Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:39

15
اسفند
واکسن کرونا باعث ناباروری می‌شود؟

واکسن کرونا باعث ناباروری می‌شود؟

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران می‌گوید: بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، تزریق واکسن کرونا قبل از بارداری و بعد از سه ماه اول بارداری هیچ منعی ندارد.

ایرنا نوشت: رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران می‌گوید: بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، تزریق واکسن کرونا قبل از بارداری و بعد از سه ماه اول بارداری هیچ منعی ندارد. واکسیناسیون کرونا نه تنها برای زنان و نوزادان آنها هیچ عارضه‌ای ندارد بلکه برای حفظ سلامت آنان توصیه اکید می‌شود و ضروری است.

دکتر «اعظم السادات موسوی» می‌افزاید: با توجه به شواهد علمی تزریق واکسن کرونا قبل از بارداری زنان ضروری است و در صورتی که قبل از بارداری تزریق واکسن کرونا انجام نشده باشد توصیه می‌شود بعد از سه ماه اول بارداری تا زمان شیردهی حتما واکسن کرونا را تزریق کنند. تنها نکته‌ای که گفته می‌شود این است که اگر زمان زایمان مشخص است، از یک هفته قبل از زایمان تزریق واکسن کرونا انجام نشود تا اگر علایمی پیدا شد، زایمان دچار مشکل نشود ولی در تمام دوران از قبل از بارداری و بعد از سه ماهه بارداری، تزریق واکسن کرونا هیچ محدودیتی ندارد و اتفاقا توصیه اکید شده است.

دکتر موسوی ادامه می‌دهد: اگر کسی واکسن بزند و بعد متوجه شود که باردار بوده است نیز باز هم مشکلی ندارد و نباید نگرانی داشته باشد و هیچ دلیلی برای اینکه بخواهد سقط کند وجود ندارد. حتی این امکان وجود دارد که آنتی بادی موجود در بدن مادر به نوزاد هم برسد و برای او هم ایمنی ایجاد کند.

بیشتربخوانید:

معاون وزیر بهداشت : پس از کرونا، ناباروری از مشکلات جدی سلامت است

 وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع واکسن‌هایی برای زنان باردار مناسب است، می‌گوید: تحقیقات اولیه در این زمینه روی واکسن فایزر انجام و مشخص شد که این واکسن برای زنان باردار ایمنی ایجاد می‌کند بعد از آن روی واکسن‌های دیگر از جمله سینوفارم هم این مطالعه انجام شد و نشان داده شد که واکسن‌های تایید شده همگی برای زنان و نوزازان کاملا ایمن هستند و هیچ مشکلی ندارند.

دکتر موسوی می‌افزاید: در مورد واکسیناسیون زنان باردار نه تنها منعی وجود ندارد بلکه تزریق این واکسن‌ها توصیه اکید می‌شود. تجربه یکساله واکسیناسیون نیز ثابت کرده است که تزریق واکسن به خصوص تزریق هر سه دز واکسن به شکل معناداری بر کاهش موارد مرگ و ابتلای شدید به بیماری کووید۱۹ موثر است بنابراین توصیه‌های علمی، شواهد عینی هم پیدا کرده‌اند و به شدت توصیه می‌شود زنان باردار یا زنانی که تمایل به بارداری دارند، حتما واکسن کرونا را تزریق کنند و هر سه دز واکسن را بزنند.

وی ادامه داد: تمام شواهد واکسیناسیون زنان در ایران در یکسال گذشته نشان می‌دهد که هیچ عارضه‌ای بعد از تزریق واکسن دیده نشده است و تا جایی که بنده مشاهده کرده‌ام و با توجه به گزارش‌های وزارت بهداشت، تزریق واکسن تاکنون هیچ عارضه‌ای در بین زنان باردار و نوزادان آنها نداشته است.

 بیشتربخوانید:

واکسیناسیون در دوران بارداری منعی دارد؟

 

 

آیا واکسن کرونا عقیمی می‌آورد؟

رئیس انجمن متخصصان زنان و  زایمان می‌گوید: شایعات زیادی از زمان پاندمی کرونا مطرح شد، از جمله اینکه تزریق واکسن باعث ناباروری و عقیمی افراد می‌شود، اما با تجربه یکساله اخیر مشخص شد که هیچ کدام از این شایعات پایه علمی ندارد و کاملا بی‌اساس هستند. به هر حال یکسری افراد مخالف واکسن هستند که حرف‌هایی را بدون مستند و پایه علمی مطرح می‌کنند و در جامعه انتشار می‌دهند و چون بیماری کووید۱۹ از ابتدا یک بیماری کاملا ناشناخته بود، ناشناخته بودن این بیماری و اطلاعات کم جامعه درباره آن می‌توانست زمینه بروز شایعات را فراهم کند اما هیچ کدام از این شایعات پایه علمی ندارد.

وی می‌افزاید: شواهد علمی نشان داد که واکسن کرونا نیز با همان مکانیزم سایر واکسن‌ها مثل واکسن آنفلوانزا و سایر واکسن‌های ضد ویروس عمل می‌کند و همه مراحل علمی تایید واکسن از نظر نداشتن عارضه و ایمنی‌زایی برای واکسن‌های تولید و تایید شده، طی شده است و مانند آنها در بدن افراد آنتی بادی ایجاد می‌کند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

دکتر موسوی ادامه می‌دهد: در یکسال گذشته و از زمانی که واکسن‌های کرونا در ایران هم وارد شد، زنان زیادی هستند که واکسن کرونا را تزریق کردند، بعد از مدتی باردار شدند و بدون هیچ مشکلی دوران بارداری خود را سپری کردند و فرزند خود را به دنیا آوردند، مردان بسیار زیادی هم هستند که بعد از واکسیناسیون مشکلی در زمینه باروری آنان به وجود نیامد بنابراین شایعاتی که مخالفان واکسن درباره عارضه ناباروری بعد از تزریق واکسن مطرح می‌کنند، کاملا بی‌اساس است. اکنون اکثر زنانی که برای مشاوره بارداری مراجعه می‌کنند، واکسن زده‌اند و بدون مشکل دوران بارداری و زایمان را طی می‌کنند و اگر زنانی باشند که واکسن نزده‌اند، پزشکان زنان به آنان توصیه می‌کنند اول واکسن کرونا را بزنند و بعد برای بارداری اقدام کنند.

بیشتربخوانید:

کرونا و ناباروری مردان ایرانی

برچسب ها: ناباروری، بارداری، واکسیناسیون، ویروس کرونا، واکسن کرونا، واکسن فایزر، سینوفارم تعداد بازديد: 314 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز