Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:12

2
آذر
ریشه‌های روانی آرایش تند در زنان

ریشه‌های روانی آرایش تند در زنان

کی از موضوعات و دغدغه‌های امروز جامعه‌ی ما اگر اندکی تأمل کرده باشید، این است که گاهی دیده می‌شود برخی از دخترخانم‌ها یا خانم‌هایی که ازدواج کرده و شوهر دارند، در نحوه‌ی پوشش و آرایش خود، بیش از حد

محمد رضا دژکام – روان شناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : یکی از موضوعات و دغدغه‌های امروز جامعه‌ی ما اگر اندکی تأمل کرده باشید، این است که گاهی دیده می‌شود برخی از دخترخانم‌ها یا خانم‌هایی که ازدواج کرده و شوهر دارند، در نحوه‌ی پوشش و آرایش خود، بیش از حد معقول و متعارف عمل می‌کنند! به عبارت دیگر، این افراد فراتر از آنچه که معمول و رایج است آرایش می‌کنند! شاید راحت‌تر بتوان گفت که «آرایش غلیظ!» این دغدغه‌ی برخی از خانواده‌ها و شوهران خانم‌هایی است که با این رویه‌ی رفتاری دست به گریبانند! شاید به جرات بتوان اذعان داشت که در دنیای مدرن امروز، آرایش کردن و پیرایش، بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی برخی از دختران جوان و زنان شوهردار را درگیر خود کرده است و همین موضوع باعث آن شده تا شاهد مراجعاتی باشیم که در این مقوله روان‌شناس یا مشاور خانواده راهنمایی و کمک می‌خواهند. در اینجا می‌‌خواهم به تجربه یکی از مشاوره‌هایم در همین مورد با شما عزیزان نازنین سخن بگویم. پس لطفاً همراه من باشید و این داستان را بخوانید!

 بیشتر بخوانید:

روش‌های طبیعی برای داشتن موهای لطیف و زیبا

 

 

شـــروع ماجرا

روزی آقایی با من تماس تلفنی گرفتند و گفتند که: «چند وقتی است خانم ایشان در میهمانی‌‌ها و جشن‌های خانوادگی و حتی بیرون از منزل آن‌چنان آرایشی می‌کند که باعث جلب‌توجه خیلی از آقایان و حتی خانم‌ها شده است!» این آقا از رفتار خانمش، بسیار پریشان و ناراحت بود و می‌گفت که: «حرف‌وحدیث مردم، بسیار مرا آزار می‌دهد!»

به گفته‌ی این مرد، گاهی آن‌چنان طعنه‌هایی از جانب فامیل، بستگان، همسایه‌ها و خویشاوندان به گوش او می‌رسید که احساس پوچی می‌کرد!

فرشید (همسر این خانم)، وقتی با من صحبت کرد، بسیار مضطرب و پرتنش بود و این را از لحن کلام و گفتارش به‌وضوح می‌شد فهمید!

از او پرسیدم که: «آیا تاکنون درباره‌ی این موضوع که چرا همسرت بیش از اندازه آرایش می‌کند با او صحبت کرده‌ای؟!»

گفت: «بله! بارها و بارها گفته‌ام که این رفتار شایسته تو نیست! اما گوش نکرده و نمی‌کند!»

پرسیدم: «آیا او با دوستان خود ارتباط دارد؟»

گفت: «بله! متاسفانه تأثیر رفتار و دیدگاه‌های آنان بر روی همسرم باعث شد که او این چنین تغییر کند. او پیش از این، خیلی خوب و با ملاحظه بود!»

آیا همسرتان خلاء احساسی و یا کمبود عاطفی دارد؟! آیا خانم شما، از کمبود عزت‌نفس رنج می‌برد؟! آیا خانم شما، پیش از ازدواج با شما در خانواده‌اش فردی بوده که همواره سرکوب شده است؟! آیا سعی کرده‌اید تا خانم‌تان را به خوبی از لحاظ روحی و روانی درک کنید؟!»

پس از این پرسش‌ها، آقا (فرشید)، اندکی تأمل و مکث کرد و سپس در پاسخ به پرسش‌های من گفت: «آری! احساس می‌کنم تا حدودی کوتاهی کرده‌ام و نگرش خانواده‌اش نیز در شکل‌گیری این برخوردهای او بی‌تأثیر نبوده است او در دوران نوجوانی و جوانی‌اش، در خانواده‌ای تربیت شده بود که آرایش کردن برایشان امری زشت و ناپسند بوده است!»

 بیشتربخوانید:

آرایش غلیظ و سنگین در تابستان، ممنوع!

 

 

پرسیدم: «شما از کجا به این موضوع پی بردید؟!»

گفت: «وقتی با پدر و مادرش دراین‌باره سخن گفتم، آنان به این موضوع اذعان داشتند که در دوران مجردی‌اش اجازه کوچکترین آرایش، حتی در محیط خانوادگی را نیز به او نداده‌اند!» پس از این گفت‌وشنودها به نتیجه‌ای رسیدم و فرشید را با دلایل روان‌شناسی این موضوع آگاه کردم. برای آن‌که بدانید به او چه گفتم و برای آگاهی بیشترتان، از شما می‌خواهم در ادامه همراه باشید.

 

دلایل آرایش غلیظ!

به نظر من، کسانی که آرایش غلیظ می‌کنند، دوست دارند تا در کانون توجه دیگران باشند! (کمبود توجه دارند!) یک سری خلاء‌های عاطفی و احساسی، کمبود محبت و عشق، توجه نکردن خانواده و همسر، باعث پیدایش این رفتار در خانم‌‌ها می‌شود! همچنین چشم‌وهم‌چشمی و تقلید نادرست از دیگران در پیدایش این رویکرد مؤثر است! کسی که خلاء عاطفی و احساسی دارد، فردی است که در دوران کودکی، نوجوانی و در جوانی که ازدواج کرده، از طرف خانواده‌ی خود و با همسرش از زیبایی‌اش تعریف و تمجید نشده و همیشه سرکوفت شنیده است!

این افراد برای آن‌که این کمبود و خلاء را پر کنند، از نظر روان‌شناختی، از مکانیسم‌های دفاعی «جبران و جابه‌جایی» استفاده می‌کنند! یعنی با «آرایش کردن غلیظ»، می‌خواهند کمبودهایشان را به نحوی برطرف کنند!

من همیشه توصیه‌ام به خانم‌های عزیز این است که در چارچوب خانواده و برای شوهرشان هر مدلی که دوست دارند آرایش کنند. چرا که یادمان نرود، خداوند عالمیان خالق زیبایی و آراستگی است و نیز زیبایی را دوست دارد! اما در حد معقول و منطقی‌اش! آرایش بیش از حد انتظار برای دیگران و جلب نظر آنان، نه تنها از نظر اخلاقی کار شایسته‌ای نیست، بلکه از ابعاد شرعی، قانونی، دینی و عرفی نیز پسندیده نمی‌باشد! اگر خانمی بیش از حد آرایش کرده باشد، در طولانی‌مدت، تصور مردم نسبت به او عوض خواهد شد. مردم در مورد او، افکار زشتی به ذهنشان خواهد رسید. از جمله این‌که او اختلال روحی- روانی دارد.

وقتی خانمی عادت به این رفتار ناشایست پیدا می‌کند، با این خصوصیت زشت خو می‌گیرد و به آن «عادت بد» می‌کند.

 بیشتربخوانید:

9 اشتباه رایج در آرایش صورت

 

 

توصیه‌ی‌ روان‌شناسی

«من نه افراط را توصیه می‌‌کنم و نه تفریط را! بلکه اعتدال، بهترین گزینه است!»

«آرایش کردن»، در حد معقول خود مناسب است و باعث پیدایش روحیه‌ای مناسب از نگاه روان‌شناختی در فرد می‌شود. اگر خانمی احساس می‌کند که عزت‌نفس پایینی دارد، اگر تصور می‌‌کند با این کار کمبود‌های عاطفی و خلاء‌های احساسی و روانی‌اش پر می‌شود و برطرف می‌گردد، باید بگویم که سخت در اشتباه است! نباید به همین سادگی شأن، منزلت، ارزش، مقام و شخصیت زنانه خود را زیر سؤال برد!

یادمان باشد که زنان ایران‌زمین، در تمام دنیا بی‌نظیرند و اخلاق، کردار، منش و نجابت و حجب و حیای آنان مثال‌زدنی است. پس حیف است که به همین راحتی این ویژگی‌های خوب رفتاری را خدشه‌دار سازند.

 

سرانجام این مشاوره چه شد؟!

پس از گپ و گفت، فرشید، اندکی آرام شد و از من خواست تا درباره‌ی روش‌های از بین بردن عزت‌نفس پایین به او توصیه و راهنمایی کنم. من به او راهکارهایی را گفتم و بعد از چند جلسه مشاوره با او، با همسرش نیز چند جلسه مشاوره داشتم. او نیز نسبت به پیامدهای رفتارش آگاه شد و به گفته‌ی خود فرشید و همسرش، دیگر آن «آرایش غلیظ» از بین رفته بود و مهسا (همسر فرشید) همواره در حد معقول و منطقی آرایش می‌کرد آن هم برای همسرش و در محیط خانواده و نیز در میهمانی‌ها و جشن‌های خانوادگی، به گونه‌ای که همگان از این تغییر رفتار او متعجب و شگفت‌زده شده بودند! به‌این‌ترتیب، همه چیز به خوبی و خوشی و در کمال آرامش و عشق به پایان رسید. این بود تجربه‌ی یکی از مشاوره‌های من در حیطه‌ی روانشناسی زن و شوهرها که تقدیم شما خوانندگان فهیم و مهربان شد!

 

راهکارهای طلایی روان‌شناسی برای بالا بردن عزت‌نفس

اجازه بدهید در ابتدا تعریفی از عزت‌نفس داشته باشم و سپس به روش‌های بالا بردن آن اشاره کنم.

 بیشتربخوانید:

چگونه چشم ‌های ریز را آرایش کنیم تا درشت ‌تر به‌ نظر برسد؟

 

 

تعریف عزت‌نفس

«عزت‌نفس» به معنی «احساس خود ارزشمندی» یا دوست داشتن خود» است! وقتی کسی عزت‌نفس دارد، خود را از آن‌گونه که هست دوست دارد، نسبت به خودش دارای احساس خوبی است و ارزش‌هایش را نادیده نمی‌گیرد!

راهکارهای عملی روان‌شناسی برای بالا بردن عزت‌نفس

1- ارتباط با خدا به شما نیرو می‌بخشد. پس ارتباطتان را محکم کنید!

2- احساس‌های خود را ابراز و نظر خود را اعلام کنید!

3- هر زمانی که لازم است، قاطعانه «نه!» بگویید! (به گفته‌های دوستانی که می‌خواهند شما بیش از حد آرایش کنید!)

4- برای خود ارزش و احترام قائل شوید!

5- خود را به دیگران وابسته نکنید!

6- بر ترس خود غلبه کنید!

7- سرتان را بالا نگه دارید و با رویی گشاده و در کمال آرامش قدم بردارید!

8- با جسم خود، خوب رفتار کنید و مراقب سلامتی جسم و روان خود باشید!

9-  به آرامش و تفریح خود توجه کنید!

10- بیان و ذهنیت خوب و مثبت داشته باشید و خود را دست کم نگیرید!

بیشتربخوانید:

آموزش حجم دادن به صورت با آرایش

 

برچسب ها: آرایش، لوازم آرایش، میکاپ تعداد بازديد: 305 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز