Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 7 مهر 1403 - 19:03

24
اسفند
زندگی در میان جنگ و خون

زندگی در میان جنگ و خون

واژه جنگ با خون گره خورده است.....

واژه جنگ با خون گره خورده است، با اضطراب و هیجان، خشونت و درندگی، با ترس؛ و واژه زن هم‌ردیف لطافت است و آرامش، هم‌سان آسایش و راحتی و نماد نیاز هر انسان به مهربانی و محبت زنان. «جنگ» و «زن» در کنار هم جمع اضدادند، مثل آب و آتشی که بدون فائق آمدن یکی بر دیگری در کنار هم زندگی مي‌‌کنند و انگار که به یکدیگر خو گرفته‌اند. زنان هر سرزمینی در طول تاریخ تا به حال بارها و بارها زیر آوار جنگ و بمباران روزگار گذرانده و کودکان خود را بزرگ‌ کرده‌اند. در همین ایران خودمان و در دوران 8 سال دفاع مقدس این زنان بودند که دوش با دوش مردان، هر صبح چشم‌هایشان را با عزم جنگیدن و روزگار گذراندن جنگی باز مي‌‌کردند. با این حال زنان در هیچ دیاری مثل «فلسطین» با جنگ ‌خو نگرفته و به آن عادت نکرده‌اند. آنها سال‌های سال است که با سربازان خشن رژیم صهیونیستی مي‌‌جنگند و روزگار را سپری مي‌‌کنند. کم‌تر کسی اما خبر دارد که آنها چند سال است که مي‌‌جنگند؟ وضعیت‌شان چطور است؟ آیا زنان در فلسطین مانند مردان سازمان یافته‌اند و به جنگ‌های چریکی منظم مي‌‌پردازند؟ آیا آنها زندانی مي‌‌شوند و مثل مردان سختی‌ها را تحمل مي‌‌کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات یک گزارش دو صفحه‌ای کافی نیست. پاسخ این سوالات را در پرونده این شماره بخوانید: « فلسطین؛ زنانی كه عمری‌است مي‌‌جنگند».

غزه و فلسطین؛ زن، جنگ، خون

همانطور که گفته و دیده مي‌‌شود روایت‌ زنان غزه و فلسطین اشغالی، تجربه زندگی در مدار جنگ و خشونت است. نوار غزه ناحیه‌ای در قسمت شرقی فلسطین اشغالی و در کنار دریای مدیترانه است. این منطقه از جنوب غربی با مصر و از شمال و شرق با سرزمین‌اشغالی هم مرز است. مساحت کلی نوار غزه 360 کیلومتر مربع است. این منطقه جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 600 هزار نفر را در خود جای داده است و از این نظر بیشترین تراکم جمعیت را در جهان داراست. مردمی که در منطقه غزه زندگی مي‌‌کنند تماما فلسطینی هستند. این منطقه هم‌اکنون در اختیار نیروهای حماس است. مهم‌ترین بخش نوار غزه شهر غزه است که حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد و از نظر جمعیتی متراکم‌ترین شهر جهان است. رفح و خان یونس از دیگر شهرهای مهم این منطقه هستند و در حال حاضر کشاورزی و کمک‌های بین‌المللی ، مهم‌ترین منابع امرار معاش اهالی غزه است. این منطقه تا کنون بارها مورد تهاجم نیروهای رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

سربازان صهیونیست به زنان شلیک مي‌‌کنند

اولین تهاجم که به جنگ 22 روزه معروف است در 27 دسامبر 2008 آغاز شد و با عنوان «عملیات سرب گداخته» ادامه یافت. این حمله به شهید شدن 1300 نفر در غزه منجر شد. که از این تعداد 440 تن از آنها کودک، 110 تن دیگر زن و ده ها نفر سالمند بوده‌اند. روزنامه لوموند در گزارشی درباره جنایات صهیونیست‌ها در این جنگ نوشت:«مدارک مستندی وجود دارد که نشان مي‌‌دهد در این جنگ و در 20 مورد سربازان اسرائیلی به سوی زنان و کودکان فلسطینی شلیک کرده‌اند.» در سال 2012 نیز بار دیگر رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد. این حمله که با عنوان «عملیات ستون ابر» (ستون دفاعی) صورت گرفت. این حملات هم به شهید شدن 163 فلسطینی انجامید که از میان آن‌ها ۴۳ نفر کودک، ۱۵ نفر زن، و ۱۸ نفر سالمند بودند. آخرین تهاجم رژیم صهیونیستی نیز در هشتم ژوئن سال 2014 به بهانه مرگ مشکوک سه نوجوان اسرائیلی در الخلیل آغاز شد. این جنگ به مدت 51 روز ادامه یافت و سرانجام در 26 آگوست رسما آتش بس نامحدود تحت نظارت مصر امضا شد.
 

کشتار بدون سر و صدای زنان
ظاهرا تنها کشورهای مسلمان نیستند که از کشتار زنان و کودکان در فلسطین اشغالی و شهر جنگی غزه غم به دل‌هایشان مي‌‌نشیند. آتش این جنگ طولانی آنقدر تند است که صدای اروپاییان، که در مقابل کشتارهای خاورمیانه در سکوت مطلق فرو مي‌‌روند را در آورده است. مرکز حقوق بشر اروپا که مقر آن در ژنو است چندی پیش گزارشی با عنوان «اسراییل زنان غزه را بدون سروصدا مي‌‌کشد» ارایه و منتشر کرد که نشان مي‌‌داد هر روز سربازان رژیم صهیونیستی در خفا به زنان غزه تیراندازی کرده و آنها را بی‌دلیل مي‌‌کشند. در این گزارش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه زنان در نوار غزه در جنگ اخیر 51 روزه پرداخته شد. براساس این گزارش در جنگ اخیر غزه 489 زن جان باختند که 22 درصد از کل قربانیان بوده‌اند . 196 تن از این زنان زیر 18 سال سن داشته‌اند. 251 زن در سنین 18 تا 59 سال بوده‌اند و 43 زن بالاتر از 60 سال سن داشته‌اند. در این میان 3 زن معلول نیز وجود داشته‌اند که این سازمان، کشتار آنها را نقض آشکار حقوق بشر اعلام کرده است.همچنین در این جنگ 3532 نفر از زنان غزه مجروح شده‌اند که 31 درصد کل مجروحان بوده‌اند. هزار تن از این زنان از معلولیت‌هایی در قسمت‌های مختلف به دلیل جراحات وارد شده از جنگ رنج مي‌‌برند. جنگ غزه صدها یتیم داشته است که 51 درصد آنها دختر هستند. بر اساس این گزارش در جنگ غزه زنان باردار بسیاری نیز قربانی شدند. این زنان در سنین 25 تا 29 سال بوده‌اند. همچنین بسیاری از زنان باردار هم به دلیل در دسترس نبودن بیمارستان در منزل وضع حمل کرده‌اند.تعداد زایمان‌های زودهنگام پس از جنگ غزه در مقایسه با قبل آن به دلیل ترس و وضعیت روحی نامناسب زنان 30 درصد افزایش یافته است. در اثر این جنگ 11 هزار زن به دلیل از دست دادن خانه‌های خود به مراکز پناهندگی در غزه روی آوردند و در شرایط بسیار سخت قرار گرفتند که صدها تن از آنها هنوز هم در این مراکز زندگی مي‌‌کنند و به دلیل امکانات کم بهداشتی به بیماری‌های مختلف دچارند. بررسی جنایات هولناک اسرائیل در فلسطین و غزه یکی از مشهودترین مصادیق اعمال خشونت و ایجاد آسیب علیه زنان در سطح بین‌المللی است. البته خشونت علیه زنان مظلوم غزه صرفا به جنگ‌های 22 روزه،‌ جنگ 8 روزه و جنگ اخیر ختم نمی‌شود. بلکه از آغاز شروع انتفاضه خشونت علیه زنان به صورت نهادی و ساختاری در فلسطین و غزه وجود داشته است. چرا که یکی از ویژگی‌های بارز انتفاضه مقاومت و پایداری زنان در تاریخ مبارزات مردم فلسطین است که در جهان کمتر مانندی داشته است. بنابراین مي‌‌توان گفت که شهادت، اسارت،‌ تقدیم عزیزان خود برای عملیات پاسخ به متجاوز از جمله مواردی است که اهمیت و جایگاه نقش زنان فلسطین را روشن مي‌‌کند. مجموعه خصایصی که سبب شده است تا رژیم صهیونیستی فشارهای فراوانی بر زنان فلسطینی وارد کند و این حقیقتی است که امروز بسیاری از آزاد اندیشان جهان به آن دست یافته‌اند که رژیم صهیونیستی زنان فلسطینی را مي‌‌کشد تا فلسطینی به دنیا نیاورند و مردان فلسطینی را مي‌‌کشد تا از کشورشان دفاع نکنند.

صهیونیست‌ها فلسطینیان را مهاجم مي‌‌دانند!
از نظر خاخام‌های صهیونیست اما فلسطینیان مظلومی که سرزمینشان غصب شده است، مهاجم هستند. اين فلسطيني  با چنین دیدگاهی گفت: در تمام جنگ‌هایی که ملتی مورد هجوم قرار مي‌‌گیرد، آن ملت حق دارد با جنگ متقابل علیه مهاجمان اقدام کند و لازم نیست تفحص کند تا دریابد که آیا شخص مقابلش جزء جنگنجویان است یا نه! لیئور ادامه داد: به همین دلیل در مواقع جنگ، مردم مورد هجوم واقع شده اجازه دارند ملت دشمن را مورد پیگرد قرار دهند و هر گام مناسبی را بردارند؛ مانند قطع برق یا بمباران و نابود کردن کل منطقه. بدین ترتیب مي‌‌توان گفت مخاصمات غزه سبب نقض گسترده حقوق مردم این منطقه به ویژه زنان شده است. بخش زیادی از بیش از یک میلیون و ششصد هزار فلسطینی که در این منطقه زندگی مي‌‌کنند زنانی هستند که از امکانات مناسب زندگی، دارو، غذا و سایر امکانات بهداشتی برخوردار نیستند و در وضعیت اسفناک حصر اقتصادی و جغرافیایی قرار دارند. نتیجه آن‌که جنایات رژیم صهونیستی به غزه که هر از چندگاهی با بهانه‌ دفاع از امنیت اسراییل علیه این باریکه صورت مي‌‌گیرد، برگ دیگری بر نقض حقوق زنان در مخاصمات مسلحانه را بر دفتر نهادهای حقوق بشری اضافه مي‌‌کند. این در حالی است که سالهاست که مردم جهان اروپایی و آمریکایی شاهد کشتار زنان – که بذرهای کودکان آینده‌اند- هستند اما صدایی از آنها در نمی‌آید؛ گویی حقوق بشر در تمام دنیا وقتی مصداق دارد که منافع قدرت‌های بزرگ تامین شود و حتی اگر پای زنان، مظهر لطافت و آرامش که در ذات خود هیچ نسبتی با جنگ ندارد، در میان باشد باز هم سکوت را بر اعتراض ترجیح مي‌‌دهند.

مرکز حقوق بشر اروپا که مقر آن در ژنو است چندی پیش گزارشی با عنوان «اسرائیل زنان غزه را بدون سروصدا مي‌‌کشد» ارایه و منتشر کرد که نشان مي‌‌داد هر روز سربازان رژیم صهیونیستی در خفا به زنان غزه تیراندازی کرده و آنها را بی‌دلیل مي‌‌کشند

تعداد بازديد: 554 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز