Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:37

19
تیر
آرایش غلیظ و سنگین در تابستان، ممنوع!

آرایش غلیظ و سنگین در تابستان، ممنوع!

متخصصان پوست هم مانند همه ما فصل تابستان را با همین آفتاب سوزان پشت سر می‌گذارند، اما شرایط پوست خودشان را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که پس از پایان این فصل همچنان پوست شفاف، درخشان و سالمی داشته باشند.

برترین‌ها: متخصصان پوست هم مانند همه ما فصل تابستان را با همین آفتاب سوزان پشت سر می‌گذارند، اما شرایط پوست خودشان را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که پس از پایان این فصل همچنان پوست شفاف، درخشان و سالمی داشته باشند.

آرایش غلیظ و سنگین در تابستان ممنوع!

درواقع هیچ سحر و جادوی خاصی در کار نیست، بلکه این پزشکان هم باید در فصل تابستان کمی بیشتر تلاش کنند تا مانع از شکل‌گیری جوش‌های پوستی شوند و آسیب‌های ناشی از تماس با نور خورشید را به حداقل برسانند در این مطلب بهترین توصیه‌ها برای مراقبت از پوست در تابستان را با شما در میان می‌گذاریم.

بیشتربخوانید:

9 اشتباه رایج در آرایش صورت

 

توصیه های مراقبت از پوست در تابستان

آرایش غلیظ و سنگین در تابستان ممنوع!

۱. SPF، SPF و باز هم SPF!

اولین و مهم‌ترین توصیه‌ای که همه متخصصان پوست روی آن تاکید دارند و می‌گویند که هرگز نباید بدون رعایت آن از خانه خارج شد، این است: استفاده از محصولات ضدآفتاب دارای SPF. محصول ضدآفتاب انتخاب‌شده باید از نوع طیف وسیع باشد و SPF آن هم حداقل در محدوده ۳۰ قرار بگیرد. همه افراد، صرف‌نظر از هر نوع پوستی که دارند، باید این اصل مهم را جدی بگیرند.

اشاره به این نکته ضروری است که محصولات ضدآفتاب باید پس از هر   ۲ساعت تجدید شوند بنابراین کسانی که برای مدت طولانی از خانه خارج می‌شوند، باید همیشه به محصول ضدآفتاب دسترسی داشته باشند.

۲. از محصولات سبک‌تر برای پوست استفاده کنید

همان‌طور که در تابستان به کت‌های زمستانی نیاز ندارید، پوست شما هم در تابستان به محصولات غلیظ و سنگین نیازی نخواهد داشت. در فصل تابستان از محصولات سبک‌تر برای مراقبت از پوست استفاده کنید. با توجه به افزایش تماس پوست با گرما و رطوبت در تابستان باید پاک‌کننده‌های سنگین‌تر (پاک‌کننده‌های برپایه کرم یا روغن) را کنار بگذارید و از گزینه‌های سبک‌تر و برپایه کف (فوم) استفاده کنید. محصولات سبکی که کیفیت آبرسانی بالایی دارند، از بهترین گزینه‌ها برای فصل تابستان هستند.

بیشتربخوانید:

چگونه چشم ‌های ریز را آرایش کنیم تا درشت ‌تر به‌ نظر برسد؟

 

 

۳. از مرطوب‌کننده دومنظوره استفاده کنید

برای اینکه حجم محصولات مراقبت از پوست را سبک‌تر کنید و درعین‌حال کیفیت مراقبت نهایی را افزایش دهید، می‌توانید مرطوب‌کننده‌های دومنظوره که ترکیبات ضدآفتاب باکیفیت هم دارند، استفاده کنید. به‌گفته دکتر ابراهیم، یک مرطوب‌کننده سبک که حاوی ترکیبات ضدآفتاب و درجه SPF ۳۰ به بالا باشد، برای بیشتر افراد مناسب خواهد بود. البته به شرطی که میزان استفاده از محصول مورد نظر را محدود نکنید و استفاده مجدد را پس از ۲ ساعت جدی بگیرید. این متخصص تاکید می‌کند که استفاده از مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تر و سنگین‌تر می‌تواند به انسداد روزنه‌های پوستی، التهاب و حتی شکل‌گیری آکنه منتهی شود، خصوصا اگر کسی دارای پوست چرب یا پوست مستعد ابتلا به آکنه باشد، اما پوست همین افراد با استفاده از مرطوب‌کننده دومنظوره شرایط بهتری را در تابستان خواهد داشت.

۴. استفاده از مرطوب‌کننده را متوقف نکنید

توجه داشته باشید که شکل‌گیری یک لایه مرطوب (عمدتا تشکیل‌شده از ذرات تعریق) روی پوست در فصل تابستان به معنای مرطوب بودن پوست شما نیست! حتی اگر پوست شما در تابستان حالت چرب و روغنی پیدا کرده باشد، باز هم باید همیشه تمیز کردن پوست با استفاده از محصولات مرطوب‌کننده را جدی بگیرید.

مرطوب‌کننده‌ها بیرونی‌ترین لایه پوست یا لایه شاخی (stratum corneum) را احیا می‌کنند؛ همان لایه‌ای که از پوست در مقابل آلاینده‌ها و ترکیبات شیمیایی مضر محافظت می‌کند و مانع از تحریکات پوستی بیشتر یا خشکی پوست می‌شود». یک بار دیگر در همین مورد است که اهمیت استفاده از مرطوب‌کننده دومنظوره دارای SPF نمایان می‌شود. این محصول ترکیبی و دومنظوره به‌لطف بافت سبکش، لایه شاخی پوست را تغذیه می‌کند بدون اینکه حالت بیش از حد سنگینی روی پوست به‌وجود بیاورد.

۵. برای خرید سرم ویتامین C هزینه کنید

ویتامین C در همه فصل‌های سال عالی است، اما در تابستان واقعا اهمیت بیشتری دارد. استفاده صحیح و منظم از سرم ویتامین C در فصل تابستان به پیشگیری از اختلالات رنگدانه‌ای پوست یا هایپرپیگمنتاسیون کمک می‌کند، جلوه بهتری به خطوط ریز پوستی می‌دهد و می‌تواند به پوست در تولید کلاژن هم کمک کند. بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین C، بعد از پاکسازی یا شستشوی پوست و قبل از رسیدن به مرحله استفاده از مرطوب‌کننده است.

بیشتربخوانید:

آموزش حجم دادن به صورت با آرایش

 

 

آرایش غلیظ و سنگین در تابستان ممنوع!

۶. لایه‌برداری را فراموش نکنید

متخصصان پوست اغلب تاکید می‌کنند که در لایه‌برداری پوستی زیاده‌روی نکنید. با تاکید دوباره بر این نکته مهم باید گفت که لایه‌برداری صحیح و به‌موقع در فصل تابستان مزیت‌های زیادی برای پوست دارد.

افراد دارای پوست چرب می‌توانند تعداد دفعات لایه‌برداری پوست را در فصل تابستان افزایش دهند. البته این افزایش نباید بی‌رویه و ناگهانی باشد، بلکه باید تعداد روز‌های لایه‌برداری پوست را به‌صورت کاملا تدریجی و آهسته افزایش داد. اگر با هر گونه واکنش منفی پوست مواجه شدید، باید دوباره به روال قبل بازگردید.

۷. دفعات دوش گرفتن یا حمام کردن را کاهش دهید

بسیاری از ما در فصل تابستان روزانه بیشتر از یک بار دوش می‌گیریم. توصیه متخصصان این است که این دوش‌های متعدد باید کوتاه باشند و مثلا بین ۴ تا ۵ دقیقه طول بکشند. دوش گرفتن بیش از حد یا دوش گرفتن با آب داغ از بدترین عادت‌های رایج در فصل تابستان است که می‌تواند به خشکی بیش از حد پوست منتهی شود و مشکلاتی مانند التهابات پوستی و حتی اگزمای تابستانی را به دنبال داشته باشد.

۸. از محصولات آرایشی غیرجوش‌زا استفاده کنید

هنگام خرید محصولات آرایشی همیشه فهرست توضیحات محصول مورد نظر را با دقت بخوانید و فقط محصولاتی را انتخاب کنید که واقعا غیرجوش‌زا یا غیرکومدون‌زا (noncomedogenic) باشند. این اصطلاح به شما می‌گوید که محصول انتخاب‌شده بدون استفاده از ترکیبات مسدود‌کننده روزنه‌های پوستی ساخته شده است. استفاده از محصولات آرایشی غیرجوش‌زا و همچنین سبک در فصل تابستان دارای اهمیتی دوچندان است. پیشنهاد ما این است که در فصل تابستان از پرایمر‌های آرایشی بدون روغن یا فونداسیون‌های سبک کمک بگیرید تا شرایط بهتری را برای پوست فراهم کنید.

بیشتربخوانید:

چه مدل مو کوتاهی متناسب با صورت شما چیست؟

 

 

 

نحوه آرایش در فصل تابستان

با شروع فصل تابستان و گرما با آرایش صورت شما اگر هم کم و ملایم باشد، با عرق کردن چندان دوامی ندارد و باید از لوازم آرایشی مناسبی که به ماندگاری و دوام آرایش شما کمک می‌کند استفاده کنید:

آرایش غلیظ و سنگین در تابستان ممنوع!

۱- شستشو صورت با آب سرد

برای اینکار صورتتان را بیشتر با آب سرد و خنک بشوریدو حتما قبل از آرایش صورت و همینطور بعد از پاک کردن آن صورتتان را با آب سرد و خنک بشویید

۲- ضدآفتاب را جایگزین کرم پودر کنید

اگر دوست دارید از کرم پودر استفاده کنید، بهتر است ضد آفتاب‌های رنگی را جایگزین آن کنید که ضرر کمتری هم به پوست برسانید. برای جلوگیری از عرق کردن بهتر است تنها از پنکیک‌های خشک استفاده کرده و پد را روی تمام نقاط پوست مثل بینی، گونه‌ها آرام آرام گذاشته تا پوست یکنواخت و یکرنگ شود پد را روی پوست نمالید.

۴- استفاده از مداد‌های روغنی ممنوع

استفاده از مداد‌های چرب در اثر گرما باعث رنگی شدن اطراف ابرو‌ها شده و آن‌ها را مصنوعی نشان خواهد داد از مداد خشک وسایه برای فرم دادن و زیبایی ابرو استفاده کنید.

۵- ریمل ضد آب

ریمل را تنها به پلک‌های بالایی زده که در اثر گرما زیر چشم‌ها و گاهی هم پشت پلک سیاه نشود و آرایش‌تان به همان تمیزی اول باقی بماند.

آرایش غلیظ و سنگین در تابستان ممنوع!

۶- رژ لب و ماندگاری بیشتر

لب‌ها را نیز با پودر پنکیک همرنگ پوست درآورید و سپس از یک مداد لب مناسب استفاده کرده و پس از کشیدن دور لب خوب رنگ مداد را روی لب‌ها پخش کنید و سپس از رژ لب که بهتر است از نوع مات و خشک باشد استفاده نمایید. این خط لب شماست که بر روی پنکیک باعث دوام و ماندگاری بیشتر رژ بر روی لب‌ها خواهد

۷- مو‌ها را ترجیحا جمع کنید

از مدل‌های نیمه جمعی که پشت گردن بسته باشد استفاده نمایید تا از گرم شدن و عرق کردن جلوگیری شود.

تابستان و بهترین ترکیبات مراقبتی پوست

پوست چرب: افراد دارای پوست چرب باید در تابستان از محصولات شوینده یا تونر حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنند. اگر پوست کسی چرب و در عین‌ حال حساس یا مستعد ابتلا به آکنه باشد، استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید به او توصیه می‌شود.

پوست خشک: از کرم‌های ترمیم‌کننده سد دفاعی پوست یا مرطوب‌کننده‌های حاوی کلسترول، سرامید و اسید‌های چرب استفاده کنید. از صابون‌ها و شوینده‌های غلیظ دور بمانید، چون ترکیبات موجود در این محصولات به‌راحتی می‌توانند چربی‌های ضروری پوست شما را از بین ببرند.

پوست حساس: ترکیبات ضدالتهابی بهترین عملکرد را برای پوست حساس خواهند داشت بنابراین از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک، سلنیوم، بابونه، عصاره شیرین‌بیان و کوادرینون باشند.

پوست مبتلا به اختلالات رنگدانه‌ای: محصولات حاوی هیدروکینون، آربوتین و... می‌توانند ظاهر بهتری به لکه‌های تیره پوستی بدهند، اما محصولات ترکیبی ساخته‌شده از ویتامین C و رتینوئید‌ها نیز عملکرد خوبی برای این پوست‌ها خواهند داشت.

پوست‌های دارای چین‌وچروک: بهتر است به متخصصان پوست مراجعه کنید تا بتوانید تحت نظر پزشک از رتینوئید‌های تجویزی و آنتی آکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و اسید فرولیک استفاده کنید.

برچسب ها: آرایش، لوازم آرایش، هوای گرم، آرایش غلیظ تعداد بازديد: 2923 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز