Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 09:17

29
مرداد
10 گیاه برتر تصفیه کننده هوا از نظر ناسا ( قسمت اول )

10 گیاه برتر تصفیه کننده هوا از نظر ناسا ( قسمت اول )

بعضی از گیاهان آپارتمانی، سلاح های ارزشمندی در مقابله با افزایش آلودگی های هوای داخل و تصفیه محیط آپارتمان به شمار می روند.مدتی است که دانشمندان سازمان فضایی ناسا (NASA) متوجه شده اند

 تحریریه زندگی آنلاین : بعضی از گیاهان آپارتمانی، سلاح های ارزشمندی در مقابله با افزایش آلودگی های هوای داخل و تصفیه محیط آپارتمان به شمار می روند.مدتی است که دانشمندان سازمان فضایی ناسا (NASA) متوجه شده اند که این گیاهان به میزان قابل توجهی آلودگی های محیط را جذب میکنند و هوای داخل منازل، ادارات و محیط های بسته ی عمومی را تصفیه می کنند.اما، دقیقا این گیاهان تصفیه کننده هوا، چه آلاینده هایی را در هوای داخل آپارتمان و محل کار تصفیه می کنند؟
احتمالا با شنیدن کلمه “آلودگی هوا” به یاد دود و ترافیک افتاده اید. اما باید بدانید که آلودگی هوا مختص فضای بیرون اتاق نیست. آلاینده های مختلفی در فضاهای بسته وجود دارند که سلامتی ما را تهدید میکنند. مانند حشره کش ها، اثرات مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها، باکتری های که در چرم مبل یا … وجود دارد حضور این مواد در کنار هم، محیط را دچار آلودگی محیطی می کند. سندروم خطرناکی که می تواند باعث سردرد، آلرژی، خستگی و در صورت ادامه دار بودن می تواند باعث سرطان و بیماری های خطرناک شود. اما خیلی هم جای نگرانی نیست. طبق تحقیقاتی که ناسا به سرپرستی دکترولورتون (Dr. B.C. Wolverton) انجام داده، حدود 50 گیاه شناسایی شده است که می توانند بسیاری از این آلودگی ها را از بین ببرند.آن‌های متوجه شدند که حضور این گیاهان در محیط میتواند آلودگی‌های هوای داخل منازل، ادارات و حتی کارخانه ها را از بین ببرد.بعدها ناسا تحقیقات خود را گسترش داد و این بار گیاهان را بر اساس توانایی آن ها در از بین بردن آلاینده ها، سهولت رشد و نگهداری، میزان دفع و جذب حشرات و مقدار تبخیر آب از برگ هایشان رتبه بندی کرد. در این شماره از ماهنامه دنیای بازنشسته به معرفی 5 مورد از این گیاهان میپردازیم و موارد دیگر را در مطلب آینده مطالعه خواهید کرد و با آنها آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید:

این گیاهان آپارتمانی برای خانه‌های کم‌نور مناسب هستند

 

 

 

1 – نخل اریکا Areca Palm
در تحقیقی که انجام شد، نخل اریکا بیشترین میزان دفع ماده “تولوئن” و “زایلین” را داشت. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که این دو ماده در چه موادی هستند. تولوئن یکی از آلاینده های سمی است که در رنگ ها، پاک کننده لاک ناخن، چسب ها و مایع غلط گیر به فراوانی یافت می شود. زایلن هم به عنوان حلال در جوهر پرینتر، مواد پلاستیکی و محصولات چرمی وجود دارد. این مواد به راحتی و بدون آنکه بدانیم مدهاست که وارد خانه ما شده اند و آثار مخربی ازخود به جا می گذارند. نخل اریکا یکی از گیاهانی است که به شدت برای نگهداری در خانه پیشنهاد می شود.


روش نگهداری نخل اریکا

نخل اریکا میزان زیادی بخار آب تولید و محیط را مرطوب می کند. داشتن نخل اریکا به خاطر ایجاد رطوبتش در هوا، درمناطقی با آب و هوای خشک یک مزیت است. اما اگر می خواهید نخل اریکای شما سالها عمر کند، بهتر است آن را در محیط مرطوب مانند پاسیو قرار دهید تا برگ های آن از کمبود رطوبت آسیب نبیند. اگر برگ هایش قهوه ای شدند، نشان می دهد که محیط بسیار خشک است و باید جای آن را عوض کنید و یا غبارپاشی را روزانه انجام دهید.
اما چگونه از این گیاه نگه داری کنیم؟
برگ های این گیاه بسیار سریع رشد میکنند و شکلی گلدانی به آن می دهند. به همین دلیل نام دیگر این گیاه، نخل پروانه ای است.
وقتی که می خواهید این گیاه را بخرید، آن هایی را انتخاب کنید که بدنه کلفت تری دارند. چون ممکن است وقتی که گیاه خیلی رشد کرد، بدنه نازک نتواند وزن آن را تحمل کند و بیفتد. پس از انتخاب قطورترین نخل، به گیاهتان خاک مخصوص گلدان اضافه کنید و مرتبا به آن کود بدهید ( البته به جز فصل زمستان ).
به اندازه کافی به آن آب بدهید و کمی هم به برگ هایش اسپری کنید تا از شر حشرات در امان بماند و سرحال تر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن‌ نگهداری از کاکتوس

سانسوریا؛ مناسب ترین گیاه آپارتمانی

15گل سایه‌دوست را بشناسید

 

 

 

 

2 – نخل رافیس اکسلسا Lady Palm
این نخل، یک نخل بادوام است که به خوبی با شرایط محیطی سازگار می شود. نور کم آفتاب برایش مناسب است و در دمای 16 تا 21 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می کند.
گیاه رافیس اکسلسا رشد آرامی دارد اما می تواند تا حدود 4 متر رشد کند! به طور کلی در برابر اکثر حشرات مقاوم است. اگرچه گاهی اوقات عنکبوت ها به آن حمله می کنند، اما اگر به موقع متوجه شوید می توانید با اسپری کردن آب و صابون به برگ هایش آن را نجات دهید.
همانطور که گفتیم برای نگهداری از آن لازم نیست کار خاصی انجام دهید. فقط باید در هوای خشک مراقبش باشید چون به سرعت برگ هایش قهوه ای شده و خشک میشود.
در تابستان و پاییز زیاد به آن آب بدهید. اگر در محیط گرم وخشک از آن نگهداری میکنید، میزان آب را در فصل زمستان افزایش دهید. هر ماه به آن کود مایع بدهید و از برگ های درخشانش لذت ببرید.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

 

 

 

3 – نخل بامبو Bamboo palm
این گیاه هم در نور غیر مستقیم بهتر رشد میکند و بهترین دما برای نگه داری از آن، 16 تا 24 درجه سانتی گراد است. گیاهانی که به تازگی به محیط جدید برده می شوند، ممکن است در روزهای اول ریزش برگ داشته باشند. اما اصلا نگران نشوید. این موضوع طبیعی است و به محض عادت کردن به محیط برطرف می شود. کاری که شما باید انجام دهید این است که برگ های مرده را بردارید. مواظب باشید که نوک ساقه ها را نچینید، چون این کار باعث کند شدن رشد و شاید هم از بین رفتن برگ های جدید شود. بهتر است کمی شن و ماسه هم به خاکش اضافه کنید. خاک این گیاه باید اکثرا مرطوب باشد، اما نه به این معنی که بیش از حد به آن آب بدهید تا در آب شناور شود! بهار و تابستان زمانی است که این گیاه در بیشترین میزان رشد خود قرار دارد، پس مرتبا به آن آب بدهید. ولی نیازی نیست که در زمستان هم همانقدرآن را آبیاری کنید، فقط مقداری که ریشه گیاه مرطوب بماند و خشک نشود کافی است.

 

4 – فیکوس الاستیکا Rubber fig
این گیاه به خوبی در محیط های بسته رشد می کند و حتی در دماهای پایین هم مقاوم است. اما بهترین دما برای آن 16 تا 27 درجه سانتی گراد است.
اگرچه بهتر است حداقل مقدار نور کمی به این گیاه بتابد اما اگر چنین شرایطی در منزل شما وجود ندارد، جای نگرانی نیست، چون این گیاه در سایه و حتی تاریکی هم رشد می کند. از تابش نور مستقیم به آن جلوگیری کنید ( به خصوص در فصل تابستان ). اگر آن را در محیط گرم و خشکی قرار دادید، مواظب حشرات موذی باشید. رشد این گیاه تا حدود 2 متر و نیم است که توصیه می کنیم وقتی کمی ارتفاعش زیاد شد و تمایل به خم شدن داشت ، با تکیه دادن آن به یک میله چوبی، آن را استوار نگه دارید.
می توانید در ماه های تابستان به آن کود مایع اضافه کنید و از اواسط تابستان تا پایان پاییز مرتبا آن را آبیاری کنید. بهتر است هنگامی دوباره به آن آب بدهید که خاکش کمی خشک شده باشد. در زمستان مرطوب نگهش دارید اما مواظب باشید که در آب غرقش نکنید.

بیشتر بخوانید:

10دلیل خراب شدن کاکتوس ها

 

 

 

 

5 – گیاه دراسنا کامپکت Dracaena janet craig

بهترین نور برای این گیاه، نوری است که از شرق یا غرب می آید. البته اگر کمتر به آن آب بدهید در نور کمتر و حتی سایه هم میتوانید از آن نگهداری کنید. خاک آن را همیشه مرطوب و خیس نگه دارید، به عبارتی دیگر هرگز اجازه ندهید ریشه آن خشک شود. بهتر است در زمستان از میزان آب کم کنید. با آب گرم برگ هایش را آب پاشی کنید. اگر آب کافی به برگ ها نرسد، سطح آن ها قهوه ای شده و باید از گیاه جدا شوند. دربهار و تابستان برای رشد بهتری می توانید هر دو هفته یک بار به آن کود مایع اضافه کنید و از دادن کود در زمستان خودداری کنید. توصیه میکنیم هر سال یا حداقل هر دو سال خاک گلدان آن را عوض کنید تا رشد اعجاب انگیزی از این گیاه ببنید. دمای ایده آل برای این گیاه 16 تا 24 درجه سانتی گراد است. اگرچه تا 10 درجه هم دوام می آورند، ولی ممکن است برگ ها در این دما اذیت شده و زرد شوند.
ممکن است این گیاه هم حشرات را به خود جذب کند، اما شما می توانید با اسپری کردن مخلوط آب و صابون به برگ هایش از آن محافظت کنید.

 بیشتر بخوانید:

نکات مهم در آبیاری گیاهان آپارتمانی

 

برچسب ها: گیاهان آپارتمانی، گل و گیاه، بامبو، فیکوس، دراسنا، تصفیه هوا تعداد بازديد: 195 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز