Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:36

1
شهریور
پاسخ به پرسش‌های متداول بارداری در دوران کرونا

پاسخ به پرسش‌های متداول بارداری در دوران کرونا

در گفتگوی فرانکا کاده رئیس کنفدراسیون بین‌المللی ماماها مطرح شد:

تحریریه زندگی آنلاین : بارداری زمانی خاص و پر از هیجان و انتظار است. ولی برای مادران باردار شیوع بیماری کرونا، باعث شده که ترس، اضطراب و عدم اطمینان بر این اوقات خوش سایه بی افکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی مراقبت زنان از خود و فرزند خود با فرانکا کاده، ماماها مصاحبه‌ای کرده‌ایم.بیماری کرونا یک بیماری ویروسی جدید است و تحقیقات در مورد آن همچنان ادامه دارد. به محض دریافت اطلاعات جدیدتر، این مقاله به روز آوری خواهد شد.

بیشتربخوانید:

واکسیناسیون در دوران بارداری منعی دارد؟

 

 

 

اگر من حین بارداری به بیماری کرونا مبتلا شوم، آیا بیماری را به جنین منتقل خواهم کرد؟

ما هنوز نمی‌دانیم که آیا ویروس حین بارداری از مادر به جنین منتقل می‌شود یا خیر. ویروس کرونا در مایعات واژن، خون‌بند ناف یا شیر مادر دیده نشده. با این ‌حال اطلاعات همچنان در حال به‌روزرسانی است. ویروس تاکنون در مایع آمنیوتیک یا جفت نیز دیده نشده است.بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید رعایت کلیه اقدامات احتیاط آمیز و ضروری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا می‌باشد. چنانچه باردار هستید یا تازه زایمان کرده‌اید و احساس بیماری می‌کنید، باید هرچه سریع‌تر کمک پزشکی بگیرید و تمامی دستورات پزشک متخصص یا ماما را به دقت رعایت کنید.

 

  طبق برنامه‌ریزی قرار است که در یک بیمارستان یا کلینیک وضع حمل کنم. آیا این انتخاب درستی است؟

خانم‌ها باید از پزشک زنان یا ماما (یا کادر پزشکی) بپرسند که ایمن‌ترین مکان برای زایمان کجاست و چه مراقبت‌های احتیاطی برای هر شخصی بنا به موقعیت وی انجام می‌گیرد. تصمیم‌گیری بسته به فرد، موقعیت وی و نظام بهداشتی دارد. شما ممکن است امیدوار باشید که بیشتر مراکز درمانی امکاناتی مجزا، از جمله ورودی‌های جداگانه، برای بیماران مبتلا به کرونا داشته باشند.

ولی در بعضی مواقع این امکان‌پذیر نیست. در بعضی کشورهای با درآمد بالا مثل کشور من هلند، در نظام بهداشتی ما زایمان در منزل بسیار معمول می‌باشد. بنابراین زایمان در منزل کاملاً ایمن است و می‌بینید که هر روزه زنان بیشتری در خانه خود زایمان می‌کنند، ولی در بسیاری کشورهای دیگر این‌طور نیست. و حتی در هلند بعضی هتل‌ها در هلند توسط ماماها برای زایمان استفاده می‌شوند، بنابراین نیازی نیست که مادران به بیمارستان مراجعه کنند.

بنابراین جواب این سؤال کاملاً بستگی به بافت محلی هر کشور دارد.»

برای تصمیم گیری در مورد بهترین و امن‌ترین گزینه، حتماً با پزشک متخصص یا مامایی که در طول بارداری تحت نظرش بوده‌اید، مشورت کنید.

بیشتربخوانید:

کرونا و ناباروری مردان ایرانی

واکسیناسیون در دوران بارداری منعی دارد؟

کدام گروه از زنان بیشتر در خطر کرونا هستند؟

 

 

 

  چه سؤالاتی باید از پزشک یا مامای خود بپرسم؟

برقراری ارتباط همراه با اعتماد با پزشک زنان/ماما اهمیت دارد. تمام سؤالاتی که مربوط به خودتان و سلامتی‌تان است را به راحتی از آن‌ها بپرسید. اگر رابطه راحتی با پزشک زنان یا ماما داشته باشید، آن‌ها می‌توانند پاسخ همه سؤالات و نگرانی‌های شما را بدهند و با شما صحبت کنند. این حق مسلم شماست که هرچه می‌خواهید در مورد بدن و نوزادتان بدانید.

ماماها همچون پزشکان و پرستاران این روزها با سؤالات زیادی روبرو هستند و ممکن است پاسخ شما را با تأخیر بدهند. بنابراین پیشنهاد می‌کند که برای خودتان یک سیستم برای ارتباط با آن‌ها که چطور و چه زمان‌هایی تماس بگیرید در نظر داشته باشید. به عنوان مثال وقت ملاقات‌های مرتب و روتین را از قبل تنظیم کنید و بدانید که در موارد اضطراری چطور با آن‌ها تماس بگیرید. همچنین خوب است که از قبل با پزشک/ماما صحبت کنید و یک نسخه از مدارک و سوابق پزشکی خود (از جمله مراقبت‌های انجام گرفته در دوران بارداری) از ایشان بگیرید تا در صورت بروز هر تغییر یا خللی در ارائه خدمات از سوی ایشان، مشکلی پیش نیاید.

 

 

وقتی در مورد برنامه‌ریزی برای زایمان صحبت می‌کنیم، این نکته حائز اهمیت است که هر سؤالی در مورد زایمان خود دارید بپرسید. کاده سؤالات زیر را پیشنهاد می‌کند:

 آیا من در این محل در خطر ابتلا به بیماری کرونا هستم؟ آیا کس دیگری در اینجا بیماری کرونا داشته است؟

 افراد مبتلا به کرونا را چطور از افراد سالم جدا می‌کنید؟

 آیا کادر درمان و بهداشت لباس‌های مراقبتی مخصوص به اندازه کافی دارند؟

 آیا اجازه دارم کسی را به‌عنوان همراه کنارم داشته باشم؟ اگر خیر، به چه دلیل؟

 آیا اجازه دارم پس از زایمان نوازدم را کنار خود نگهدارم؟ اگر خیر، به چه دلیل؟

 آیا اجازه دارم به نوازدم شیر بدهم؟ اگر خیر، به چه دلیل؟

 آیا اجازه زایمان طبیعی دارم یا باید زودتر از موعد سزارین شوم؟ به چه دلیل؟

 بیشتربخوانید:

معاون وزیر بهداشت : پس از کرونا، ناباروری از مشکلات جدی سلامت است

 

 

 

  با توجه به شیوع بیماری کرونا، خانم‌های باردار بایستی چه وسایلی در ساک زایمان خود به بیمارستان ببرند؟

فکر نمی‌کنم وسیله اضافی نیاز باشد، ولی به هر حال باید موارد احتیاطی لازم را رعایت کنید. انتظار می‌رود برخی بیمارستان‌ها در صورت سالم بودن مادر بعد زایمان، سریع‌تر از معمول مادر و نوزاد را ترخیص کنند. باز هم منطقه به منطقه، فرد به فرد و بیمارستان به بیمارستان فرق دارد.  خانم‌های باردار از ماما یا پزشک زنان خود بپرسند که در شرایط کرونا و با توجه به وضعیت بدنی خود دقیقاً ممکن است به چه چیزهایی احتیاج داشته باشند.

 

  بعد از زایمان، چه کارهایی باید انجام بدهم تا نوزادم را در برابر ویروس کرونا محافظت کنم؟

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که همه چیز را ساده برگزار کنید؛ فقط با افراد نزدیک خانواده‌تان تماس داشته باشید و در حال حاضر بازدیدکننده دیگری نپذیرید. همچنین اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان (اگر فرزند دیگری دارید) با سایر کودکان در ارتباط نباشند. از افراد خانواده بخواهید که دست‌هایشان را بشویند و خوب مراقب خود باشند.

زمان سختی است، ولی کاده توصیه می‌کند که سعی کنید با نگاه مثبت از این زمان به عنوان فرصتی برای محکم کردن روابط خانوادگی استفاده کنید. گاهی اوقات تعداد زیادی به دیدن نوزاد می‌آیند و  دور مادر و پدرهای جوان خیلی شلوغ می‌شود. از این زمان استفاده کنید و از سکوت و آرامشی که با خانواده (درجه یک) خود دارید لذت ببرید. این حس کاملاً خاصی است که بتوانید با نوزادتان در تنهایی ارتباط برقرار کنید، این انسان کوچک را کشف کنید و لذت ببرید.

 بیشتربخوانید:

مراقبت های بهداشتی زنان باردار در معرض کرونا

همه‌گیری کووید-۱۹ و سلامت مادر و جنین

شیردهی مادر مبتلا به کرونا منعی ندارد؟

 

 

 

 

  من باردار هستم. چه کارهایی باید انجام دهم تا از خودم حین همه‌گیری بیماری کرونا محافظت کنم؟

طبق تحقیقات، زنان باردار نسبت به سایر گروه‌ها در خطر بالاتری از ابتلا به کرونا نیستند. گفته می‌شود که به دلیل تغییرات در بدن و سیستم ایمنی، زنان باردار در ماه‌های آخر بارداری ممکن است دچار عفونت‌های حاد تنفسی شوند، و بنابراین مهم است که بسیار مراقب باشند. می‌دانم که برای زنان باردار خیلی سخت خواهد بود؛ البته آن‌ها از خود و جنین خود مراقبت می‌کنند و ممکن است فرزند دیگری هم داشته باشند، ولی تا جایی که من می‌دانم خطر بیماری برای خانم‌های باردار بیشتر از سایرین نیست و به همین دلیل همان کارهایی که دیگران می‌کنند را باید انجام دهند. در مورد حفظ فاصله اجتماعی کاده توصیه‌های زیر را به زنان باردار می‌کند:

 از تماس با کسانی که علائم بیماری کرونا را دارند بپرهیزند.

 تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید.

 تا حد امکان از منزل کار کنید.

 از حضور در جمع‌های کوچک و بزرگ در فضاهای عمومی پرهیز کنید، به‌خصوص در اماکن سربسته یا محدود.

 از حضور در دورهمی‌ها با دوستان و خانواده پرهیز کنید.

 با استفاده از تلفن، پیامک یا فضای آنلاین برای تماس با ماما، پزشک زنان و یا سایر خدمات مورد نیازتان تماس بگیرید.

سایر اقدامات محافظتی شامل شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، تمیز و ضدعفونی کردن سطوحی که در معرض تماس هستند، هشیار بودن نسبت به سلامتی خود و درخواست کمک پزشکی سریع به محض مشاهده هرگونه علائم مشابه کرونا.

 

  آیا می‌توانم با اطمینان از سلامتی نوزادم را شیر بدهم؟

تا جایی که من می‌دانم، شیردهی کاملاً ایمن است. تمامی تحقیقات نشان می‌دهند که ویروس کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود، بنابراین مادران می‌توانند به این کار ادامه بدهند، و درواقع این بهترین کاری است که برای نوزاد خود می‌کنند. اگر مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا هستید، حتماً خیلی سریع کمک پزشکی بگیرید و به دستورات پزشک خود را عمل کنید. مادرانی که از لحاظ جسمانی وضعیت خوبی دارند و می‌توانند به نوزاد خود شیر بدهند، بایستی موارد احتیاطی را رعایت کنند، ازجمله زدن ماسک در صورت امکان، شستن دست‌ها قبل و بعد از تماس با نوزاد و تمیز/ضدعفونی کردن سطوح. اگر مادری هنوز پس از زایمان بهبود کامل پیدا نکرده و نمی‌تواند شیر بدهد، شیر را بدوشد و از طریق یک قاشق یا کاپ تمیز با رعایت تمام نکات بهداشتی و احتیاطی به نوزاد بدهد.

 

منبع: سایت جهانی یونیسف

برچسب ها: تغذیه، زایمان طبیعی، بارداری، زایمان، سزارین، دوران بارداری، جنین، واکسیناسیون، بیماری ویروسی، ویروس کرونا تعداد بازديد: 198 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز