Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 03:08

20
دی
واکسن کرونا اسپایکوژن و دوران بارداری و شیردهی

واکسن کرونا اسپایکوژن و دوران بارداری و شیردهی

کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و روزانه شمار زیادی به امیکرون (سویه جدید کرونا) مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین : کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و روزانه شمار زیادی به امیکرون (سویه جدید کرونا) مبتلا می‌شوند. در این بین گروه‌های خاصی مانند سالمندان، بیماران خاص و زنان باردار و شیرده به علت شرایط خاص، نسبت به سایر مردم در معرض خطر بیشتر و عوارض شدیدتر بیماری کرونا هستند.

علائم کرونا و تشخیص آن در بارداری

علائم بالینی ویروس کرونا در افراد باردار به طور کلی شبیه به همان علائم شایع در افراد غیرباردار است. آزمایش تشخیص کرونا هم مانند افراد غیرباردار است، آزمایش PCR مثبت برای ویروس کرونا به طور کلی تأییدی بر تشخیص کووید 19 است.

بیشتربخوانید:

واکسیناسیون در دوران بارداری منعی دارد؟

کدام گروه از زنان بیشتر در خطر کرونا هستند؟

 

 

 

شدت بیماری کرونا در بارداری چگونه است؟

به نظر نمی‌آید بارداری احتمال ابتلا به عفونت کرونا را افزایش دهد و بیشتر مادران آلوده بدون مشکل بهبود می‌یابند. اگرچه علائم بیماری در زنان باردار مشابه زنان غیرباردار است، اما، به نظر می‌رسد که مبتلایان باردار بیشتر در معرض خطر بیماری شدید هستند که نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و تهویه مکانیکی دارد.

عوامل خطرساز که ریسک بیماری شدید را افزایش می‌دهند، شامل مواردی است چون: سن بالای ۳۵ سال، چاقی، فشار خون بالا و دیابت. میزان مرگ‌ومیر زنان باردار بیشتر از زنان غیرباردار در سنین باروری مبتلا به کووید-۱۹ است.
به نظر می‌رسد در افراد باردار و مبتلا به عفونت، کمی افزایش در دفعات زایمان زودرس و احتمالاً زایمان سزارین وجود دارد. بیماری شدید در مادران می‌تواند باعث این عوارض شود.

طبق نظر کمیته ساماندهی تحقیقات کووید ۱۹ وزارت بهداشت، بیماری کووید-۱۹ در مادران می‌تواند باعث ایجاد زایمان زودرس، سزارین، مرده‌زایی، اختلال کارکرد ارگان‌های حیاتی افزایش ضربان قلب و مشکل تنفسی جنین و بعضی عوارض دیگر شود.

واکسن باعث ایمنی در نوزادان نیز می‌شود

بنابر اطلاعات پایگاه معتبر uptodate، علاوه بر پاسخ ایمنی در مادران پس از واکسیناسیون، انتقال آنتی‌بادی از بدن مادر به نوزادان از طریق جفت و شیر مادر انجام می‌شود که باعث ایمنی و محافظت نوزادان در برابر کرونا و حالتی شبیه واکسیناسیون در نوزادان می‌شود. پس، واکسیناسیون نه تنها برای مادران باردار بلکه برای نوزادان‌شان می‌تواند سودمند باشد.

بیشتربخوانید:

مراقبت های بهداشتی زنان باردار در معرض کرونا

همه‌گیری کووید-۱۹ و سلامت مادر و جنین

شیردهی مادر مبتلا به کرونا منعی ندارد؟


 

 

 

واکسن اسپایکوژن و عبور از تمام مراحل مطالعات بالینی

طبق استانداردهای بین‌المللی، واکسن‌هایی که برای کرونا توسعه می‌یابند و تولید می‌شوند، ابتدا باید چند مرحله تحقیق و مطالعه را پشت سر بگذارند تا از اثربخشی و ایمنی آنها اطمینان پیدا شود. مهم‌ترین این تحقیقات، مطالعات یا کارآزمایی بالینی است که در آن ایمنی و اثر واکسن در تعداد زیادی از افراد بررسی می‌شود.

واکسن اسپایکوژن مطالعات بالینی را از اولین فاز تا فاز سوم با استانداردهای معتبر برگزار کرده و تمامی این فازها را کاملاً پشت سر گذاشته است. همچنین، نتایج این مطالعات به وزارت بهداشت و متخصصان ارائه شده است.

واکسن اسپایکوژن موفق به ایمنی‌زایی در ۸۷ درصد موارد شد و فاز سوم مطالعه بالینی در چند ده هزار داوطلب نشان داد که اسپایکوژن می‌تواند اثربخشی ۶۰ الی ۶۵ درصدی در پیشگیری از کرونا ایجاد کند.

بیشترین عارضه جانبی که مشاهده شده است، درد محل تزریق، خستگی و گلودرد بوده و هیچ عارضه خاصی مانند تشکیل لخته خون که مرتبط با واکسن باشد، تا به حال از این واکسن مشاهده نشده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این واکسن ایرانی-استرالیایی، به وب سایت رسمی واکسن اسپایکوژن مراجعه فرمایید.

واکسن کرونا اسپایکوژن و دوران بارداری و شیردهی

حمایت جامعه پزشکی از اسپایکوژن

تکنولوژی واکسن اسپایکوژن، نتایج مطالعات بالینی آن و اثربخشی آن در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹، در کنار ایمنی قابل‌قبول آن مورد توجه پزشکان و متخصصان قرار گرفته است.

بیش از ده انجمن تخصصی پزشکی و پژوهشگاه در نامه‌هایی جداگانه با اشاره به ویژگی‌های این واکسن همچون اثربخشی مطلوب و عوارض جانبی قابل‌قبول آن که در مطالعات بالینی نشان داده شده، خواستار استفاده از این واکسن برای دز بوستر یا تقویتی و همچنین واکسیناسیون اولیه شده‌اند.

شرایط مادران باردار برای واکسیناسیون

طبق اعلام وزارت بهداشت در آبان ماه، واکسیناسیون کووید-۱۹ به مادران ۱۸ سال به بالا توصیه می‌شود، چرا که در صورت ابتلا، امکان شدت بیماری در بارداری به طور خاص بیشتر خواهد بود.

البته برخی گروه‌ها از زنان باردار در اولویت بالاتری برای واکسیناسیون هستند. به گفته نماینده جامعه مامایی در نظام پزشکی تهران، مرداد امسال، طبق دستورالعمل واکسیناسیون دوران بارداری، تمام مادران بارداری که ۳۵ سال یا بالاتر و زنان باردار ۱۸ تا ۳۵ سال با شرایط بارداری دوقلویی یا چندقلویی و یا بارداری با کمک روش‌های کمک باروری (IVF)؛ مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و کلیوی و…؛ پیوند اعضا؛ مادران شاغل در مرکز بهداشت و درمان؛ همسران شاغل در بخش‌های کرونایی و مادران با نمایه توده بدنی ۳۵ یا بالاتر باید واکسن کرونا را دریافت کنند.

واکسن کرونا اسپایکوژن و دوران بارداری و شیردهی

زمان مناسب برای واکسیناسیون در بارداری

طبق توصیه وزارت بهداشت در هیچ یک از هفته‌های بارداری واکسیناسیون ممنوعیت ندارد، اما ترجیح این است که بعد از ۱۲ هفته اول بارداری یا همان سه ماهه اول باشد. توصیه‌ پایگاه uptodate این است که زنان باردار هر چه سریع‌تر واکسینه شوند.

در موارد واکسیناسیون و بارداری همزمان، تزریق دز دوم، می‌تواند در زمان مقرر یعنی ۲۸ روز بعد از دز اول یا بعد از ۱۲ هفته اول بارداری باشد. این تصمیم با مادر و بر اساس مشاوره و بررسی شرایط سلامت مادر باردار خواهد بود.

در موارد ابتلا قطعی خانم‌های باردار به کووید ۱۹ پس از دریافت دوز اول واکسن، باید تزریق دوز دوم حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل انجام شود و اگر واکسینه نشده‌اند، تجویز دو نوبت واکسن حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل صورت پذیرد.

جالب است که بدانید در ایالات متحده، زنان باردار به دریافت دز تقویتی یا دز بوستر ۶ ماه پس از واکسیناسیون اولیه توصیه شده‌اند.

شما می‌توانید از قسمت "مراکز تزریق واکسن اسپایکوژن"، مکان‌های منتخب تزریق واکسن اسپایکوژن را مشاهده فرمایید.

واکسن اسپایکوژن، واکسن نوترکیب برای دوز سوم

واکسن اسپایکوژن، توسط شرکت سیناژن تولید شده است که یکی از شرکت‌های دارویی تخصصی در منطقه با تجارب طولانی و چندین ساله در تولید انواع پروتئین‌های نوترکیب برای درمان بیماری‌های مختلف مانند ام‌اس، آرتریت، انواع سرطان، پسوریازیس، دیابت و … است.

درباره تکنولوژی مورداستفاده در ساخت واکسن ایرانی-استرالیایی اسپایکوژن باید گفت که از پروتئین با خلوص بالا ساخته شده است و از ویروس زنده یا ویروس کشته شده در تولید آن استفاده نشده است.

این احتمال بروز خطراتی مانند بیماری‌زایی واکسن و ذرات ویروسی را در واکسن اسپایکوژن از بین می‌برد. واکسن سیناژن حاوی قسمتی از ویروس کرونا به نام پروتئین اسپایک است که سبب ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا می‌شود. در ساخت واکسن استرالیایی – ایرانی اسپایکوژن، از ساختار کامل پروتئین اسپایک استفاده شده که در نتیجه پاسخ ایمنی در بدن در برابر تمامی قسمت‌های اسپایک ویروس کرونا تحریک می‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود از واکسن‌ها و مطالعات، استفاده از واکسن با تکنولوژی متفاوت از تکنولوژی واکسن اولیه، باعث تولید ایمنی پایدارتر و موثرتری علیه ویروس کرونا می‌شود.

نهادهای بهداشت و سلامت مانند WHO و FDA نیز تزریق واکسن کرونا با تکنولوژی متفاوت از واکسن تزریق شده در دوزهای قبلی را تایید کرده‌اند. پلتفرم پروتئین نوترکیب متفاوت از تکنولوژی واکسن‌های موجود در واکسیناسیون کشوری تاکنون است که این موضوع در کنار ایمنی بالای این پلتفرم، واکسن اسپایکوژن را به گزینه مناسبی برای تزریق دوز سوم تبدیل می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوز بوستر یا دوز سوم واکسن کرونا، پیشنهاد می‌کنیم مقاله "از جزئیات تزریق دوز بوستر یا دوز سوم واکسن کرونا چه خبر؟" را مطالعه فرمایید.

برچسب ها: بارداری، واکسیناسیون، دوران شیردهی، واکسن کرونا، اومیکرون تعداد بازديد: 319 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز