از زنان در بیان احساسات خود بهتر از همتای مرد خود عمل میکنند و توان برقراری ارتباط مؤثرتری دارند؛
۲. مهارتهای مردمی
بسیاری از بانوان در خواندن احساسات از چهره دیگران و کشف رمز و رازهای حرکات دیگران و پی بردن بهمنظور طرف از لحن صدا بسیار ماهر هستند؛
۳. مهارتهای به کاری گیری تفکر شبکهای
به معنی توانایی زنان در جمعآوری دادهها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات دادههای مختلف است.
برعکس، بسیاری از مردان معمولاً اطلاعات را قطعهقطعه کرده فقط توجه خود را معطوف به چیزهایی میکنند که تصور میکنند اهمیت بیشتری دارد.
۴. مهارت برقراری توافق
زنان کارآفرین موفق، غالباً خوب میتوانند بحث کنند. آنان میکوشند شرایطی ایجاد کنند که با طرفهای وارد در بحث، روابط هماهنگ برقرار کنند.
۵. توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه
حفظ روابط درازمدت با مشتری در تجارت نیاز به ایجاد مودت و دوستی و استفاده از روابط عمومی مؤثر است.
شناخت دقیق از بازار و مشتریان
کارآفرینان موفق وقت زیادی را صرف شناخت بازار و مشتریان خود میکنند.
زنان کارآفرین به دلیل روابط گستردهتری که در مقایسه با مردان کارآفرین با افراد مختلف دارند به اطلاعات بیشتر و دقیقتری از بازارهای هدف خود دسترسی دارند.
شناخت مشتریانتان و توان مالی آنها میتواند محصولات، خدمات و نحوه ارائه آنها در بازار را تا حد زیادی هدایت کند؛ هدایتی که منجر به سودآوری بیشتر برای کارآفرینان میشود.
امروزه زنان با داشتن دیدی خلاق و برخورداری از مهارتهای متنوع، نقش مهمی در چرخه اقتصاد خانواده و جامعه دارند و نقش آنان در پیشرفتهای امروزی مانند تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات و... نباید نادیده گرفته شود؛ زنان میتوانند با بهرهگیری از توان خود به تغییرات مطلوب اقتصادی سرعت ببخشند و حتی فرصتهایی را خلق کنند که تا پیشازاین وجود نداشته است؛ مدیریت زنان بر مجموعههای موفق استارت آپی، بهویژه در ایران، نمونه تأیید شدهای از این واقعیت است.
بیشتر بخوانید:
زنان کارآفرین و نیمرخ زنانه اقتصاد ایران
دو کارآفرینی که شیرین کاشتند!