Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:49

30
آبان
«مولداویت» معروف به مروارید آتش

«مولداویت» معروف به مروارید آتش

شناخت ویژگی‌های سنگ‌های قیمتی که همیشه و در هر حالتی مورد توجه افراد است، می‌تواند اطلاعات زیادی در این زمینه به علاقه‌مندان حوزه گوهرسنگ‌ها ارائه دهد.

 به گزارش ایسنا؛سنگ «مولداویت» یک سنگ شیشه‌ای است که در اثر گرمای زیاد شکل گرفته است و اولین بار در سال ۱۷۸۷ کشف شد. نکته قابل توجه در مورد مولداویت اسن است که از اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی و تنها چند سال پس از کشف این سنگ، از آن به عنوان سنگ‌های قیمتی در ساخت جواهرات استفاده شد.

گفته می‌شود این سنگ بر خلاف دیگر سنگ‌ها که در یک محیط آرام رشد می‌کنند، از طریق سنگ متراکم شده که پس از باران شهاب سنگی تبخیر می‌شود، شکل می‌گیرد. البته مولداویت به گروهی از مواد معدنی تعلق دارد که جزو گروه کوچکی از سنگ‌های طبیعی شیشه است.

این سنگ به اشکال شفاف تا کدر یافت می‌شود که موارد شفاف آن از بهترین‌ها و کمیاب‌ترین‌هاست. اشکالی مانند قطره‌ای، گرد، بیضی، تخم مرغی یا مارپیچ و همچنین شکل پاشیده شدن قطرات که نشان‌دهنده الگوی برخورد مایعات بوده از رایج‌ترین اشکال این سنگ در بازار‌های جهانی است.

 

بیشتر بخوانید:

اسراری درباره سنگ دلربا یا آونتورین

 

مولداویت، اما با نام‌هایی هم‌چون «شهاب سنگ شیشه‌ای»، «کریسولیت سنگی غیرمتعارف»، «کرایسولیت کاذب» و «کریستولیت شیشه‌ای» نام‌گذاری می‌شود که کاملا اشتباه بوده چرا که این سنگ یک شهاب سنگ یا کریسولیت نیست.

در گذشته برخی مولداویت را به عنوان یک محصول مصنوعی می‌شناختند و تا مدت‌های طولانی تصور می‌کردند که این سنگ یک گونه شیشه‌ای از آتشفشان‌های آبسیدین است.

مولداویت در ابتدا با نام دیگری شناخته می‌شد، اما پس از مدتی از کشف آن تصمیم بر آن شد که نام شهر «Moldauthein» که نخستین گونه‌های این سنگ در آنجا یافت شده بر روی سنگ گذاشته شود و به خاطر این خاستگاه غیر معمول مولداویت به شهرت دست یافته است.

سنگ مولداویت در طیف رنگی سبز از جمله تیره، سبز جنگلی و روشن تا سبز زیتونی یافت می‌شود، اما بین علاقه‌مندان به این سنگ مولداویت با رنگ سبز خالص و سبز تیره متوسط بدون رنگ قهوه‌ای خواستار بیشتری دارد.

زمانی که شایعاتی مبنی بر منشاء فرازمینی مولداویت منتشر شده تقاضا برای این سنگ شیشه‌ای نیز بسیار افزایش یافته است و همین مورد باعث شده که عده‌ای برای برآورده کردن تقاضا به ساخت تقلبی این سنگ از شیشه بطری‌های سبز رنگ روی بیاورند.

در حال حاضر مولداویت در جنوب و شمال غرب بوهیمیا، موراویای غربی، لازانیا آلمان و والدو برتر اتریش یافت می‌شود. البته گفته شده که بیشتر سنگ‌های مولداویت از بوهمیای جنوبی استخراج می‌شود.

یک نکته در مورد سنگ مولداویت این است که نام گونه‌های مختلف آن بر اساس محل پیدا شدن آن‌ها متفاوت است برای مثال نام «مولداویت بیلیتونیت» از جزیره‌ای به همین نام گرفته شده، «مولداویت جورجیائیت» در ایالت جورجیای آمریکا و «مولداویت استرالیت» در کشور استرالیا است.

 

بیشتربخوانید:

با خواص جادویی سنگ اسپینل آشنا شوید

 

 

از نمونه‌هایی که به سنگ مولداویت شباهت دارند می‌توان به سنگ آپاتیت، دیوپسید، بریل، یاقوت کبود، تورمالین و شیشه سبز اشاره کرد.

طی افسانه‌هایی که در مورد این سنگ به جا مانده است مردم کشور چک معتقدند که مولداویت برای فردی که از آن استفاده می‌کند خوش‌شانسی و اقبال را به همراه دارد. براساس افسانه‌ها سنگ مولداویت با ققنوس افسانه‌ای، که بر طبق افسانه‌ها از آتش جان دوباره می‌گرفت، مرتبط است.

هم‌چنین گفته شده که این سنگ به منظور بهبود ارتباطات زناشویی و ایجاد طلسم و جادو مورد استفاده قرار گرفته و شانس خوب، ایمنی و باروری به همراه خواهد داشت.

برخی نیز بر این باورند که سنگ مولداویت در بهبود نقرس، آسم، آلرژی‌ها و خارش‌ها موثر بوده و علائم آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

برچسب ها: سنگ قیمتی، مولداویت استرالیت، سنگ مولداویت، خواص سنگ مولداویت تعداد بازديد: 224 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز