Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:33

17
خرداد
روزه‌داری در بارداری و شیردهی (2)

روزه‌داری در بارداری و شیردهی (2)

2 خطر در صورت ننوشیدن آب در کل روز وجود دارد: 1) مادر دهیدراته می‌شود که مشکلات خاص خود از قبیل خستگی، سرگیجه، یبوست، سر درد و... را به دنبال دارد و 2) اگر دهیدراتاسیون شدید باشد، مقدار شیر کاهش می‌یابد.

برای افطار بهتر است از مواد زیر استفاده کنید

 سه عدد خرما و آبمیوه (برای رساندن قند خون به سطح نرمال)

 شیر کم چرب

 سوپ

سپس یک وعده متعادل که می‌تواند شامل خوراک‌های زیر باشد:

 سالاد

 مواد پروتئینی مثل مرغ، گوشت یا ماهی یا عدس و لوبیا

 کربوهیدرات پیچیده مثل برنج قهوه‌ای، پاستای تهیه شده با غلات کامل و نان سبوس‌دار

 مقدار زیاد سبزیجات

و از همه مهمتر اینکه

به بدن خود توجه کنید! بدن شما می‌تواند معیاری باشد که چطور کودک عمل می‌کند. اگر احساس ناخوشی دارید احتمالا جنین نیز همین احساس را دارد.

روزه‌داری و شیردهی 

تحقیقات نشان داده‌اند که روزه‌داری کوتاه مدت ذخایر شیری را کاهش نخواهد داد، اما دهیدراتاسیون شدید (کم آبی) می‌تواند باعث کاهش ذخایر گردد. روزه روی محتوای بیوشیمیایی و مواد مغذی شیر تاثیر می‌گذارد.

روزه‌داری کوتاه مدت در حین شیردهی و در صورتی که مادر آب نیز بنوشد باعث تغییر در حجم شیر نمی‌شود. به نظر می‌رسد بدن زن شیرده در طول روزه‌داری کوتاه مدت، تطابق متابولیک پیدا می‌کند تا شیر تولیدی تحت تاثیر قرار نگیرد. مطالعات نشان دادند که مادران با كودكان 2 تا 5 ماهه که در طول ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند،  كودكانشان رشد کافی دارند و محتوای درشت مغذی‌های شیر تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، اما چندین ریزمغذی مثل روی، منیزیم و پتاسیم آن کاهش می‌یابد و وضعیت تغذیه مادر هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بنابراین منع مادران شیرده از روزه‌گیری در 6 ماه نخست پس از تولد نوزاد، منطقی به نظر می‌رسد. به مادران شیرده که پس از شش ماهگی فرزندشان روزه می‌گیرند توصیه می‌شود هنگام افطار و سحر از موادغذایی سرشار از آهن، گوشت، حبوبات، کلسیم شیر و لبنیات مصرف کنند البته مادران شیرده باید توجه کنند که کاهش وعده‌های غذایی طی روزه‌داری موجب کاهش حجم شیر می‌شود که متعاقب آن شیر مورد نیاز نوزاد تامین نمی‌شود. بنابراین روزه‌داری برای مادری که کودکش کاملا متکی به شیر مادر است توصیه نمی‌شود.

به همین علت متخصصان توصیه می‌کنند زنان در شش ماه اول شیردهی نباید روزه بگیرند چون کودک وابسته به شیرمادر است و گرسنگی طولانی‌ مادر شیرده در رشد کودک اختلال ایجاد می‌کند. رژیم غذایی مادران شیرده باید از پروتئین، کلسیم و آهن و انواع ویتامین‌ها غنی باشد که در غیر این صورت رشد کودک و سلامت مادر به خطر می‌افتد. بنابراین نیاز است تا مادران مواد غذایی سرشار از آهن (گوشت و حبوبات)، کلسیم (شیر و لبنیات کم‌چرب) و سبزی و میوه استفاده کرده و از مصرف ادویه و سیر هنگام سحر- به علت تاثیر بر بو و مزه شیر- خودداری کنند.

2 خطر در صورت ننوشیدن آب در کل روز وجود دارد: 1) مادر دهیدراته می‌شود که مشکلات خاص خود از قبیل خستگی، سرگیجه، یبوست، سر درد و... را به دنبال دارد و 2) اگر دهیدراتاسیون شدید باشد، مقدار شیر کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید در صورتی که مادر مشکل متابولیسم گلوکز (دیابت افت قند خون) یا سایر بیماری‌ها را داشته باشد، روزه برایش مضر است و توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کند.

 

برای خواندن بخش اول - روزه‌داری در بارداری و شیردهی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماه رمضان، روزه داری، بارداری، دوران بارداری، دوران شیردهی، روزه داری و بارداری تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز