Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 16:10

12
تیر
صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت (2)

صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت (2)

برای خوشحال بودن نیاز به خرید نیست. همه ما افراد زیادی را می‌شناسیم كه دور و بر خود را با انواع داشتنی‌ها پر كرده‌اند، اما خوشحال نیستند.

 

مثلاً زود عصبانی می‌شوید، تحریك‌پذیری تان بالا می‌رود، اعمال داخلی بدن بدرستی انجام نمی‌شوند، مغزتان خوب كار نمی‌كند، تمركز و دقت‌تان پایین می‌آید و ... همه اینها به ‌دلیل خارج شدن از خط تعادل است. در هر كار دیگری هم اگر از خط تعادل خارج شوید، تبعات منفی خواهد داشت. اسراف هم نوعی خارج شدن از تعادل است و تبعات خود را خواهد داشت. به همین دلیل صرفه‌جویی در زندگی انسان اهمیت ویژه‌ای دارد.

 صرفه‌جویی و پرسش‌های كلیدی!

چه در آستانه سال جدید و چه در ایام نوروز و حتی در همه روزهای سال، برای درست زندگی كردن و درست خرج كردن باید سوالات كلیدی از خودمان بپرسیم. درست مثل یك مجسمه‌ساز كه از خود می‌پرسد برای ساختن هر اندام پیكره‌اش چقدر باید گل استفاده كنم؟ و چه نوع گلی بهتر است؟ سوالات كلیدی را پیدا كنید و از خود بپرسید. برای مثال از خودتان سوال كنید:

در آستانه سال جدید دقیقا به چه چیزهایی احتیاج داریم؟ فهرست وسایل لازم را یادداشت كنید و ببینید كدامیك از آنها اضافه و جزء بریز و بپاش‌های اضافه و بیهوده‌اند؟ از خود بپرسید آیا واقعا دارید به رسم و رسوم عمل می‌كنید؟ آیا همه شیرینی‌های رنگارنگ و آجیل‌های درشت و مغزشده و مفصلی را كه می‌خرید، مهمانان عید مصرف می‌كنند؟

آیا وقتی لباس لازم ندارید، لازم است باز هم لباس و كیف و كفش جدید بخرید؟ آیا از همه اینها لذت می‌برید؟ یا بیشتر آنها برای نمایش دادن و پز دادن تهیه می‌شوند؟ اگر از میزان و كیفیت این خرید‌ها كم كنید، با پولی كه ذخیره می‌شود كار بهتری می‌توانید انجام دهید؟ آیا می‌توانید وسایلی را كه می‌خرید از نظر كمی، كمتر كنید و در عوض لذت‌های زندگی را از راه‌هایی غیر از خرید لوازم به دست آورید؟

آیا می‌توانید بعضی چیزهای قدیمی را كمی تغییر و تحول دهید تا متنوع‌تر شوند و دوباره آنها را مورد استفاده قرار دهید؟ آیا ... همان‌طور كه می‌بینید، این سوالات همچنان باید ادامه یابند تا به بهترین جواب‌ها برسید. امسال خرید‌های خود را به آثار هنری تبدیل كنید. پولی را كه به‌دست آورده‌اید، به شكل منبع انرژی نگاه كنید. منابع انرژی خود را به بهترین نحو مصرف كرده و پولتان را صرف خرید چیزهای بیهوده نكنید. یادتان باشد خرید‌های بیهوده چهره مجسمه‌تان را زشت می‌كنند؛ چون مثل گل‌های اضافه به آن می‌چسبند.

خوشحال بودن و سوال كلیدی!

برای خوشحال بودن نیاز به خرید نیست. همه ما افراد زیادی را می‌شناسیم كه دور و بر خود را با انواع داشتنی‌ها پر كرده‌اند، اما خوشحال نیستند. آنها همه چیز دارند، اما از زندگی لذت نمی برند. همیشه زیر سایه غم و اندوه زندگی می‌كنند. اما شما نباید جزء این افراد باشید.

امسال این سوالات را هم در كنار سوالات كلیدی خود بگذارید: چگونه می‌توانم خوشحال تر باشم؟ چگونه می‌توانم اطرافیان خود را هر چه خوشحال‌تر كنم؟ پاسخ‌های غیرمادی برای این سوالات پیدا كنید. بگذارید اثر هنری امسال شما، خوشحالی شما و خانواده‌تان باشد. 

بهترین زمان صرفه‌جویی!

به نظر شما بهترین زما ن برای صرفه‌جویی چه وقت است؟ حتما می‌گویید كسی كه دارد مجسمه می‌سازد، همیشه باید به فكر اثر بی نظیر خود باشد و از گل مجسمه‌سازی‌اش به درستی استفاده كند؛ پس صرفه‌جویی هم یك كار همیشگی است و انسان همیشه باید از امكانات خود بهترین استفاده را ببرد. این حرف درست است، اما هر زمانی كه شما نیاز به ساختن مجسمه‌های بیشتری دارید، نقش صرفه‌جویی هم موثرتر می‌شود.

برای مثال نزدیك عید كه افراد بیشتر به سراغ خرید لباس و انواع كالاها می‌روند، صرفه‌جویی اهمیت بیشتری پیدا می‌كند. انواع وسایل و لوازم منزل، لباس و كفش و كیف، شیرینی و آجیل و ده‌ها قلم دیگر، خرید‌های شب عید ما ایرانیان هستند. به نظر شما چگونه می‌توان در این همه خرید‌های ریزو درشت طوری صرفه‌جویی كرد كه هم رسم و رسوم مان حفظ شود و هم هر چیزی سر جای خودش باشد و هم چیزی به هدر نرود؟ هر كس پاسخ بهتری به این سوال بدهد، مجسمه زیباتری خواهد ساخت.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خط تعادل، راه های صرفه جویی، درست خرج کردن، درست زندگی کردن، اصراف، طریقه صرفه جویی، بهترین زمان صرفه‌جویی تعداد بازديد: 680 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز