Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:17

8
آبان
سلامی دوباره به زندگی (2)

سلامی دوباره به زندگی (2)

بخش دوم- مسلماً دوران پس از طلاق نمی‌تواند برای زوج‌ها دوران خوبی باشد. جدایی و طلاق دردناك است و برای برخی افراد دردناك‌تر. شاید زخم‌های زیادی از آن بر روح و روان طرفین بماند.

 

باید برای فرزندان خود الگوی خوبی باشید

طلاق ممكن است آسیب‌های بسیار جدی به كودكان برساند. احساس رنج و درد در دوره كنار آمدن با طلاق اجتناب‌ناپذیر است؛ اما به زودی اوضاع به حالت عادی برمی‌گردد. هر چقدر هم كه ناراحتید، از انتقاد كردن از همسر سابق خود جلوی فرزندان‌تان خودداری كنید. اینكار باعث می‌شود تا اعتماد به نفس آنها كاهش یابد و در آینده دست به انجام كارهای خطرناك بزنند.

فرزندان‌تان در آینده چگونه والدینی خواهند بود وقتی كه از شما رفتارهای درست نمی‌بینند؟ به خاطر فرزند یا فرزندان‌تان باید با همسر سابق خود یك رابطة جدید و دوستانه داشته باشید؛ یك دوستی معمولی به خاطر بچه‌ها. با فرزندان خود صحبت كنید. درباره تمام اتفاقاتی كه در حال وقوع است، به آنها اطمینان دهید كه همه‌چیز درست خواهد شد. طلاق یك پایان و یك شروع مجدد است. از همان لحظه‌ای كه از دادگاه خارج می‌شوید، باید خود جدیدتان را بسازید.

شما باید كنترل زندگی‌تان را در درست بگیرید. شاید فكر كنید شما تنها كسی هستید كه در این دنیا این احساس تلخ را دارید؛ ولی مطمئن باشید افراد زیادی در این درد با شما شریكند. تصمیم‌گیری‌های شما با آنكه پایان یك ازدواج را رقم زده است، ولی می‌تواند شروع یك زندگی تازه را نیز رقم بزند.

شما هیچ‌گاه نمی‌توانید یك پدر یا مادر مؤثر و الگو باشید وقتی نتوانید آسیب‌های ناشی از ازدواج نافرجام خود را ترمیم كنید. هیچ راهی برای گریز از گریستن نیست. گریستن گاهی اوقات روح را سبك می‌كند. فرقی نمی‌كند كه خودتان تصمیم به ترك زندگی گرفته‌اید و یا همسر سابق‌تان تصمیم به ترك شما گرفته است.

اگر زندگی مشترك، آنقدر زجرتان می‌داد كه با رهایی از آن احساس می‌كنید تازه متولد شده‌اید، باید به شما تبریك گفت. شما و همسر سابق‌تان به یكباره در روز دادگاه تبدیل به افراد جدیدی نشده‌اید. تغییرات روانی بسیاری در طول زندگی مشترك‌تان برای هر دوی شما اتفاق افتاده است. این تغییرات بسیار آرام آرام شروع شدند تا اینكه یك روز وقتی از خواب بیدار شدید دریافتید كه دیگر آن فرد سابق نیستید و دیگر نمی‌‌خواهید شب‌‌ها با گریه بخوابید و صبح‌ها با دلهره و عصبانیت روز خود را آغاز كنید.

حالا بعد از تصمیم بزرگی كه گرفته‌اید، هر چند كه باز هم ناراحتی، عصبانیت، تردید، گریه و ماتم به سراغ‌تان می‌آید و شاید ماه‌ها با همین احساسات زندگی كنید، اما بالاخره روزی خواهد رسید كه این فرد جدید بخواهد همه‌چیز را دوباره از نو بسازد. باز گردید به همان روزهای قبل از ازدواج؛ به همان روزهایی كه احساس قدرت و امید می‌كردید و می‌خواستید قدرتمندانه در زندگی به پیش برانید. همه كسانی كه طلاق را تجربه‌كرده‌اند، می‌دانند كه خشم و افسردگی در پی آن هست.

بیشتر مردم از احساس ناراحتی، غصه و افسردگی می‌ترسند. اما بهتر است چشم‌های خود را باز كنید. این احساسات هر چقدر كه شدید و منفی باشند، مقطعی هستند و روزی تمام می‌شوند؛ نباید اجازه دهید شما را نابود كنند. از طرفی سركوب كردن این احساسات بعد از طلاق باعث می‌شود كه دیگر نتوانید به رابطه‌ای سالم و درست برای ازدواج فكر كنید و همواره كوله‌باری از زخم‌های گذشته با خود همراه خواهید داشت كه به زندگی جدیدتان می‌كشانید. بعد از طلاق دیگر نباید در گذشته خود زندگی كنید. مسلماً خاطرات زیادی از زندگی مشتركتان دارید، ولی هرگز دیگر در كنار همسر سابق‌تان نخواهید بود.

به یادآوردن خاطرات در این شرایط مانعی ندارد، اما نباید آنها را شرح و بسط دهید. لحظات شادی‌آفرینی در آینده در انتظار شما است و گذشته چیزی جز خاطرات به جا مانده‌اش نیست. دیگر تنها نمانید. شما قبلاً با وجود آنكه با همسرتان زندگی می‌كردید، احساس تنهایی می‌‌كردید؛ ولی دیگر نباید تنها بمانید. شاید برخی از دوستان قبلی‌تان دیگر تمایلی به بودن در كنار شما نداشته باشند؛ اما ناامید نشوید این امر كاملاً طبیعی است و شما دوستان جدیدی پیدا خواهید كرد.

وقتی با دیگران هستید، رفتار مثبتی داشته باشید تا افراد بیشتری را جذب خود كنید. این افراد جدید علاقه‌ای به شنیدن سختی‌ها، مشكلات و نامیدی‌های شما ندارند؛ پس به جای غم و ماتم، با نشاط باشید و اطرافیان خود را بخندانید تا همیشه اطرافتان پر از كسانی باشد كه می‌خواهند بیشتر با شما باشند. زمان خود را با افسوس هدر ندهید.

اتفاقی كه افتاده و دیگر نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند؛ ولی برای اكنون خود می‌توانید كارهای زیادی انجام دهید. اندوه هیچ محدوده زمانی ندارد، ولی فرصت ما برای زندگی محدود است. زمان به سرعت سپری می‌شود و شما باید هر چه زودتر حقایق را بپذیرید. باید سعی كنید كه زندگی معناداری داشته و در جامعه فعال باشید.

كمی تفریح و شادی برای خود ایجاد كنید. با فرزندان خود خاطرات خوشی را بسازید. اجازه دهید تا در كنار آنها زندگی به شما لبخند بزند. طلاق نباید باعث افسردگی شما شود. در صورتی كه بحران‌های روحی و عاطفی‌تان بعد از طلاق تا ماه‌ها ادامه داشته باشید، حتماً با یك مشاور و روانكاو موضوع را در میان بگذارید و از او كمك بگیرید. كمك‌هایی كه دیگران می‌توانند به شما كنند، مثل كمك خانواده، دوستان و مشاور را رد نكنید.

اگر در زندگی زناشویی شكست خورده‌اید، نشان‌دهنده نقص و ناكارآمدی شما نیست، شاید عدم دقت در انتخاب درست و عدم هماهنگی دلیل اصلی طلاق شما باشد. زندگی زناشویی بخشی از زندگی شما است و با تغییراتی كه ایجاد شده باید به سایر بخش‌های زندگی خود توجه كنید. خود را سرزنش نكنید و امیدوار باشید كه در آینده دور یا نزدیك خوشبختی را حس خواهید كرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- سلامی دوباره به زندگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی، اعتماد به نفس، امید به زندگی، الگوی زندگی، گریستن، غصه و افسردگی، خاطرات تعداد بازديد: 699 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز