Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:05

30
اسفند
لطفا با خودتان مهربان باشد؛ ۱۵ راهکار ساده

لطفا با خودتان مهربان باشد؛ ۱۵ راهکار ساده

در این هیاهوی زندگی، اگر سعی کنید با خودتان مهربان‌تر باشید، می‌توانید احساس بهتری را در زندگی تجربه کنید. در این مطلب، قصد داریم به شما بگوییم چطور با خودتان مهربان باشید.

برترین‌ها: در این روزهایی که مشکلات و مشغله‌ی زیاد باعث درگیری ذهنی بسیاری از افراد شده است، شاید موضوعی که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود و یا به‌طور کل نادیده گرفته شده است، مهربانی با خود است. در این هیاهوی زندگی، اگر سعی کنید با خودتان مهربان‌تر باشید، می‌توانید احساس بهتری را در زندگی تجربه کنید. در این مطلب، قصد داریم به شما بگوییم چطور با خودتان مهربان باشید. با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید:

کلید عبور به قلب انسان‌ها !

مهربانی با خود

مهربان بودن با خود به چه معناست؟

مهربان بودن با خود، به معنای پذیرفتن خود با تمام محدودیت‌ها و نقص‌هایتان و داشتن نگاهی غیر قضاوتی نسبت به خودتان است. شفقت شکلی سالم از پذیرش خود است. زمانی که شما ارزیابی مثبتی از خودتان داشته باشید، بستری را فراهم می‌کنید که مهارت‌هایتان را ارتقا دهید، در نتیجه احساس کفایت و اعتماد به نفس در شما پرورش پیدا می‌کند. خودمهربانی، پذیرش این واقعیت است که به عنوان یک انسان حق اشتباه دارید، پس داشتن این خلصت کمک می‌کند تا در رویارویی با چالش‌های زندگی راهکار‌های سازگارانه تری نشان دهید.

چگونه با خودمان مهربان باشیم؟

۱. استفاده از کلمات «باید، حتما انجام می‌دهم و مجبورم» را کاهش دهیم

دقت کرده‌اید که این کلمات چه احساس گناه غیرضروری را به ما می‌دهد؟! پس چه بهتر که کلماتی مهربانانه‌تر را جایگزین آن‌ها کنیم، مثلاً بگوییم «من انتخاب کرده ام که…». برای مثال شب هنگام وقتی ساعت را برای زنگ زدن تنظیم می‌کنیم، به جای این که به خود بگوییم: «باید صبح زود بیدار شوم تا ورزش کنم»، به خود بگوییم: «من انتخاب کرده ام صبح زود بیدار شوم که ورزش کنم.» چه بهتر که این همه قیودِ «باید» را از زندگی مان حذف کنیم تا احساس بهتری درباره‌ی خود بیابیم.

بیشتربخوانید:

مفهوم عشق بی‌قیدوشرط

 

مهربانی با خود

۲. اختصاص دادن زمانی به خود

در میان تمام کار‌ها و مشغولیت‌هایتان زمانی را برای خود کنار بگذارید و به انجام کار مورد علاقه‌تان بپردازید. با اختصاص دادن یک زمان مشخص به خود، می‌توانید کمی با خودتان مهربانانه‌تر رفتار کنید.

۳. به خودتان پاداش بدهید

هر وقت توانستید یک کار را به درستی به پایان برسانید خودتان را تشویق کنید و برای انجام آن به خودتان یک پاداش درست و حسابی بدهید. خودتان را به یک سفر کوتاه، یک فنجام قهوه داغ، یک بستنی یا یک شام خوشمزه مهمان کنید.

۴. بدن خود را دوست داشته باشید

با بدن خود مهربان باشید؛ هر شب به اندازه کافی بخوابید، غذا‌های سالم غذا بخورید و ورزش کنید. اگر احساس خستگی یا بیماری دارید، زمانی را برای استراحت کافی در نظر بگیرید و فراموش نکنید که سلامت جسم، سلامت روح را به دنبال دارد.

مهربانی با خود

۵. اشتباهات گذشته را فراموش کنید

همه اشتباه می‌کنند، اما گاهی ممکن است انجام یک اشتباه در گذشته تا مدت‌ها ذهن شما را به خود مشغول کند، به جای سرزنش کردن بهتر است خودتان را ببخشید و از آن اشتباه درس بگیرید تا در آینده موفقیت‌های بیشتری را کسب کنید.

۶. خود را آرام کنید

پس از یک روز سخت و حتی بد به جای فکر و خیال در مورد آن روز و اتفاقات ناگوارش به خودتان برسید. دوش آب گرم بگیرید و با خوردن یک نوشیدنی داغ، خستگی را تنتان بیرون کنید. حتی می‌توانید به خواندن کتابی لذت بخش یا تماشای فیلم بنشینید تا درون‌تان آرام شود.

۷. بپذیریم مجبور نیستیم مانند بقیه باشیم

برای این کار، باید بیاموزیم که کمتر نگران طرز تلقی دیگران از خودمان و تصمیم‌های مان باشیم. در این مرحله اگر این تصمیم‌ها برخاسته از وحدت وجودی و صداقت ما باشد، می‌توانیم برخوردی معقول و راحت با انتخاب‌های مان داشته باشیم.

مهربانی با خود

۸. قبول بی‌نقص نبودن

قبول کنید که شما بی نقص و بدون مشکل نیستید. افرادی که می‌خواهند کاملا بی عیب و نقص باشند در واقع به استقبال شکست خود می‌روند. هیچ انسانی بدون نقص و مشکل نیست و تنها با قبول این واقعیت است که می‌توانید پیشرفت کنید و با خودتان مهربان‌تر باشید.

۹. دور شویم

آن چه که مهم است یاد بگیریم، این نکته است که از افرادی که برای ما احترام قائل نیستند، فاصله بگیریم. درست است که انجام این عمل ساده نیست، اما در صورتی که اجازه دهیم به ما بی احترامی شود، ما نیز این چرخه را ادامه می‌دهیم و به خود اجازه می‌دهیم رفتاری یکسان با خودمان داشته باشیم. همگی لیاقت این را داریم که با عشق و محبت نسبت به ما رفتار شود، چه از سوی خودمان و چه از سوی دیگران.

۱۰. بر روی خود سرمایه گذاری کنید

هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را به خواندن یک کتاب درباره موفقیت یا گوش دادن به پادکست‌های انگیزشی اختصاص دهید. برای رسیدن به موفقیت اهدافی برای خود تعیین کنید و هر روز یک قدم هر چند کوچک برای رسیدن به این اهداف بردارید.

مهربانی با خود

۱۱. تقویت حس ارزشمندی

برای همه افراد پیش آمده که خود را ناکافی و غیر ارزشمند دانسته‌اند. اگر به هر دلیلی این حس به سراغتان آمد، جلوی آینه بایستید و به خودتان بگویید که من به قدر کافی ارزشمند و دوستداشتنی هستم و باید شاد و خوشحال باشم.

۱۲. نه گفتن را بیاموزید

بیاموزید وقتی شخصی از شما خواسته‌ای دارد، مجبور نیستید اگر میلی به انجام آن کار ندارید و یا در توانتان نیست فقط از روی اجبار آن را قبول کنید.

۱۳. زیاد بخندید

هر روز صبح و عصر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بخندید، یک کلیپ خنده دار ببینید، یک کتاب طنز بخوانید، جوک بخوانید و با صدای بلند بخندید. خندیدن یکی از موثر‌ترین کار‌هایی است که برای مهربان بودن با خود می‌توانید انجام دهید.

مهربانی با خود

۱۴. از کلمات منفی برای خود استفاده نکنید

در طول روز بدون اینکه اصلا متوجه کار‌ها و رفتارهایمان باشیم، ممکن است با خودمان با بی‌مهری تمام برخورد کنیم و مدام خودمان را بخاطر کار‌های کرده و نکرده ملامت کنیم. باید بدانید حتی اگر کلماتی منفی مانند نمی‌توانم، من زشت هستم، من نمی‌فهمم و. را به زبان هم نیاورید، همین که این کلمات را در ذهنتان مرور کنید، باعث تاثیرات بسیار منفی بر روی خود می‌شوید و به مرور زمان دچار کمبود اعتمادبه‌نفس خواهید شد.

۱۵. کمک گرفتن از متخصص

برای مهربان بودن با خود لازم است که از شر افکار ناخوشایند رها شوید. اما با توجه به دغدغه‌ها و چالش‌های روزمره شاید این کار چندان راحت به نظر نرسد. به همین دلیل ضروری است که از کمک یک روانشناس بهره‌مند شوید تا در این زمینه یاری‌تان کند و راهکار‌های موثری ارائه دهد.

مهربانی با خود

 
برچسب ها: سلامت روان، دوست داشتن تعداد بازديد: 2633 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز