Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:31

15
اسفند
۷ قدم تاثیرگذار در انتخاب همسر

۷ قدم تاثیرگذار در انتخاب همسر

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در انتخاب همسر و سپری کردن دوران آشنایی برای رسیدن به ازدواج موفق، رسیدن به خودآگاهی و طی کردن مراحل خودشناسی است.

به گزارش فارس : بار‌ها و بار‌ها از کسانی که چند پیراهن بیشتر از بقیه پاره کرده‌اند و در مراسم خواستگاری، نامزدی یا بله بوران ریش‌سفیدی کرده‌اند شنیده‌ایم: «دختر جان، پسر جان در دوران آشنایی یا نامزدی چشمانتان را بازکنید تا همه اختلاف‌ها و تفاوت‌ها را خوب ببینید، اما وقتی زیر یک سقف زندگی‌تان را شروع کردید چشمانتان را ببندید و تفاوت‌ها را نبینید و به شباهت‌ها دقت کنید.»

روانشناسان هم می‌گویند: «در تصمیم‌گیری قبل از ازدواج باید به تفاوت‌ها و بعد از ازدواج بیشتر به شباهت‌ها اهمیت بدهید، زیرا توجه به تفاوت‌ها، به انتخاب عاقلانه کمک می‌کند و اهمیت دادن به شباهت‌ها بعد از ازدواج، موجب محکم شدن ارتباط و صمیمیت بین زن و شوهر می‌شود».

شاید باورتان نشود همه نکته‌های روانشناسی در دوان نامزدی، در همین چند جمله خردمندانه ریش‌سفید‌ها خلاصه‌شده است. منتهی بازهم به قول قدیمی‌ها؛ شنونده خودش باید عاقل باشد تا بتواند نکته‌های این چند جمله را پیدا کند؛ نه اینکه در دوران نامزدی و آشنایی به‌قدری احساسات غلیان کند که متوجه هیچ اختلاف‌سلیقه و تفاوتی نشد و بعد از گذشت یک سال از زندگی، وقتی زوج‌ها برای هم عادی شدند تفاوت‌ها برایشان پررنگ و پررنگ‌تر شود. در همه دوران آشنایی، دو جوان باید درک کنند که زندگی کردن زیر یک سقف یک واقعیت است و باشخصیت‌های واقعی زن و شوهر سروکار دارند و زندگی واقعی جایی برای رؤیاپردازی و بروز احساسات مطلق نیست.

بیشتربخوانید:

معیارهای نادرست در انتخاب همسر

 

 

 

برای تولد دوباره چه تدارکی دیده‌اید؟

با این مقدمه کوتاه می‌توان نتیجه گرفت یکی از پایه‌های مهم یک زندگی موفق یک آشنایی موفق است؛ که به آن دوران نامزدی هم می‌گویند. دوران نامزدی زمان مناسب برای معاشرت دختر و پسر و خانواده‌هایشان است تا بتوانند با شناخت بیشتر، بررسی موشکافانه‌تری نسبت به هم داشته باشند و با شناخت واقعی نسبت به هم بپذیرند که با همه داشته‌ها و نداشته هایشان تصمیم گرفته‌اند در کنار هم زندگی کنند.

اما متأسفانه این روند در بین افراد جوان در آستانه ازدواج و افراد متأهل برعکس شده است؛ یعنی فرد قبل از ازدواج در دریایی از احساسات و دلباختگی غرق می‌شود و بعد از ازدواج خود را در بین ناکامی‌ها و تفاوت‌های بسیار، ناامید و خسته می‌بیند.

دانستن این نکته ضرورت دارد که ازدواج تولدی دوباره است. شما به اختیار خود تصمیم به تشکیل زندگی مشترک می‌گیرید. راستی برای این تولد دوباره چه تدارکی چیده‌اید؟ در این گزارش کمی؛ فقط کمی از مسیر پیدا کردن زوج مناسب و دوران آشنایی را به شما نشان می‌دهیم. قدم‌به‌قدم با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

5کلید طلایی برای حل مشکلات دوران عقد

پایان دادن به یک رابطه عاطفی بدون شکست

 

 

 

۷ قدم تأثیرگذار

قدم اول: مهم‌ترین قدم در انتخاب همسر و سپری کردن دوران آشنایی برای رسیدن به ازدواج موفق، رسیدن به خودآگاهی و طی کردن مراحل خودشناسی است. فرد باید قبل از هر انتخابی، نقاط ضعف و قوت خود را به‌طور کامل بشناسد، هدف و ارزش‌های زندگی‌اش را مشخص کند. با شناسایی ملاک‌های یک انتخاب موفق دست به انتخابی شایسته بزند. ابتدا باید از خودمان سؤال کنیم آیا ازنظر منطقی، ما آمادگی ازدواج داریم؟ می‌توانیم فرد مقابلمان را در فرایند بررسی برای انتخاب قرار دهیم؟

قدم دوم: بهره‌مندی از تجربه دیگران و یا مشاوره با متخصصان برای شما چقدر اهمیت دارد؟ روانشناسان معتقدند فردی می‌تواند انتخاب شود و دست به انتخاب بزند که مراحل پنج‌گانه بلوغ رشد جسمانی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و روانی را گذرانده باشد. البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که هیچ انسانی کامل نیست و باید فردی را انتخاب کنیم که تا حد ممکن به ایده آل‌های ما نزدیک باشد و هیچ صددرصدی وجود ندارد.

قدم سوم: گفت‌وشنود چهره به چهره در دوران آشنایی بسیار مهم است. مهم‌تر اینکه این صحبت‌ها باید در مکان‌های متفاوتی باشد. در این شرایط به ردوبدل کردن اطلاعات و باخبر شدن از روحیات یکدیگر می‌گذرد. چند جلسه هم می‌تواند با مکالمه تلفنی همراه باشد، اما در نظر داشته باشد فرستادن پیامک و به‌اصطلاح چت کردن به این دلیل که تأثیر لحن و زبان بدن کاملاً قطع می‌شود درست نیست. زیرا ممکن است طرف مقابل را دچار سوءبرداشت کند و در همین سوءبرداشت‌ها اطلاعات ناقص و چالش زایی را در اختیارتان قرار دهد.

قدم چهارم: گفت‌وشنود کاملاً شفاف، عینی و ملموس باشد مثلاً وقتی پسر می‌گوید: من همسر باحجاب و یا همسر خوش‌رو می‌خواهم. ممکن است تعریف از حجاب یا خوش‌رویی برای دختر معانی متفاوتی داشته باشد. اینجا باید سؤال شود منظورتان از خوش‌رویی چیست؟ یا ازنظر شما حجاب چطور تعریف می‌شود؟ چون طرف مقابل ما، ذهن‌خوانی ندارد که بتواند منظور ما را صفت و مفهوم کاملاً متوجه شود.

قدم پنجم: فردی که دوران آشنایی را می‌گذارند و قصد ازدواج دارد باید حدومرز ارتباط را بداند. بااینکه سبک زندگی و روابط تغییر کرده است، اما باید بدانند برای رسیدن به یک ازدواج خردمندانه، فرهنگ و عرف جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را بشناسند و برای موفقیت بیشتر به سنت‌ها و آداب زندگی اسلامی و دینی خود پایدار باشند.

بیشتربخوانید:

معیارهای نادرست در انتخاب همسر

 

 

 قدم ششم: هوشیارانه عمل کنید. با توجه به سبک زندگی، شناخت خانواده‌ها هم می‌تواند در انتخاب همسر مناسب در دوران آشنایی به شما کمک کند به همین علت بسیار مهم است که با شخصی که در ارتباط هستید رابطه‌اش را با شما از خانواده‌اش مخفی نکند.

قدم هفتم: طول زمان آشنایی، بر اساس استاندارد‌ها و بنا به تجربه بین ۳ تا ۶ ماه است و در موارد خاصی این زمان کم‌وزیاد می‌شود. درواقع کسی که قصد ازدواج دارد دوران آشنایی را بیش‌ازاندازه طولانی نمی‌کند و به بهانه‌های مختلف، ازدواج را به تعویق نمی‌اندازد؛ و اما...

آشنایی به معنای تبادل اطلاعات و احساسات برای شناخت بیشتر بین دختر، پسر و خانواده‌هاست. دراین‌بین تبادل اطلاعات مقدم بر احساسات است. اگر به هر دلیلی تبادل احساسات مقدم شد یا اینکه در دوران آشنایی احساسات بر شناخت واقعی مسلط شد. مطمئن باشید این دوران به‌خوبی سپری نشده شد.

نکته آخر

مشاور ازدواج هیچ‌وقت به شما نمی‌گوید که با این شخص ازدواج کنید یا خیر! بلکه شرایط را برای شناخت بیشتر شما هموار می‌کند. وظیفه مشاور خانواده آگاه کردن هر دو طرف است همین و بس.

بیشتربخوانید:

مراحل ازدواج و انتخاب همسر

 

 

برچسب ها: زندگی مشترک، ازدواج، انتخاب همسر، دوران نامزدی، رابطه جنسی تعداد بازديد: 311 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز