Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:46

13
اسفند
کودک، بازی و تربیت اخلاقی

کودک، بازی و تربیت اخلاقی

کودک در دوران بسیار مهم کودکی به تدریج با صفات نیک و بد آشنا می‌شود و در این مسیر بازی‌هایی که کودکان می‌کنند بسیار مهم و تاثیرگذار است. بنابراین با توجه به اهمیت بازی و علاقه‌مندی کودکان

 تحریریه زندگی آنلاین : کودک در دوران بسیار مهم کودکی به تدریج با صفات نیک و بد آشنا می‌شود و در این مسیر بازی‌هایی که کودکان می‌کنند بسیار مهم و تاثیرگذار است. بنابراین با توجه به اهمیت بازی و علاقه‌مندی کودکان به بازی، اهمیت دقت به نوع بازی‌هایی که کودکان انجام می‌دهند از مسئولیت‌های مهم والدین است. در بازی‌ها کودکان نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند و با این روش مهارت‌های زندگی را می‌آموزند و آماده پذیرفتن نقش‌های زندگی بزرگسالی می‌شوند. با برنامه‌ریزی و کمی دقت بیشتر بر بازی‌ها می‌توان کمک کرد تا کودک بتواند آداب و رسوم زندگی، معاشرت و مسئولیت‌های اجتماعی را نیز یاد بگیرد و یا به عبارتی مهارت‌های زندگی و رشد اجتماعی کودک قوت پیدا کند. ثابت شده، بازی یکی از مهم‌ترین عوامل در تربیت کودک است، همچنین متخصصان حوزه کودک بر این باورند که کودکانی که به اندازه کافی بازی نمی‌کنند، از رشد اجتماعی و ذهنی کمتری بهره‌مند می‌شوند. بنابراین بهتر است والدین روی بازی‌هایی که کودک‌شان انجام می‌دهد نظارت کنند و  برای بازی آنها وقت بگذارند.   بازی‌های مناسب حتی در تربیت اخلاقی کودک تاثیرگذار است و والدین با جهت دادن به انگیزه‌های کودک می‌توانند با بازی، او را در مسیر درست هدایت و به رشد اخلاقی او کمک کنند. پدر و مادر با شرکت در بازی‌های کودکان علاوه بر تقویت رابطه خود با فرزندشان نکات تربیتی مناسب را در خلال بازی به او آموزش می‌دهند. از آنجا که کودکان از والدین خود بیش از دیگران الگو می‌گیرند، سعی کنید در بازی‌هایی که با کودکان می‌کنید، مهربانی را در وجودشان پرورش دهید و راه‌های مهربانی کردن به دیگران و همچنین مسئولیت‌پذیری را در بازی‌ها به آنها آموزش دهید.

  بیشتربخوانید:

فواید گِل بازی برای کودکان

پارک رفتن؛ نیاز مهم کودک

بازی‌های فکری خانوادگی برای روز‌های کرونایی در خانه + تصاویر

 

 

 

یک بازی با هدف آموزش مهربانی

شما می‌توانید یک روز دوستان فرزندتان را به منزل دعوت کنید و از آنها یک گروه تشکیل دهید و با آنها با یک قوطی خالی یک قلک بسازید (کاردستی درست کنید) و از آنها بخواهید هر روز مقداری از پول تو جیبی‌شان را دور از چشم دیگران داخل آن بیندازند بعد از اینکه قلک پر شد دوباره دوستان فرزندتان را دور هم جمع کنید.

به هر یک از بچه‌ها یک برگه بدهید که روی هر برگه اسم آنها نوشته شده باشد.

از کودکان بخواهید هر کدام حدس بزنند داخل قلک چه مبلغی جمع‌آوری شده و مبلغ حدس زده شده توسط هر کودک را روی برگه خودش و زیر اسمش یادداشت کنید.

بعد از بررسی برگه هر کس که حدسش به مبلغ جمع‌آوری شده نزدیک‌تر بود، برنده است و برنده می‌تواند تصمیم بگیرد با پو‌ل‌ها چه کار نیکی انجام شود.

به عنوان مثال

 خرید هدیه برای یک کودک نیازمند

 تهیه غذا برای یک انسان گرسنه

 خرید شیرینی و عیادت از یک بیمار

 خرید لوازم‌التحریر برای یک دانش‌آموز نیازمند

 خرید دانه برای پرندگان

 و اهدای پول به یک موسسه خیریه

بیشتربخوانید:

بازی های مفید برای تقویت انگشتان کودک

پس از انجام بازی مهربانی از کودکان بپرسید چه احساسی نسبت به بازی دارند و خود نیز به کودکان‌تان بگویید که چقدر مهربانی حال‌تان را خوب می‌کند.

این گونه بازی‌ها را تکرار و تکرار کنید و با تکرار بازی‌هایی با محوریت خیرخواهی و مهربانی به رشد شخصیتی و اخلاقی فرزندتان در بزرگسالی کمک کنید.

در این بازی‌ها علاوه بر آموزش کار گروهی به کودکان، همکاری، بخشش و نیک اندیشی را به آنها آموزش داده‌اید. ضمنا کودکان در این گونه بازی‌ها متوجه خواهند شد، هستند کسانی که مانند آنها راحت زندگی نمی‌کنند و چیزهایی که به راحتی در دسترس آنها است ممکن است در دسترس همگان نباشد و این موضوع باعث می‌شود کودکان به حس رضایت‌مندی برسند و از طرفی وقتی کودکان ببینند توانسته‌اند به دیگران کمک کنند، علاوه بر اینکه به اعتماد به نفس خواهند رسید، به رشد شخصیتی و معنوی نیز دست خواهند یافت.

تحقیقات ثابت کرده کودکانی که در روند رشد در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می کنند و  با مفاهیم نیکوکاری آشنا می‌شوند در آینده انسان‌هایی موفق‌تر و شجاع‌تر شده  و با اعتماد به نفس بهتری در زندگی گام برمی‌دارند.

این روزها روابط انسانی دستخوش تغییرات بسیاری شده و برخی از خصوصیات کمرنگ‌تر از گذشته، اما دنیای کودکان هنوز هم رنگ و بویی دیگر دارد و تماشای انسانیت آنها بسیار دلنشین است و اینها تصاویر کودکانی است که پیشقدم شده و با کارهای هرچند کوچک، مهربانی را به تصویر کشیده‌اند.

از بازی‌های مهربانانه کودک‌تان تصویر بگیرید و به شماره 09391287850 واتساپ کنید  و با ما در موسسه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان همراه شوید تا در کنار یکدیگر از لبخندها و مهر پاکشان لذت ببریم.

 

برچسب ها: کودک، بازی، بازی کودکانه، مهربانی، آموزش، تربیت، نیکوکاری تعداد بازديد: 336 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز