Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:30

26
مرداد
مسیر کوهنوردی فرحزاد

مسیر کوهنوردی فرحزاد

مسیر کوهنوردی فرحزاد مسیر کوهنوردی فرحزاد به امامزاده داوود (ع)، یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای کوه‌پیمایی تهران و از دیرباز مورد توجه عموم مردم بوده است. این مسیر به صورت جاده خاکی به طول ۱۵ کیلومتر

تحریریه زندگی آنلاین : مسیر کوهنوردی فرحزاد مسیر کوهنوردی فرحزاد به امامزاده داوود (ع)، یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای کوه‌پیمایی تهران و از دیرباز مورد توجه عموم مردم بوده است. این مسیر به صورت جاده خاکی به طول ۱۵ کیلومتر از بالای محله فرحزاد شروع شده و با عبور از دره «آش‌خوران» و سپس «یونجه زار» در یک مسیر پر پیچ‌وخم و زیبای کوهستانی از کنار رودخانه به امامزاده داوود‌(ع) می‌رسد. در مسیر، کتل خاکی وجود دارد که پس از عبور از آن، در همان نقطه‌ای می‌ایستید که جمشید مشایخی در دیالوگی مشهور از فیلم سوته دلان نوشته علی حاتمی گفت: «همه عمردیر رسیدیم». و بعد تپه سلام و گنبد طلایی امامزاده داوود‌(ع) هویدا می‌شود.

بلندترین نقطه مسیر، در ارتفاع ۲۶۵۰ متری است. از کتل خاکی در ارتفاع ۲۶۲۰ متری، مسیر مستقیم (جاده قدیم امامزاده داوود از فرحزاد) به سمت امامزاده داوود‌(ع) می‌رود و مسیر سمت راست به سمت پایین و فرحزاد می‌رسد.

مسیر کوه‌پیمایی درکه

 نقطه آغازین این مسیر، میدان درکه به ارتفاع ۱۷۰۰ متر است و یکی از پاتوق‌های خانواده‌های تهرانی و پر از انواع و اقسام رستوران و کافه است. سراسر این مسیر تا پناهگاه پلنگچال در ارتفاع ۲۴۵۰ متر از کنار رودخانه درکه می‌گذرد. در این مسیر پس از پشت سر گذاشتن آبشار جوزک»، درنیمه‌های راه به «اٌذغال چاله در ارتفاع ۲۰۸۰ متر می‌رسید که از دیرباز محل توقف گردشگران و استراحتگاه کوهنوردان بوده است. درکه، پرطرفدارترین مسیر کوه‌پیمایی شمال تهران است.

 در نیمة راه درکه به پلنگچال، یک پاکوب فرعی در جهت غرب وجود دارد که پس از حدود یک ساعت شما را به جنگل کوچک و زیبای کارا می‌رساند. طی کردن مسیرکوه‌پیمایی درکه تا بناهگاه پلنگچال بطور متوسط دوساعت‌ونیم زمان می‌برد. ارتفاع پناهگاه پلنگچال حدود ۲۴۱۲ متر است

 

بام تهران 

یکی از جذاب‌ترین تفرجگاه‌های شهر تهران، در یکی از مرتفع‌ترین نقاط این شهر واقع شده است. آنگونه که به آن بام تهران می‌گویند. بام در انتهای خیابان ولنجک و ابتدای ورودی توچال واقع شده و امتداد آن تا تله کابین توچال ادامه دارد. جاده سلامتی، نخستین مکانی است که هر گردشگر به آن پا می‌گذارد. این جاده زیبایی‌های خاص خود را دارد. از جمله آبشار تهران و مجموعه رستورانی که با غذاهای ایرانی و خارجی پذیرای شما هستند. منوی اصلی این رستوران‌ها در فصل سرما انواع آش، سوپ و نوشیدنی‌های گرم است. از جمله امکانات تفریحی بام تهران می‌توان به زیپ‌لاین، سوبینگ، سایت صخره‌نوردی، سورتمه، سینمای چندبعدی، بگ‌ جامپینگ، سایت تیراندازی، بانجی جامپینگ، زمین تنیس، اتاق فرار، باشگاه بیلیارد و... اشاره کرد که در مجموع بخشی از مجموعه فرهنگی. ورزشی توچال به شمار می‌آیند.

در میان این تفریحات متنوع، بام تهران به یک مشخصه ويژه شناخته می‌شود و اساساً با این ویژگی معناپذیر شده است. در این نقطه شما با منظره منحصر به فردی از شهر تهران مواجه هستید. قرارگیری بام تهران در نقطه‌ای مرتفع باعث شده تا چشم‌اندازهای زیبایی از روزها و شب‌های این کلانشهر تاریخی را در برابر خود داشته باشید. تجربه‌ای که بدون شک در هیچ نقطه دیگری از شهر امکان کسب آن را نخواهید داشت.

 

 مسیر کوهپیمایی ولنجک

مسیرکوه پیمایی ولنجک به توچال از مسیرهای کوهنوردی است که نیازمند آمادگی جسمانی بالائی است. توچال در لغت به معنی چال آبگیر است و از آنجایی که قلة آن در نزدیکی دریاچه‌ای از یخ طبیعی قرار دارد به این نام خوانده می‌شود. برای کوهنوردی در فصل زمستان در این مسیر، حتماً تجهیزات کافی و حرفه‌ای به همراه داشته باشید و آب و هوا را چک کنید.

 

توچال 

توچال نام قله‌ای در رشته کوه البرز است که ارتفاعی بالغ بر ۳ ۳۹۶ متر از سطح دریا دارد. قله و دامنه جنوبی توچال در مجاورت شهر تهران و مشرف بر آن است. بخش شمالی آن نیز به روستاهای آهار، شکراب و شهرستانک اشراف دارد.

کوه توچال و قله آن جایگاه مهمی در میان کوه‌های مرتفع ایران ندارد؛ با این وجود به دلیل منظر طبیعی زیبا و مجموعه ورزشی تله کابین مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان و کوهپیمایان ایرانی و خارجی است.

دسترسی به قله توچال از مسیرهای متعددی ممکن است. مهم‌ترین و رایج‌ترین این مسیرها عبارتند از مسیر شماره یک (دربند، شیرپلا، سیاه سنگ)، مسیر شماره دو (بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلک‌چال، دره پیازچال، قله پیازچال)، مسیر شماره سه (ولنجک، توقفگاه چشمه، ایستگاه دوم تله‌کابین، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین)، مسیرشماره چهار (درکه، پناهگاه پلنگچال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین)، مسیر شماره پنج (دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال) و مسیر شماره شش (دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله‌کابین). علاوه بر این مسیرها در دامنه جنوبی، از طریق شكراب و شهرستانک در دامنه شمالی نیز امکان صعود به توچال وجود دارد.

مشهورترین پناهگاه‌های توچال نیز عبارتند از شروین، شیرپلا، اردلان، امیری، قله دارآباد، کلک‌چال، هتل اوسون، قله توچال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، اسپیدکمرویلنگ چال.

تله کابین‌توچال در پایان خیابان ولنجک و در ۳ کیلومتری میدان تجریش دارای سه خط اصلی وسه خط تله سی یژویک خط تله اسکی می‌باشد. طول این خطوط نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که از این حیث آن را به یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته جهان تبدیل نموده است.

عملیات ساخت تلکه کابین توچال به عنوان یک مجموعه سیاحتی- ورزشی در سال ۱۳۵۳ توسط یکی از سرمایه‌داران ایرانی و با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر آغاز و در سال ۱۳۵۷ به بهره‌برداری رسید. با پیروزی انقلاب اسلامی روند مالکیت این مجموعه تغییر پیدا کرد و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مدیریت آن را برعهده گرفت. در این سال‌ها توسعه تله‌کابین به صورت مستمر ادامه یافت و خط سوم تله‌کابین از ایستگاه ۵ تا ۷ ساخته شد.

 احداث پیست اسکی، جاده سلامت، سورتمه، اسنوموبیل، زیپ لاین، کیوب کلاب، باشگاه بیگ جامپ، بانجی جامپینگ، سوینگ و ساخت هتل توچال نیز در این دوره آغاز و به سرانجام رسید.

از دیگر امکانات این مجموعه سیاحتی - ورزشی می‌توان به آکادمی تنیس و اسکی پیست‌های اسکی، زمین‌های تنیس، مدرسه اسکی، باشگاه بیلیارد، باشگاه تیراندازی و مجموعه رستوران‌های ایرانی و فست فودی اشاره داشت.

 

مسیر کوه‌پیمایی دربند

شروع این مسیر میدان سربند (یا میدان مجسمه) به ارتفاع ۱۸۰۰ متردر شمال محله دربند است. برای رسیدن به آغاز مسیر کوه‌پیمایی دربند، باید خود را به میدان تجریش رسانده و از آنجا تاکسی به مقصد میدان سربند سوار شوید. از میدان سربند در مسیر برای صعود پیش رو دارید که هر دوی این مسیرها پس از حدود یک ساعت، به هم می‌رسند.

مسیر اصلی که مسیر کافه‌ها و رستوران‌هاست و مسیر تله سی‌یژه بخش‌هایی از مسیر، سنگی است که با طناب و سیم بٌکسل ایمن‌سازی شده است. در مسیر اصلی پس از طی حدود ۲ ساعت‌ونیم کوه‌پیمایی به پناهگاه شیرپلا در ارتفاع ۲۷۵۰ متر می‌رسید.

وی در در مجموع، مسیرکوه پیمایی دربند نسبت به سایر مسیرهای کوه‌پیمایی تهران، از شیب بیشتری برخوردار بوده و از نیمه دوم مسیر به بعد تاپناهگاه، صخره‌ای می‌شود.

 

تعداد بازديد: 218 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز