Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:41

9
تیر
راه های رفع ترك شكم در اثر بارداری (1)

راه های رفع ترك شكم در اثر بارداری (1)

در دوران بارداری پوست بیشتر از مواقع دیگر مستعد آسیب‌دیدگی و برخی تغییرات است، چرا كه هورمون‌ها در بیشترین حد خود هستند و البته پوست بیشتر از سایر مواقع كشیده می‌شود.

اعظم اسلامی مجد

 

در دوران بارداری پوست بیشتر از مواقع دیگر مستعد آسیب‌دیدگی و برخی تغییرات است، چراكه هورمون‌ها در بیشترین حد خود هستند و البته پوست بیشتر از سایر مواقع كشیده می‌شود.

شرایطی مثل اگزما در این دوران تشدید می‌شود. صابون و برخی مواد شوینده به شدت پوست را تحریك می‌كنند و واكنش نشان می‌دهد. برخی از مشكلات پوستی فقط مختص همین دوره هستند و به زودی رفع می‌شوند اما برخی از آنها دیگر رفع نمی‌شوند و نیاز به درمان‌های جدی بعد از دوران بارداری دارند.

برخی نواحی پوست در این دوران تیره می‌شوند. چانه، پیشانی و گردن از نواحی حساس هستند كه اغلب دچار تكه‌های تیره قهوه‌ای رنگ می‌شوند. خشكی پوست در دوران بارداری بسیار  زیاد می‌شود و تنها راه مقابله با آن مرطوب نگاه داشتن پوست است. 

ترك‌های پوستی 

در بارداری علاوه بر خشكی پوست، متوجه خطوط ترك خورده پوست‌تان مخصوصا در نواحی شكم و پهلوها می‌شوید. این ترك‌های بزرگ اعتماد به نفس بسیاری از خانم‌ها را كاهش می‌دهد.

اغلب خانم‌های باردار بیشتر حواس‌شان به سمت بچه‌ای كه در شكم دارند، می‌رود و از این خطوط و ترك‌ها غافل می‌شوند.

این ترك‌ها معمولا از دو ماه مانده به زمان وضع حمل بروز می‌كنند چرا كه شكم‌ هر روز بزرگ‌تر می‌شود. نه تنها شكم بلكه سینه‌ها، ران‌ها، بازوها نیز درگیر این ترك‌ها می‌شوند. این ترك‌ها به دلیل تغییراتی كه در بافت زیر پوست رخ می‌دهد، ایجاد می‌شوند.

بسته به رنگ طبیعی پوست‌تان، این ترك‌ها می‌توانند، قهوه‌ای صورتی، قهوه‌ای قرمز و روشن باشند، البته زمانی كه وضع حمل اتفاق می‌افتد رنگ ترك‌ها روشن‌تر و روشن‌تر می‌شود ولی محو نمی‌شوند.

تقریباً نیمی از خانم‌ها در طول دوران بارداری دچار این ترك‌ها می‌شوند و شما نمی‌توانید به قطع و یقین بگویید كه در آینده شما در كدام دسته خواهید بود اما با رعایت برخی نكات می‌توانید این احتمال را به حداقل برسانید.

برای اینكه بدانید شما نیز در زمره افرادی هستید كه در دوران بارداری دچار ترك‌های شدید پوستی می‌شوید یا نه، بهتر است ابتدا به این مسئله توجه كنید كه آیا مادر و یا خواهر بزرگ‌ترتان نیز در دوران بارداری چنین وضعیتی داشتند؟

این ترك‌ها به سن بارداری نیز مربوط هستند. بارداری در سنین پایین‌تر باعث بروز ترك‌های بیشتر می‌شود. آیا در طول دوران بارداری بیش از حد معمول وزن اضافه كرده‌اید؟

اگر اینگونه باشد، ترك‌های بیشتری خواهید داشت، آیا جنینی كه در شكم دارید، وزن زیادی دارد؟ احتمالا قبل از بارداری نیز ترك‌هایی روی برخی نقاط سطح پوست‌شان داشتید. اگر اینگونه باشد در طول دوران بارداری ترك‌ها بیشتر می‌شوند. 

چگونه از شر این ترك‌ها خلاص شوید؟ 

این ترك‌ها هیچ آسیبی به جنین نمی‌رسانند  و حتی سلامت شما را نیز به خطر نمی‌اندازند، اما ممكن است در روحیه شما اثرات نامطلوب داشته باشد. در واقع این خطوط و ترك‌ها را نمی‌توان از بین برد، ولی می‌توان آنها را به حداقل رساند. چگونه:

در طول دوران بارداری، سعی كنید به طور ناگهانی وزن اضافه نكنید. میزان رشد و افزایش وزن‌تان به صورت معقول و كم‌كم زیاد شود تا پوست‌تان به یكباره باز نشود.

از خوردن غذاهای پرچرب و فرآوری شده پرهیز كنید، چرا كه باعث كاهش آب بدن می‌شوند. سعی كنید رژیم غذایی متناسب و سالمی داشته باشید.

آب نوشیدن را فراموش نكنید تا پوستتان مرطوب بماند.

ورزش كردن به شیوه‌ای آرام و سبك را فراموش نكنید.

روغن زیتون كه سرشار از ویتامین E می‌باشد، برای حفظ انعطاف‌پذیری پوست بسیار مفید است. این روغن را به نواحی مورد نظر بمالید.

آب لیمو یك پاك كننده طبیعی است. هر روز دوبار آن را به سطح ترك‌ها بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و بعد پوستتان را بشوئید.

آلوورا نیز در برطرف كردن و كاهش ترك‌ها تأثیرگذار است. آن را روی سطح پوست‌تان بمالید و بگذارید 15 دقیقه روی سطح پوست بماند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -راه های رفع ترك شكم در اثر بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پوست و مو، سلامت پوست، ترک پوست، ترک های پوستی بارداری، مراقبت های پوستی بارداری، پوست و حاملگی، مراقبت های حاملگی تعداد بازديد: 1199 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز