Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:53

11
تیر
سونامی پیری در ایران ؛ نحوه مدیریت این چالش

سونامی پیری در ایران ؛ نحوه مدیریت این چالش

صالح قاسمی سونامی پیری در ایران را چالش بسیار بزرگی عنوان و بیان کرد: این چالش همه ساختارهای کشور اعم از اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و امنیتی را به شدت دچار آسیب خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، صالح قاسمی با تاکید بر ضرورت شناخت شرایط کشور از نظر جمعیتی اشاره کرد: امروز حدود ۱۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال کشور میانسال محسوب می‌شوند که به سوی سالمندی جمعیت در حرکت است و تا دو دهه آینده با حدود ۳۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال به یکی از کشورهای بسیار سالمند تبدیل می‌شویم.

وی سونامی پیری در ایران را چالشی بسیار بزرگ عنوان و بیان کرد: این چالش همه ساختارهای کشور اعم از اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و امنیتی را به شدت دچار آسیب خواهد کرد.

این کارشناس حوزه جمعیت در مصاحبه‌ای با رادیو، سالخوردگی را پدیده‌ای عمومی در تمام کشورهای دنیا بیان کرد و گفت: در ایران چند ویژگی موجب شده است آسیب‌های پدیده سالخوردگی چند برابر شود. سرعت سالمندی جمعیت ایران بسیار بالا است و مسیری که بسیاری از کشورها در بیش از یک قرن طی کردند، ایران در ۳۰ سال طی خواهد کرد و از یک کشور جوان به یک کشور سالمند تبدیل خواهد شد.

وی افزود: ویژگی دیگر ایران در پدیده سالخوردگی این است که کشورهای دیگر جهان پس از توسعه یافتگی و رشد اقتصادی به سالخوردگی جمعیت رسیده‌اند اما ما پیش از توسعه و پیشرفت اقتصادی به یک کشور سالمند تبدیل می‌شویم که این مسئله آسیب‌ها را بیشتر خواهد کرد.

 بیشتربخوانید:

کابوس پیری جمعیت د‌‌‌‌‌‌‌‌ر جهان!

 



قاسمی درباره مدیریت چالش سونامی پیری در کشور اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف باید اقدامات متناسب انجام دهیم؛ یکی از کارهایی که باید صورت بگیرد تدوین سندی تحت عنوان سند سالمندی فعال است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته وجود دارد. باید سعی کنیم سالمندان کشورمان سال‌های بیشتری سالم، فعال، کنشگر اجتماعی و موثر باشند که این به نفع خود سالمند و جامعه است.

این جمعیت شناس اشاره کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا، سن بازنشستگی یا حتی فعالیت‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی سالمندی و همچنین مولفه‌های سلامت زندگی سالمندی تعریف شده است تا سالمندان زندگی فعال و پویا داشته باشد. این سند اخیرا در ایران تدوین شده است اما متاسفانه به طور جدی در دستور کار نیست.

وی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر برای مدیریت پدیده سالخوردگی جمعیت بیان کرد: کشورهای توسعه یافته ضمن تدوین سند سالمندی، از طریق اعمال سیاست‌های جمعیتی، مسئله سالخوردگی جمعیت را مدیریت کرده‌اند و بعضی از آنها موفق هم شده‌اند.

 بیشتر بخوانید:

وضعیت نگران‌کننده "جمعیت" در ایران

 

برچسب ها: سالمندی، پیری، پیری جمعیت تعداد بازديد: 93 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز