Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 09:11

23
مرداد
چه مشوق‌هایی به افزایش فرزندآوری کمک می‌کنند؟

چه مشوق‌هایی به افزایش فرزندآوری کمک می‌کنند؟

بحران کاهش جمعیت و رشد پدیده سالمندی در کشورهای مختلف جهان به بحرانی جدید تبدیل شده که برای حل آن به تدابیر ویژه‌ای نیاز است. به گزارش بی بی سی، دلیل قرار گرفتن در این بحران این است که نرخ زاد

تحریریه زندگی آنلاین : بحران کاهش جمعیت و رشد پدیده سالمندی در کشورهای مختلف جهان به بحرانی جدید تبدیل شده که برای حل آن به تدابیر ویژه‌ای نیاز است. به گزارش بی بی سی، دلیل قرار گرفتن در این بحران این است که نرخ زاد و ولد در بسیاری از مناطق دنیا به سرعت رو به کاهش است. در نتیجه جمعیت کشورها پیرتر می‌شود که به نوبه خود می‌تواند مانع رشد اقتصادی نیز شود و این شرایطی است که دولت‌ها معمولا مایلند از وقوع آن اجتناب کنند.کشورهای بزرگ جهان از جمله چین و آمریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با این بحران هستند با این حال ممکن است برخی از مشوق‌ها بتوانند روند سریع کاهش جمعیت را کاهش دهند.

 بیشتربخوانید:

ارزش ذاتی فرزندآوری

 

 

 

بر اساس داده‌های اداره آمار آمریکا، میانگین سنی جمعیت این کشور به بالاترین سطح در تاریخ خود رسیده است. آمار جدید منتشر شده توسط این اداره نشان می‌دهد که میانگین سنی آمریکایی‌ها بیش از ۳۸ سال است در حالی که این رقم در سال ۱۹۸۰ میلادی در حدود ۳۰ سال بوده است.در همین حال، بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های جمعیتی منتشر شده توسط «یوروستات» (مرکز آمار اتحادیه اروپا)، جمعیت اتحادیه اروپا از اول ژانویه سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) تا اول ژانویه ۲۱۰۰ میلادی به میزان شش درصد کاهش می‌یابد که معادل ۲۷.۳ میلیون نفر کمتر است. به گزارش یورونیوز، این پیش‌بینی بلندمدت برای کاهش جمعیت در حالی است که پس از کاهش آمار جمعیت این اتحادیه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی به دلیل تأثیرات همه‌گیری کووید۱۹، جمعیت اتحادیه اروپا بار دیگر در طول سال گذشته میلادی روند رو به رشد را آغاز کرده است.

بیشتربخوانید:

اما و اگرهای ارتباط فرزندآوری با اقتصاد خانواده

 

 

 

 

در ادامه به چند توصیه در زمینه مشوق‌های فرزندآوری خواهیم پرداخت:

۱. خدمات مقرون به صرفه برای مراقبت از کودکان ارائه دهید

ارائه پاداش‌ها و کمک هزینه‌ها به والدین می‌تواند یکی از مشوق های افزایش فرزندآوری باشد. همچنین کاهش هزینه و شهریه‌های مهدهای کودک و مراکز نگهداری از کودکان نیز کمک کننده است. در همین راستا، مقامات کره جنوبی برای افزایش نرخ زاد و ولد به کارمندانی که صاحب فرزند شوند، مرخصی تشویقی می‌دهند تا بیشتر در منزل بوده و از فرزند خود مراقبت کنند.

۲. دورکاری مادران را تسهیل کنید

کارکردن در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی، چین و ژاپن به ویژه برای کارمندان زن حالت افراطی به خود می‌گیرد و در بیشتر کشورهای توسعه یافته فرهنگ کار با زندگی خانوادگی در تضاد است.

یکی از گزینه های موجود در اختیار دولت ها این است که سعی کنند دورکاری و کار پاره وقت را بیشتر در دسترس قرار دهند. در کشورهایی با شمار بالاتر مشاغل پاره وقت و دورکاری، تمایل به فرزندآوری بیشتر است.

۳. شرایط کاری پدران را انعطاف‌پذیر کنید

کارشناسان در یک بررسی خانواده‌های دارای یک فرزند را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که کاهش دغدغه های کاری پدران و حضور بیشتر در کنار خانواده و مشارکت در کارهای خانه با شانس داشتن فرزند دوم در آن خانواده مرتبط است.

بیشتربخوانید:

ناباروری معضل بهداشتی مهم کشور

علل ناباروری در زنان و مردان چیست؟

 

 

برچسب ها: خانواده، بارداری، بچه دار شدن، افزایش جمعیت، نازایی، فرزندآوری، پیری جمعیت تعداد بازديد: 147 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز