Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 21:50

27
بهمن
اگر قصد دارید مادر شوید بخوانید (2)

اگر قصد دارید مادر شوید بخوانید (2)

فولیك اسید از بروز برخی مشكلات مثل خطر سقط جنین یا نارسایی نخاعی و مغزی در جنین جلوگیری می‌كند

آیا دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی بهترین جایگزین برای قهوه و نسكافه در طول دوران بارداری هستند؟

 درست   نادرست     

پاسخ صحیح: نادرست

دمنوش‌ها و انواع چای‌های گیاهی مثل چای زنجبیل، چای برگ توت فرنگی، چای برگ نعنا، چای بابونه، چای دارچین و... معمولا كافئین ندارند. اما علی‌رغم آن نمی‌توان با اطمینان گفت كه می‌توانید در طول دوران بارداری از آنها به هر اندازه‌ای كه دوست دارید، بنوشید چرا كه ممكن است بسیاری از آنها در این دوران خطرناك باشند.

سایر انواع چای‌ها مثل چای سفید، چای سبز و... انتخاب‌های بهتری نسبت به قهوه و نسكافه هستند البته در این باره نیز با پزشكتان مشورت كنید. بهتر است به تركیبات تشكیل دهنده نوشیدنی‌تان توجه كنید. 

بهترین زمان برای شروع مصرف مكمل فولیك‌اسید چه موقع است؟ 

به محض آنكه متوجه شدید باردار هستید

از زمانی كه قصد باردار شدن دارید

حتی قبل از زمان شروع به اقدام برای بارداری

پاسخ صحیح: حتی قبل از زمان شروع به اقدام برای بارداری

فولیك اسید از بروز برخی مشكلات مثل خطر سقط جنین یا نارسایی نخاعی و مغزی در جنین جلوگیری می‌كند اما تأثیر اصلی آن در دوران قبل از اقدام به بارداری و هفته‌های نخست بارداری است از آنجائیكه اغلب بارداری‌ها بدون آمادگی و برنامه‌ریزی قبلی رخ می‌دهند، به خانم‌ها توصیه می‌شود كه روزانه تا 400 میكرو‌گرم فولیك اسید مصرف كنند. خانم‌های باردار باید حداقل روزانه 600 میكرو‌گرم فولیك اسید دریافت كنند.

 آیا زنجبیل به كاهش حالت تهوع صبحگاهی كمك می‌كند؟

 درست    نادرست  

پاسخ صحیح: درست

برخی از خانم‌های خوش‌شانس اصلا دچار حالت تهوع صبحگاهی در این دوران نمی‌شوند. اگر شما نیز جزو این دسته از خانم‌ها هستید كه جای بحث ندارد، اما اگر برعكس دچار حالت تهوع می‌شوید، بهتر است بدانید كه معمولا این حالت تهوع در سه ماه نخست بارداری رفع می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف 1 گرم زنجبیل به طور روزانه كمك زیادی به كاهش این حالت می‌كند. برخی غذاها و میوه‌های ترش مثل لیموترش، بیسكویت‌های ترد كه كمی هم نمكی هستند نیز در این باره موثرند. قبل از مصرف زنجبیل با پزشكتان مشورت كنید مخصوصاً اگر حالت تهوع زیادی دارید.

 مصرف كدامیك از موارد زیر صحیح نمی‌‌باشد؟

 تخم مرغ خام و نپخته

 خوردن تخم‌‌مرغ آب‌پز سفت شده

 تخم‌مرغ و نیمرو

خوردن محصولات پاستوریزه تخم‌مرغ

پاسخ صحیح:  تخم‌مرغ خام و نپخته

یكی از بهترین راه‌ها برای جذب پروتئین، خوردن تخم‌مرغ است اما باید مطمئن باشید كه تخم‌مرغ پخته شده است. تخم‌مرغ خام و نپخته باعث به وجود آمدن باكتری‌های خطرناكی به نام سالمونلا می‌شود. پس حتما از پخته بودن آنها اطمینان حاصل كنید.

خانم‌های بارداری كه رژیم غذایی گیاهی دارند به سختی این ویتامین را دریافت می‌كنند:

 ویتامین D           ویتامین B12

 آهن                   همه موارد          

پاسخ صحیح: همه موارد

اگر گیاهخواری می‌كنید و باردار نیز هستید، بهتر است هر چه زودتر با پزشك‌تان مشورت كنید تا مصرف برخی از مكمل‌ها را شروع كنید مثل ویتامین B12، آهن و ویتامین D، چرا كه این ویتامین‌ها در رژیم غذایی گیاهی بسیار كم و ناچیز جذب بدن می‌شوند. مثلا ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهایی یافت می‌شود كه از حیوانات به دست می‌آیند. البته اگر خانم باردار چند ماه در روز در معرض نور آفتاب باشد می‌تواند ویتامین D مورد نیاز خود را تامین نماید.

 

برای خواندن بخش اول - اگر قصد دارید مادر شوید بخوانید - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مادر شدن، بارداری، حاملگی، بچه دار شدن، زایمان، دوران بارداری، مراقبت های بارداری تعداد بازديد: 1231 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز