Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:13

8
آذر
چرایی سبقت زنان از مردان در طلاق

چرایی سبقت زنان از مردان در طلاق

امروزه زنان نسبت به گذشته به حقوق خودآگاهی بیشتری پیداکرده‌اند، اما با توجه به دلایل زنان برای طلاق ضروری است در خصوص شروط ضمن عقد آگاهی‌های لازم به آنان داده شود. ازآنجایی‌که طبق قانون حق طلاق با مرد است

زهرا ابراهیم‌آبادی - کارشناس مسئول مددکاری و خدمات مشاوره‌ای دادگستری

 

تحریریه زندگی آنلاین : امروزه زنان نسبت به گذشته به حقوق خودآگاهی بیشتری پیداکرده‌اند، اما با توجه به دلایل زنان برای طلاق ضروری است در خصوص شروط ضمن عقد آگاهی‌های لازم به آنان داده شود. ازآنجایی‌که طبق قانون حق طلاق با مرد است و درصورتی‌که وی تصمیم به طلاق داشته باشد، باید حقوق مالی زوجه را پرداخت کند، شاید این موضوع یکی از دلایلی باشد که سبب شده مردان کمتر به سمت‌وسوی طلاق بروند. البته زن با داشتن شرایطی که در قانون آمده و با اثبات عسر و حرج می‌تواند تقاضای طلاق کند، اما  با توجه به اینکه اغلب زنان این شرایط را ندارند، تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند؛ لذا معمولاً اگر مرد تمایلی به طلاق نداشته باشد و زن هم دلایل و مدارک لازم جهت اثبات عسر و حرج را در اختیار نداشته باشد زن اغلب با بذل حقوق مالی خود با همسرش به توافق طلاق می‌رسد.

بیشتربخوانید:

روش های جلوگیری از طلاق عاطفی

 

 

زنان پس از طلاق با چه آسیب‌هایی مواجه‌اند؟

زنان پس از طلاق در معرض انواع فشارهای روحی و روانی قرار می‌گیرند؛ واکنش‌های منفی دیگران، نداشتن امنیت، کم شدن روابط اجتماعی، پشیمانی و افسردگی، طرد شدن از سوی دیگران و غیره از تبعات تلخ طلاق است؛ البته یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌پذیری زنان عدم استقلال مالی آنان است.

زنان برای تأمین نیازهای مالی خود اغلب ناگزیر به انجام کارهایی می‌شوند که علاقه‌ای به انجام آن ندارند؛ بسیاری از زنان به این دلیل در معرض سوءاستفاده دیگران قرار می‌گیرند و برخی از زنان نیز به دلیل فشارهای مالی مجبور به ازدواج می‌شوند و چون این ازدواج‌ها معمولاً برمبنای شناخت و علاقه صورت نمی‌گیرد اغلب دوباره به طلاق منجر می‌شود و یا به دلیل عدم رضایتمندی زنان از زندگی، وضعیت روحی و روانی آنان را به هم می‌ریزد.

 

 چه آگاهی‌هایی پس از طلاق باید داده شود؟

مشاوران خانواده نقش مهمی در هدایت افراد و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش آسیب‌های زنان پس از طلاق دارند؛ تلاش مشاورین در دادگاه‌ها بر این مهم متمرکز است که تا آنجایی که امکان داشته باشد طلاقی صورت نگیرد لذا ارائه خدمات مشاوره به زوجین در تمامی پرونده‌های خانواده الزامی و موضوعی است که با جدیت دنبال می‌شود تا در همان مراحل شروع اختلاف با ارتقاء آگاهی‌های زوجین در خصوص ایجاد مصالحه و پیشگیری از طلاق اقدام شود.

در صورت عدم همراهی زوجین و اصرار به طلاق تلاش می‌شود تا آگاهی‌های لازم به طرفین به‌ویژه زوجه در خصوص آسیب‌های پس از طلاق داده شود چراکه زنان باید پیش از طلاق از جوانب مختلف این موضوع مطلع باشند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند متأسفانه اغلب زنان قبل از طلاق به تنها چیزی که فکر می‌کنند رها شدن از زندگی سختی است که با آن مواجه‌اند لذا به زندگی پس از طلاق و مشکلاتی نظیر مسکن، درآمد، تربیت فرزندان و ... کمتر فکر می‌کنند.

 بیشتربخوانید:

آیا شما طلاق عاطفی گرفته اید؟

 

 

 انتخاب‌های آگاهانه و درست

مشاور خانواده به آن‌ها می‌آموزد برای این موارد مهم برنامه‌ریزی داشته باشند، امروزه بیشتر دلایل اختلاف ناشی از عدم آشنایی زوجین با مهارت‌های زندگی، سوء رفتار، فقدان مهارت‌های سازگارانه، پایین بودن آستانه تحمل، عدم مسئولیت‌پذیری طرفین و ... است؛ لذا در قدم نخست باید آگاه‌سازی لازم در خصوص انتخاب‌های آگاهانه و درست صورت پذیرد.

قطعاً اگر ازدواج‌ها بر مبنای ملاک‌های صحیح و به‌ویژه شناخت صورت گیرد از بروز اختلاف و طلاق در آینده پیشگیری می‌شود؛ همچنین باید به زوجین آموخت که بروز اختلاف در زندگی مشترک امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است، اما نحوه مواجهه آنان با اختلافاتشان بسیار حائز اهمیت است؛ لذا در حوزه استحکام خانواده آنچه ضرورت دارد با جدیت دنبال شود توجه به آموزش خانواده از سوی نهادهای متولی به‌ویژه رسانه‌ها است.

به‌هرحال برای پیشگیری از طلاق و یا کاهش آسیب‌های پس از طلاق ضروری است در خصوص موارد ذیل آگاه‌سازی لازم صورت پذیرد و تدابیر لازم اتخاذ شود. آموزش خانواده‌ها برای آماده‌سازی جوانان برای زندگی مشترک و نحوه کمک به آن‌ها در تصمیم‌گیری، آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها در خصوص عواقب طلاق، بسترسازی ازدواج‌های آسان و آگاهانه برای کاهش انحرافات اخلاقی، فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار برای جوانان، آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص آسیب‌های فضای مجازی، توجه ویژه به اشتغال زنان سرپرست خانواده و فرهنگ‌سازی در خصوص انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج برای کمک به زوجین برای انتخاب‌های صحیح و منطقی از تدابیر اصلی مشاوره‌ای است.

 بیشتربخوانید:

برچسب ها: زندگی مشترک، طلاق، شکست عاطفی تعداد بازديد: 290 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز