Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:22

9
مرداد
اگر قصد دارید مادر شوید بخوانید (1)

اگر قصد دارید مادر شوید بخوانید (1)

تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن نوشیدنی‌های كافئین‌دار تا كمتر از 200 میلی‌گرم (مقدار كافئین موجود در آنها) در طول یك شبانه‌روز (حداكثر حدود 2 فنجان) هیچ ربطی به خطر سقط جنین و مشكلات دیگر نخواهد داشت.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

غذاهای مناسب برای دوران بارداری

میل و هوس به خوردن كدامیك از مواد غذایی زیر نشان دهنده كمبود یكی از مواد مغذی مهم در برنامه‌ غذایی است؟

 كاكائو                هویج

 یخ                    چیزبرگر

پاسخ صحیح: یخ

میل بیشتر به خوردن برخی از غذاها یك امر طبیعی در دوران بارداری است و تقریبا همه ما توقع آن را داریم. داشتن این میل هیچ خطر و ضرری ندارد اما زیاده روی در آن می‌تواند دردسرساز شود. در این میان میل و هوس به خوردن چیزهای غیر معمول كه جزو مواد غذایی محسوب نمی‌شوند، امری معمولی و طبیعی به نظر نمی‌رسد مثلا میل به خوردن یخ، مایع لباسشویی رنگ روغن، خاك و... تمام این موارد می‌توانند نشاندهنده خلاء  و كمبودی در بدن باشند كه معمولا به كمبود روی و آهن مربوط هستند.

شما نیز اگر چنین ویاری دارید بهتر است موضوع را با پزشك‌تان در میان بگذارید. خوردن چیزهایی كه جزو مواد غذایی نیستند می‌تواند برای جنین داخل شكم‌تان بسیار خطرناك باشد و باید هر چه زودتر این میل برطرف شود و كمبود ویتامین مربوطه نیز رفع گردد.

اگر در طول دوران بارداری هویج بسیار زیادی بخورید، كودكتان نیز پس از به دنیا آمدن علاقه زیادی به خوردن هویج نشان می‌دهد:

 درست               نادرست

پاسخ صحیح: درست

غذاهایی كه در طول دوران بارداری می‌‌خورید، برای جنین آشنا هستند و او تمایل و كشش بیشتری در دوران كودكی به خوردن آنها نشان می‌دهد. این اتفاق حتی ممكن است پیش از 6 ماهگی شیرخوار رخ داد و او با دیدن و استشمام آن غذا یا ماده غذایی واكنش نشان دهد.

البته تاكنون در این زمینه تحقیقات زیادی صورت نگرفته است اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهند مادرهایی كه در این دوران از زیره، كاری، سیر و... استفاده بیشتری كرده‌اند، تغییرات در طعم مایع آمنیوتیك‌شان ایجاد شده است و این مایع همان چیزی است كه جنین هر روز به طور مرتب آن را می‌بلعد. طبق تحقیقات انجام شده اگر مادری در طول دوران بارداری آب هویج زیادی نوشیده باشد، احتمال آنكه فرزندش پس از تولد و در زمان آغاز به خوردن غذاهای متنوع، آب هویج را رد كند، بسیار كم است. 

خوردن غذاهای تند و پر ادویه باعث سخت‌تر شدن زایمان می‌شود؟ 

 درست   نادرست      

پاسخ صحیح: نادرست

با آنكه تعداد زیادی از خانم‌ها تا به حال ادعا كرده‌اند كه با مصرف زیاد غذاهای تند و پر ادویه زایمان دشواری داشته‌اند، ولی هنوز هیچ مدرك علمی آن را اثبات نكرده است. برخی از خانم‌ها در طول دوران بارداری بیشتر از سایرین هوس غذاهای تند را می‌كنند و این ممكن است باعث سوزش سر معده در آنها می‌شود و این موضوع هیچ ربطی به زایمان ندارد.

در طول دوران بارداری اصلا نباید مواد كافئین‌دار بخورید؟

 درست   نادرست      

پاسخ صحیح: نادرست

تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن نوشیدنی‌های كافئین‌دار تا كمتر از 200 میلی‌گرم (مقدار كافئین موجود در آنها) در طول یك شبانه‌روز (حداكثر حدود 2 فنجان) هیچ ربطی به خطر سقط جنین و مشكلات دیگر نخواهد داشت. البته برخی تحقیقات حاكی از آن می‌باشند كه مصرف كافئین باعث كاهش وزن جنین می‌شود و البته اگر خانم بارداری نیاز به مصرف نوشیدنی‌های كافئین‌دار، دارد باید نظر پزشك را در این زمینه حتماً جویا شود و اگر خطری نداشت اینكار را انجام دهد.

 

برای خواندن بخش دوم - اگر قصد دارید مادر شوید بخوانید - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بارداری، حاملگی، بچه دار شدن، زایمان، دوران بارداری، کودک و نوزاد، بارداری و زایمان تعداد بازديد: 1380 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز