Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:37

12
تیر
صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت (1)

صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت (1)

تعادل یعنی قرار گرفتن در مسیری درست بین افراط و تفریط! به‌طوری كه كار شما نه افراط تلقی شود و نه تفریط و حد وسط این دو باشد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

یكی از توصیه‌هایی كه بیشتر افراد زیاد از آن خوششان نمی‌آید و حتی گاهی در مقابل آن موضع می‌گیرند، این است: صرفه‌جویی كن! اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا باید صرفه‌جویی كنید؟

قبل از پرداختن به علت اصلی صرفه‌جویی، ببینیم صرفه‌جویی به چه معناست؟ گفتگو كرده و معنای صرفه‌جویی را پرسیدیم. پاسخ آنها به قرار زیر بود:  صرفه‌جویی یعنی خسیس‌بازی در آوردن!  صرفه‌جویی یعنی گدابازی!  صرفه‌جویی همانطور كه در رسانه‌ها می‌گویند، یعنی درست مصرف كردن  صرفه‌جویی یعنی استفاده از چیزهای به‌صرفه.

 صرفه‌جویی یعنی مصرف صحیح به جای هدر دادن پول و امكانات.

 صرفه‌جویی یعنی اینكه با یك پول ثابت، بهترین چیزها را تهیه كنیم.

اگر صرفه‌جویی را با گدا بازی یا خسیس بازی معادل بگیریم، هیچوقت نمی‌توانیم از مزایای اصلی آن بهره‌مند شویم. صرفه‌جویی به این معنا نیست كه لوازم و وسایلی را كه به آنها نیاز داریم، تهیه نكنیم. صرفه‌جویی به معنای محرومیت كشیدن هم نیست. صرفه‌جویی یعنی خرید و به دست آوردن لوازم و كالاهای مورد نیاز با بهترین و مناسب‌ترین قیمت و اینكه به دنبال هدر دادن نباشیم و قدر و منزلت پول و انرژی‌های‌مان را بدانیم.

صرفه‌جویی و مجسمه‌سازی!

حتما تعجب كردید و با خود گفتید صرفه‌جویی چه ربطی به مجسمه‌سازی دارد؟ اما باید بگوییم صرفه‌جویی شبیه مجسمه ساختن است. فرض كنید مواد اولیه و گل مجسمه‌سازی را در دست دارید و قرار است با آن مجسمه بسازید. شما گل را با دستانتان ورز می‌دهید و هر عضو از پیكر مجسمه‌تان را همان‌طور كه در تصور دارید یا همان‌طور كه مدلتان اقتضا می‌كند، درست می‌كنید.

آیا چون گل زیادی در اختیار دارید، یك گلوله بزرگ به جای بینی مجسمه‌تان كار می‌گذارید؟ آیا ظرافت‌ها را مراعات نمی‌كنید و به جای صورت یك توپ گلی و به جای انگشت لوله‌های كلفت می‌گذارید؟ و در نهایت به جای پیكره یك آدم، چیزی شبیه فیل می‌سازید؟! البته كه نه. برعكس، شما با ظرافت مجسمه‌تان را می‌سازید، همه خطوط را درست از آب در می‌آورید، تناسب را رعایت می‌كنید و از گل مجسمه‌سازی استفاده بیهوده و زیاد از حد نمی‌كنید؛ بلكه گل را به قاعده و به اندازه مورد استفاده قرار می‌دهید.

هرگز نمی‌گویید اگر از گل كمتر استفاده كنم، خسیس‌ام یا دارم گدایی می‌كنم! نمی‌گویید باید تا می‌توانم گل به كار ببرم! بلكه هنرمندانه با رعایت تناسب‌ها، با ظرافت و دقت، درست به همان اندازه گل بر می‌دارید كه لازم است؛ به اندازه‌ای كه نتیجه كارتان یك اثر هنری بی نظیر از آب در بیاید. صرفه‌جویی هم همین طور است.

شما از پول، امكانات و انرژی‌هایتان باید طوری استفاده كنید كه نتیجه اش درست مثل یك اثر هنری بی‌نظیر باشد. همه ظرافت‌ها را مراعات می‌كنید و به اندازه‌ای كه لازم است از منابع مالی استفاده می‌كنید نه اسراف می‌كنید و نه كم می‌گذارید. نه افراط می‌كنید و نه تفریط. همه چیز سر جای خود قرار می‌گیرد و شما و دیگران از نتایج آن بهره‌مند می‌شوید و بهترین استفاده‌ها را می‌برید. ضمن اینكه منابع‌تان هم به هدر نرفته و ذخیره می‌شوند و باز هم می‌توانید مجسمه‌های

 بیشتری بسازید!

نقش‌ هارمونی و تعادل در مجسمه سازی

همه ما می‌دانیم كه در هر اثر هنری باید نوعی ‌هارمونی و تناسب وجود داشته باشد. این تناسب به زیبا شدن اثر كمك كرده و آن را از نمونه‌های دیگر متمایز می‌كند. چنین ‌هارمونی و تناسبی در زمان صرفه‌جویی، تعبیر به تعادل می‌شود. اگر در استفاده از منابع، تعادل را مراعات كنید، اثر هنری شما در فراهم آوردن وسایل و لوازم زیباتر می‌شود.

اما تعادل در این مورد یعنی چه؟ تعادل یعنی قرار گرفتن در مسیری درست بین افراط و تفریط! به‌طوری كه كار شما نه افراط تلقی شود و نه تفریط و حد وسط این دو باشد. همان‌طور كه در شماره‌های قبل هم گفته‌ایم، افراط و تفریط هر كدام به نوبه خود انسان را از حالت تعادل و هماهنگی با جهان خارج می‌كنند و از اقتدار او می‌كاهند و موجب رنج و ناراحتی می‌شوند. خط تعادل خطی است كه در آن، انسان به اوج شكوفایی و آرامش دست می‌یابد.

هر كاری كه او را از این خط خارج كند، در واقع كمال و آرامش او را تهدید كرده است. برای مثال، اگر شما بیش از حد نیاز غذا بخورید، ده‌ها مشكل برای خود ایجاد می‌كنید؛ از جمله معده درد، روده درد، عدم هضم سریع و ساده غذا، صرف انرژی بدن در راه هضم غذا به جای سایر فعالیت‌ها، كرختی و سستی، درست كار نكردن مغز، عدم توانایی حل مسائل و مشكلات در اثر كاركرد نادرست مغز ، خواب بیشتر ، احساس سنگینی و... اگر به اندازه نیازتان نخوابید و استراحت نداشته باشید و در خواب تفریط كنید نیز با مشكلات زیادی روبه‌رو خواهید شد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- صرفه‌ جویی هم هنر است هم نعمت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: صرفه جویی، صرفه جویی چیست، راه های صرفه جویی، درست مصرف کردن، علت اصلی صرفه جویی، خسیس‌بازی، مصرف صحیح تعداد بازديد: 1341 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز