Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:20

17
بهمن
قهر نوزاد يا شير مادر (1)

قهر نوزاد يا شير مادر (1)

نوزادی كه امتناع از خوردن شیر مادر می‌كند و در عین حال در پروسه‌ی از شیرگیری نیز نمی‌باشد، به اصطلاح در اعتصاب شیر مادر است و این راهی است كه طفل از طریق آن اعلام می‌كند كه یك جای كار مادر دچار اشتباه است .

پروانه حجت ؛كارشناس تغذيه

 

نوزادی كه امتناع از خوردن شیر مادر می‌كند و در عین حال در پروسه‌ی از شیرگیری نیز نمی‌باشد، به اصطلاح در اعتصاب شیر مادر است و این راهی است كه طفل از طریق آن اعلام می‌كند كه یك جای كار مادر دچار اشتباه است و مقداری تفكر برای شناسایی آن مشكل لازم است.

اعتصاب در شیر خوردن، چالشی است كه گاهی حتی مادرانی كه شیردهی‌ مناسب دارند را نیز درگیر می‌كند، این تجربه‌ای ناراحت‌كننده هم برای كودك و هم مادر است.

یشتر مادران تصور خواهند كرد كه اشتباهی متوجه عملكرد آنهاست و به مغزشان فشار خواهند آورد كه علت این ممانعت را كشف كنند، حتی ممكن است به طور نامعقولانه‌ای تصور كنند كه كودكشان دیگر آنها را دوست ندارد! بدون شك این مساله، تجربه‌ای ناراحت و نگران‌كننده است ولیكن می‌توان با صبر و حوصله بر این مشكل فائق آمد.

به موازاتی كه مادر كودكش را تشویق به شیر خوردن می‌كند، لازم است كه شیرش را با دست یا شیردوش هر چند ساعت یك بار بدوشد (حدود زمان‌هایی كه معمولا كودك شیر می‌خورده)؛ این عمل از پرخون و ملتهب شدن پستان‌ها (ماستیتیس) پیشگیری می‌كند و بنابراین جریان شیررسانی به كودك را روان و آسان و از كم شدن شیر مادر پیشگیری می‌كند.

تعدادی از شایع‌ترین علل امتناع از شیرخواری در نوزاد این موارد می‌باشد:

- دهان نوزاد به خوبی روی سینه‌ی مار چفت نمی‌شود و حجم كافی از پستان برای شیررسانی در دهان او قرار نمی‌گیرد، در این شرایط باید از فردی آگاه و آشنا برای بهبود وضعیت شیردهی كمك گرفت.

- وجود دردی در دهان كه می‌تواند ناشی از دندان درآوردن، سرماخوردگی یا یك عفونت یا التهاب در دهان باشد مثل برفك.

- واكنش كودك به فریاد ناشی از درد مادر، وقتی كه نوزاد سینه‌ی مادر را گاز می‌گیرد.

- عفونت گوش، كه باعث فشار یا درد در زمان شیر خوردن می‌شود.

- بینی كیپ یا بینی سرماخورده كه تنفس را برای نوزاد در موقع شیر خوردن مشكل می‌سازد.

- دادن فرمولا به نوزاد؛ طعم فرمولا مسلما با طعم شیر مادر متفاوت است، لذا ممكن است كودك دیگر شیر مادر را نخورد، زیرا كه او شروع به شناسایی تفاوت طعم‌ها كرده است، از طرفی خوردن مقدار زیاد شیشه‌ی شیر حاوی فرمولا، باعث سیری و كم خوردن شیر مادر می‌شود.

- سروصدا و آشفتگی و انقطاع پی در پی هنگام شیردهی

- اگر كودك گرسنه باشد و به مدت زیاد گریه كند و به گریه‌ی او رسیدگی نشود.

- یك تغییر بزرگ در جریان عادی روزمره‌ی نوزاد همانند نقل مكان كردن منزل و یا رفتن مادر به سر كار

- جدایی بیش از حد معمول نوزاد از مادر

- «Nipple Confusion» یا سردرگمی و اشتباه گرفتن نوك پستان، این واژه توصیف‌گر زمانی است كه كودك فراموش می‌كند چگونه از نوك سینه‌ی مادر شیر بخورد كه دلایل آن استفاده از سرشیشه در تغذیه‌ی روزمره‌ی نوزاد است كه می‌تواند باعث عدم شیرگیری نوزاد شود. در این مواقع نوزاد فقط آماده‌ی گرفتن سرشیشه است، لذا از گرفتن سینه‌ی مادر ممانعت كرده و گریه و فریاد می‌كند.

به جز این موارد، دلایل دیگری هم هست كه كمتر معمول می‌باشد همانند حساسیت یا آلرژی به شیر مادر و یا استفاده‌ی مادر از كرم یا محصولات معطر بر روی سینه و یا تغییر طعم شیر مادر كه به دلیل استفاده از دارو یا بعضی غذاهای خاص و یا حاملگی در مادر می‌تواند باشد...

 

برای خواندن بخش دوم -قهر نوزاد يا شير مادر - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: شیرمادر، قهر نوزاد يا شير مادر، چرا نوزاد‌ شیر مادر نمی‌خورد، چرا بعضی نوزادان سینه مادر را نمی گیرند، علت قهر نوزاد با شیر مادر تعداد بازديد: 1495 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز