Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:05

10
آذر
۱۰ راه برای پیشگیری از نابودی زندگی مشترک

۱۰ راه برای پیشگیری از نابودی زندگی مشترک

برخی اشتباهات در زندگی مشترک گاه جبران‌ناپذیرند و پایه‌های زندگی را سست می‌کنند که باید از انجام آن‌ها پیشگیری کرد.

به گزارش فارس  عشق و نگهداری آن پس از ازدواج مقوله پیچیده‌ای نیست کافی است مثل نگهداری جوراب‌ها، لباس‌های زمستانی که در بقچه گذاشته‌ایم و ملحفه‌هایمان آن را فراموش نکنیم و گرد تنهایی و خاک آلودگی روی آن سالیانه ننشیند و کار به جای نرسد که وقتی آن را تکاندیم، دیگر کدری‌ها و کثیفی پاک‌شدنی نباشد؛ بنابراین اگر مراقبش نباشید و آن را حفظ نکنید خیلی راحت نابود می‌شود و زندگی شما به خطر می‌افتد. اینطور نیست که یک زندگی مشترک موفق هیچ ایراد و ابهام و مشکلی نداشته باشد، همه دو نفری که با هم ازدواج می‌کنند گاه به خاطر اختلاف سلایق دچار چالش‌هایی می‌شوند و حتی اشتباه هم در ارتباطاتشان می‌کنند، اما مسئله این است که بتوانید اختلافات را کاهش دهید و به توافق و رضایت از همدیگر برسید.

اشتباهات و مواردی وجود دارد که اگر بدان‌ها توجه نکنید به راحتی پایه‌های زندگی مشترکتان سست می‌شود، بنابراین آن‌ها را باید بشناسید و تصور هم نکنید که نیاز ندارید، بدانید همه برای یک زندگی موفق نیاز به آموزش و آگاهی دارند خصوصا در دنیای امروز که همه چیز با گذشته تفاوت کرده است، بنابراین حفظ یک زندگی نیز، چون گذشته امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید:

کم شدن میل جنسی همسر و راه های درمان آن

 

 

۱۰ قدم برای پیشگیری از نابودی زندگی مشترک

۱- در حضور فرزندان هرگز دعوا نکنید

یکی از موارد جبران‌ناپذیر که باعث صدمه زدن به بچه‌ها می‌شود، دعوا کردن در حضور آنهاست. ممکن است شما پس از دقیقه یا چند روز همه چیز را فراموش کنید، اما اتفاقاتی که افتاده قطعا به راحتی از روان فرزندانتان پاک نمی‌شود و حتما بچه‌ها تصور می‌کنند یکی از بین شما دو نفر قربانی و دیگری ظالم است و در برابر ظلم موضع می‌گیرد و نمی‌تواند چالش‌ها را تصور کند که حذف شدنی هستند. پس هر مسئله‌ای که بین شما وجود دارد بهتر است بین خودتان باشد و در حضور بچه‌ها بروز ندهید تا زمانی که آن‌ها حضور نداشته باشند.

در این زمینه موارد گسترده‌ای وجود دارد که خود گزارش جداگانه‌ای می‌طلبد، مثل این‌که در حضور بچه‌ها گریه کنید و از آن‌ها کمک بخواهید، یار کشی کنید، شکایت از همسر به فرزندان ببرید و بچه‌ها را در این بین قربانی روابطتان کنید.

 بیشتربخوانید:

اشتباهات غیرقابل جبران در دوران عقد

 

 

۲- توهین و فحاشی نکنید

متاسفانه خیلی افراد به خاطر عدم کنترل و تنظیم هیجان هنگام ناراحتی و عصبانیت نمی‌توانند خود را کنترل کنند و به همسر و خانواده او توهین می‌کنند همه این‌ها زخم‌هایی است که ما به پیکره زندگی‌مان وارد می‌کنیم و قطعا به مرور زمان جای آن‌ها در زندگی درد خواهد گرفت. بهتر است در موقع ناراحتی به جای فحاشی و توهین کردن به همسر و خانواده‌اش، محل را ترک کرده تا جو آرام شود و بعد بتوانید با هم صحبت کنید.

حال شاید کسی بگوید برخی موارد باعث ناراحتی زیاد افراد می‌شود و اینطور نیست که به راحتی از دل بیرون برود، قطعا همینطور است شما در این زمان‌ها می‌توانید نشان دهید که فرد قابل کنترلی هستید یا خیر. بهتر است زمان را در نظر بگیرید و در بهترین موقعیت به گله و شکایت‌گذاری بپردازید به جای این‌که شخصیت همسرتان را تخریب کنید.

۳- برگشت به گذشته

برخی افراد این اخلاق را دارند که زمان ناراحتی یا پیش آمد کرد یک بحث، به گذشته برمی‌گردند و همه آنچه از گذشته ناراحتشان کرده بود را به زبان می‌آورند و دو مرتبه روز از نو و روزی از نو.

خانمی می‌گفت که همسر من عقده‌ای است، هر زمان هر مسئله‌ای پیش می‌آید، یاد دوران نامزدی می‌افتد که پدر من سختگیری می‌کرد و کمتر اجازه می‌داد همدیگر را ببینیم. این مرد به جای این‌که شرایط خانوادگی همسرش را درک کند و بداند که این مسئله اصلا ربطی به همسرش نداشته، پس از گذشت سال‌ها بعد از ازدواج هنوز نیش و کنایه دوران نامزدی را به همسرش می‌زند و متاسفانه این باعث کمرنگ شدن روابط عاطفی همسران به مرور زمان می‌شود و بنای زندگی را، چون موریانه می‌خورد.

بیشتربخوانید:

تقسیم یا شکستن عاطفه؟!

 

 

۴- تهدید به طلاق

برخی همسران هم عادت دارند تا تقی به توقی به قول معروف می‌خورد، چمدان به دست یا به خانه پدر می‌روند و یا این‌که تهدید به طلاق می‌کنند و یا از مهریه می‌گویند. این‌ها همه باعث کدورتی می‌شود که پاک شدنش یا ناممکن یا غیر ممکن است. برخی صحبت‌ها و حرف‌ها نزدنی هستند و زمانی که زده شد، تکراری شده و باعث کمرنگی عواطف همسران می‌شود، مثل این‌که شما هر زمان بحثتان شد بگویید، مهریه‌تان را اجرا می‌گذارید یا این‌که از همسرتان جدا می‌شوید. او چطور پیش خود فکر می‌کند؟ آیا فکر می‌کند که شما هنوز او را دوست دارید که حرف از تهدید به طلاق و چیز‌های دیگر می‌زنید؟

باز فرد دیگری در اتاق مشاوره بیان می‌کرد که همسرش مدام هر اتفاقی که می‌افتد، می‌گوید به پدر و برادرم خبر می‌دهم تا دمار از روزگارت در بیاورند! شما خود نوع این ادبیات را ببینید. با این نوع ادبیات می‌توان ادامه زندگی داد و آیا شما جای همسر این خانم باشید می‌توانید زندگی کنید؟ قطعا هر کسی باشد می‌گوید به پدر و برادرت بگو بیاید و تکلیفت را مشخص کند! سعی کنید موقع ناراحتی خود را کنترل کرده و تنها به موضع مورد بحثتان بپردازید بدون این‌که صحبت از طلاق و مسائل دیگر بزنید.

اگر جایی احساس کردید زندگی شما به بن بست رسیده و فکر می‌کنید نمی‌توانید ادامه دهید، با یک مشاور خانواده در ارتباط شوید بدون این‌که طرف مقابلتان را تهدید به طلاق کنید از او بخواهید که در مشاوره کنارتان باشد تا مشکلاتتان را حدالمقدور رفع کنید.

۵- بی‌سرانجام رها کردن یک مشاجره

یکی از موارد پرتکرار در بین زوجینی که اختلاف زیادی با هم دارند، این است که درب گفتگو را با هم می‌بندند و این اختلافات روی هم تلمبار شده و مشاجراتشان مدام بالا می‌گیرد. بهتر است زمان یک بحث و ناراحتی تا جایی که می‌شود صحبت کنید، حتی اگر ناراحت هستید، بدون توهین به هم، همه ناراحتی‌تان را بیان کنید، نه این‌که بحث را رها کنید و طرف مقابل مدام در این باشد که مشکل چیست و او چه کار باید برای این زندگی انجام دهد.

۶- خودتان را فدا نکنید

عموما این دست فداکاری‌ها مربوط به زنان می‌شود کسانی که به‌راحتی همه چیز و علایق خود را در زندگی رها می‌کنند و فقط نقش همسر را ایفا می‌کنند، مدام به حمایت از همسرشان می‌پردازند تا یک شریک کامل باشند، بنابراین خواسته‌های خود را فراموش می‌کنند. عموما این زنان پر از خشم‌های بروز نداده هستند که آن‌ها را مبتلا به انواع بیماری‌ها می‌کند.

هر زن و شوهری حقوق مخصوص به خود را دارند، وظایف همسری، پدر و مادری، دختر یا پسر یک خانواده دیگر بودن و همینطور یک فرد موثر در اجتماع بودن همه نقش‌هایی است که به افراد انرژی می‌دهد. نباید هیچکدام را فدای دیگری کرد.

 بیشتر بخوانید:

عشق از نگاه روانشناسان

 

 

 

۷- انتظاراتتان از همسر را فراموش نکنید

این جمله معروف «هرچی تو بگی» برای ماه عسل یک ازدواج است و نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد. هر یک از زوجین از هم انتظاراتی دارند که می‌بایست برآورده شود؛ بنابراین لازم است با هم حرف بزنید. اگر توقعی از همسرتان دارید آن را در مراحل اول به طور واضح و بدون عصبانیت بیان کنید حتی اگر فکر می‌کنید انتظارتان غیر منطقی است درباره آن با همسرتان صحبت کنید و اجازه دهید او شما را قانع کند.

۸- محبت را فراموش نکنید

برخی خانم‌ها به‌ویژه زمانی که بچه‌دار می‌شوند توجهشان به همسرشان کم می‌شود و محبت به همسر را فراموش می‌کنند. محبت از جمله مواردی است که باید مدام یادآوری شود. این‌که شما اول ازدواج به همسر خود محبت کرده‌اید دلیل نمی‌شود دیگر آن را یادآوری نکنید. مرد‌ها برخلاف چیزی که تصور می‌کنید، نیاز به محبت، مراقبت و توجه دارند و بدون آن احساس خوشبختی نمی‌کنند.

۹- طعنه نزنید

موقع ناراحتی و عصبانیت یا دعوا حرف‌هایی نزنید که همیشه در ذهن همسرتان بماند. هیچ وقت طعنه به همسرتان نزنید و نقاط ضعفش را به رویش نیاورید. درباره توهین به خانواده همسر هم صحبت کردیم. از بین رفتن اعتماد به نفس همسر به هر دوی شما آسیب می‌رساند. اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی به خودتان مسلط نیستید، بهتر است هنگام عصبانیت از هم دور بمانید. به علاوه یادتان باشد بعضی از شوخی‌ها ممکن است همسر شما را ناراحت کند. اگر همسرتان اضافه وزن دارد لازم نیست مدام این موضوع را به او یادآوری کنید.

۱۰-صادق باشید

دروغ هر رابطه‌ای را نابود می‌کند به‌ویژه اگر در زندگی مشترک باشد چراکه باعث بی‌اعتمادی مدام می‌شود. کار پنهانی نکنید و اگر کردید درباره آن صحبت کنید و همسرتان را متقاعد کنید، اگر همسرتان چیزی از شما پنهان کرد و بعد درباره‌اش صحبت کرد یا فهمیدید بهتر است حرف‌هایش را بشنوید و با هم قرار بگذارید که چیزی را پنهان کنید.

برچسب ها: زندگی مشترک، ازدواج، طلاق، عشق تعداد بازديد: 230 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز