Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:40

8
خرداد
دردهای زایمان (1)

دردهای زایمان (1)

شناخته‌شده‌ترین شیوه كاهش‌دهنده درد زایمان، تمرین تنفس و ریلكسی كردن است. در این روش طریقه نفس كشیدن به زن باردار آموزش داده می‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

 یكی از شدیدترین دردهایی كه همواره با زنان بوده، درد زایمان است. این درد را می‌توان طبیعی‌ترین بخش از زندگی هر زن دانست. اما روش‌هایی برای تسكین و كاهش این درد وجود دارد كه نیاز به جراحی، بی‌هوشی و مصرف برخی داروها را از بین می‌برد.

با این تكنیك‌ها دیگر خانم‌های باردار در هنگام وضع حمل مجبور به تحمل آن درد شدید نیستند. دردی كه یك زن به هنگام زایمان متحمل می‌شود، تحت تأثیر عوامل زیادی است، مثل عوامل عاطفی، فیزیكی و محیطی. برخی از این عوامل را می‌توان كنترل كرد. البته این كار باید توسط زن باردار انجام شود و اطرافیان او را حمایت كنند.

مهارت‌های مربوط به ریلكس كردن و دانش درست در مورد فرایند زایمان به زنان ا عتماد به نفس می‌دهد تا باور كنند كه می‌توانند از عهده انجام این كار برآیند. برخی از این روش‌های كاهش‌دهنده درد زایمان عبارتند از: تنفس منظم و ریلكس كردن، ورزش، موسیقی و آب درمانی كه بدون نیاز به دارو انجام می‌شوند و نه تنها عوارضی ندارند بلكه تا حدودی درد ناشی از زایمان را كم می‌كنند.

تنفس و ریلكس كردن در زایمان

شناخته‌شده‌ترین شیوه كاهش‌دهنده درد زایمان، تمرین تنفس و ریلكسی كردن است. در این روش طریقه نفس كشیدن به زن باردار آموزش داده می‌شود. او با هوشیاری كامل تنش‌ها، نگرانی‌ها و دلهره‌ها را از جسم خود رها می‌كند و اجازه می‌دهد تا رحم بدون هیچ‌گونه اتلاف انرژی كار خود را انجام دهد.

توانایی ریلكس كردن سریع در موقعیت‌های پراسترس مثل لحظه زایمان، مهارتی است كه باید آموزش داده شود و خانم‌ها را با آن آشنا كرد تا با تمرین، این توانایی را به دست آورند. در زایمان هدف شما حفظ انرژی در حد امكان است. تنفس در حال ترس و اضطراب به شكل نفس‌نفس‌زدن، میزان اكسیژن قابل جذب را كاهش می‌دهد. حال آنكه در حین زایمان شما و نوزادتان به اكسیژن نیاز دارید.

حالا برای تمرین تنفس چشمان خود را ببندید و روی تنفس خود تمركز كنید. هوا را به ریه‌ها بكشانید، یك مكث كوتاه كنید و هوا را از ریه‌ها خارج كنید. پس از هر بازدم یك بار دیگر مكث كنید و دوباره دم بعدی را انجام دهید. در هنگام زایمان باید تنفس خود را منظم نگاه دارید. سعی كنید دم را از بینی فرو دهید و بازدم را از دهان خارج كنید. به هنگام بازدم دهان خود را بسیار نرم بگیرید.

ریلكس كردن در هنگام زایمان

 با تمرین ریلكس كردن، بهتر با استرس‌های زایمان كنار می‌آیید و از این تجربه می‌توانید لذت ببرید. در ضمن انرژی خود را ذخیره می‌كنید. در دوران بارداری هرگاه دچار استرس و نگرانی شدید، تمرینات ریلكس كردن خود را انجام دهید. برای انجام این‌كار از پاها شروع كنید، عضلات را با تمركز بر روی آنها شل و بی‌حس كنید و با كنترل ذهنی تمام عضلات را از حالت استرس خارج نمایید. بعد از پاها سراغ عضلات دست، صورت، عضلات شكم و كمر و سینه نیز بروید.

بعد از رهایی و شل كردن عضلات، ممكن است احساس سنگینی در عضلات حس شود و می‌توان با تمركز فكر احساس سنگینی را افزود تا حدی كه نتوانید حركتی كنید و به مرحله آرامش عمیق‌تر برسید، زیرا ایجاد سنگینی، اوج ریلكس است. بعد از این‌كار نوعی حس آرامش همیشگی به شما دست می‌دهد.

در هنگام احساس سنگینی، ریتم تنفسی و ضربان قلب آهسته و آرام می‌شود. با تمركز روی هر یك از ماهیچه‌ها و عضلات كه دچار كشیدگی شده‌اند می‌توان فشار روی آنها را كم كرد و آن را منقبض نموده سپس رها كرد تا به اندازه كافی شل شود. این تكنیك ها روی وضع حمل اثر زیادی دارند.

ریلكس كردن چقدر در كاهش درد زایمان مؤثر است؟ ریلكس كردن از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌كند. به شما كمك می‌كند تا راحت‌تر به خواب بروید. به شما انرژی می‌دهد. كمتر احساس خستگی می‌كنید و نگرانی‌های‌تان را برطرف می‌كند.

تصویر سازی

تصویر سازی چیست و چه تأثیری دارد؟

تصویرسازی یعنی استفاده از تصورات برای خلق تصاویر و موقعیت‌های ذهنی. روش تصویرسازی كه باعث كاهش درد می‌شود هنوز به طور كامل درك نشده است. تصویرسازی را می‌توان برای حس‌ها اعم از بینائی، لامسه، شنوائی، بویایی و چشایی به كار گرفت. برخی از مردم معتقدند كه تصویرسازی نوعی هیپنوتیزم خود است.

تصاویر خاص درد را به هنگام تصویرسازی و چند ساعت بعد از آن كاهش می‌دهد. می‌توانید در ذهن خود نقاط مورد علاقه‌‌تان را به تصویر بكشید تا احساس آرامش كنید و نگرانی‌های شما كم شوند.

چطور می‌توان از شیوه تصویرسازی استفاده كرد؟

معمولاً این حالت از تسكین درد با چشمان بسته انجام می‌شود. قبل از آن بهتر است كه تمرین ریلكس داشته باشید. این تصویر می‌تواند هر چیزی باشد مثلاً در ذهن خود یك نقاشی بكشید.

 ابتدا چشمان خود را ببندید. آرام و عمیق نفس بكشید.

 روی تنفس خود تمركز كنید.

 در حین نفس كشیدن به آرامی به خودتان بگویید: نفس داخل، 1، 2، مكث و نفس خارج، 1، 2 مكث. این ریتم را چند دقیقه ادامه دهید.

 به هوایی كه وارد ریه‌های شما می‌شود فكر كنید. مثل یك نور سفید تصورش كنید. این تصویر حتماً نباید واضح و روشن باشد. بعد آن را به شكل توپی تصور كنید كه با گرفتن درد از ناحیه دردناك بدن بزرگ‌تر می‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- دردهای زایمان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بارداری، درد زایمان، وضع حمل، کاهش دردهای زایمان، راه های کاهش درد زایمان، ریلكس كردن در زایمان تعداد بازديد: 959 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز