Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 22:11

17
بهمن
قهر نوزاد يا شير مادر (2)

قهر نوزاد يا شير مادر (2)

نوزادی كه امتناع از خوردن شیر مادر می‌كند و در عین حال در پروسه‌ی از شیرگیری نیز نمی‌باشد، به اصطلاح در اعتصاب شیر مادر است و این راهی است كه طفل از طریق آن اعلام می‌كند كه یك جای كار مادر دچار اشتباه است.

پروانه حجت ؛كارشناس تغذيه

 

چندین راه برای غالب آمدن به مشكل عدم شیرخواری نوزاد ارائه می‌شود:

- سعی شود مواقعی كه نوزاد خواب یا خواب‌آلوده است شیردهی انجام شود، زیرا خیلی از نوزادان وقتی بیدارند، از شیر خوردن ممانعت می‌ورزند.

- به پزشك مراجعه شود كه اگر عفونت گوش یا برفك در دهان وجود دارد، داروهای لازم داده شود.

- حالت‌های گوناگون شیر دادن آزمایش شود، از طریق نشستن مادر و قرار گرفتن نوزاد در بازوی مادر در موفقیت شیردهی اهمیت دارد لذا در روزهای اول شیردهی، افراد آگاه و خبره باید به مادر در ایجاد شرایط مناسب قرار گرفتن كمك كنند.

- از نكات مهم دیگر این است كه اگر پوشك یا كهنه‌ی نوزاد خیس است، برای ایجاد شرایط مناسب شیردهی، بهتر است كه پوشك او تعویض شود.

- شیردهی در هنگام حركت آزموده شود؛ بعضی كودكان احتمال بیشتری دارد كه به هنگام راه رفتن یا تكان دادن، شیر بخورند تا در حالت‌های نشسته و بی‌حركت.

- در نظر گرفتن اتاقی آرام برای شیردهی؛ یكی از علل رایج شیر نخوردن نوزادان 6 تا 9 ماهه، كنجكاوی آنها در كشف تازه‌های دنیای اطراف است! كودكان این سن به راحتی حواسشان از شیر خوردن پرت می‌شود و ترجیح می‌دهند به صورت تفریحی و به عنوان میان‌وعده، شیر بخورند تا به عنوان وعده‌ی غذائی كامل؛ باید از اتاقی با نور ملایم، آرام و دور از سر و صدای رادیو و تلویزیون استفاده شود.

- مادر باید بگذارد كه پوست صورت كودك به هنگام شیردهی با پوست سینه در تماس مستقیم باشد (شیردهی بدون لباس و یا شیردهی در حمام گرم امتحان شود).

- به تاخیر انداختن شیر دادن از بطری (شیشه شیر)، تا اینكه نوزاد تقریبا 3 تا 4 هفته‌ای شود و از آن پس نیز باید مطمئن شد كه بطری بعد از هر بار استفاده، كاملا شسته و تمیز شده است.

نپذیرفتن شیر مادر می‌تواند هم برای مادر و هم برای نوزاد، ناراحت‌كننده باشد، باید سعی شود كه در این دوره تا آنجا كه ممكن است تمام عواملی كه در محیط اطراف نوزاد است طبق جریان عادی همیشگی‌اش نگه داشته شود، به او توجه بیشتری شده و تماس بیشتری برقرار شود.

اگر هم كه این نگرانی وجود دارد كه كودك غذای كافی دریافت داشته یا نه، به تعداد پوشك‌های مرطوب او توجه شود. حداقل 5 تا 6 پوشك خیس یا 6 تا 8 پوشك نیمه‌خیس دلالت دارد كه كودك مایع كافی دریافت داشته است. اگر در مورد دریافت غذای كافی توسط نوزاد شك و نگرانی وجود دارد، بهتر است با پزشك مشورت شود...

 

برای خواندن بخش دوم -قهر نوزاد يا شير مادر - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: شیرخواران، تغذیه نوزاد، قهر نوزاد يا شير مادر، چرا نوزاد‌ شیر مادر نمی‌خورد، قهر کردن نوزاد با شیر مادر تعداد بازديد: 1714 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز