Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 08:38

13
تیر
هر آنچه که باید درباره دیابت و مصرف حبوبات بدانید

هر آنچه که باید درباره دیابت و مصرف حبوبات بدانید

حبوبات مواد غذایی فوق‌العاده‌ای برای افراد مبتلا به دیابت هستند، زیرا مزایای متعددی برای سلامتی دارند. آن‌ها قند پایینی دارند و در عوض، سرشار از پروتئین و فیبر هستند. انجمن دیابت آمریکا به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌کند

حبوبات مواد غذایی فوق‌العاده‌ای برای افراد مبتلا به دیابت هستند، زیرا مزایای متعددی برای سلامتی دارند. آن‌ها قند پایینی دارند و در عوض، سرشار از پروتئین و فیبر هستند. انجمن دیابت آمریکا به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌کند که هر هفته حبوبات از جمله لوبیا را به چندین وعده غذایی خود اضافه کنند. حبوبات شاخص گلیسمی پایینی دارند و می‌توانند به مدیریت بهتر قند خون کمک کنند. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

فواید حبوبات برای افراد مبتلا به دیابت

حبوبات منبعی عالی و مقرون‌به‌صرفه از پروتئین، فیبر و مواد معدنی محسوب می‌شوند. به همین دلیل، به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود که خرید و مصرف نخود و لوبیا را فراموش نکنند. اگر به این بیماری مبتلا هستید، می‌توانید با خرید اینترنتی نخود فله، عمده یا کیلویی با قیمت مناسب و مصرف هر چه بیشتر این ماده غذایی از سلامت خود مراقبت کنید. در ادامه با مزایای حبوبات بیشتر آشنا می‌شوید.

کربوهیدرات‌ها

اگرچه لوبیا حاوی کربوهیدرات است، با توجه به اینکه شاخص گلیسمی پایینی دارد، باعث افزایش قابل‌توجه سطح قند خون در افراد نمی‌شود. لوبیا دارای کربوهیدرات پیچیده است. بدن این نوع کربوهیدرات‌ها را کندتر از سایر انواع کربوهیدرات هضم می‌کند که این موضوع می‌تواند به ثابت ماندن سطح قند خون در مدت طولانی‌تر کمک کند.

فیبر

غذاهای پرفیبر مانند حبوبات می‌توانند به مدیریت بهینه سطح قند خون کمک زیادی کنند، زیرا فیبر فرایند هضم غذا را کندتر می‌کند و در نتیجه، سطح قند خون برای مدتی طولانی‌تر ثابت باقی می‌ماند. خوردن لوبیا به‌جای اینکه مانند مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات ساده باعث هجوم ناگهانی انرژی به بدن شود، منبعی ثابت از گلوکز را برای بدن فراهم می‌کند. علاوه بر این، فیبر سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و چاقی کمک کند.

پروتئین

حبوبات منبعی فوق‌العاده از پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند و بنابراین، به رشد و ترمیم بافت بدن کمک می‌کنند. بدن می‌تواند پروتئین را به گلوکز تجزیه کند و از آن به‌عنوان منبعی از انرژی استفاده کند. از آنجایی که این فرایند از تجزیه کربوهیدرات‌ها بیشتر طول می‌کشد، می‌تواند فرایند هضم را کند سازد. به همین دلیل، غذاهای غنی از پروتئین به افراد احساس سیری بلندمدت‌تری می‌دهند و می‌توانند مانع از ابتلا به چاقی و پرخوری شوند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

حبوبا سرشار از مواد مغذی مانند آهن، فولات، پتاسیم، منزیم و کلسیم است و به همین دلیل نیز تحقیقات نشان داده اند که این ماده غذایی می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها کمک زیادی کند.

توصیه‌هایی در مورد مصرف حبوبات

نخود و لوبیا نه‌تنها مزایای زیادی برای سلامتی دارند، می‌توان از آن‌ها در غذاهای مختلفی مانند سالاد، سوپ، برنج سبوس‌دار و بسیاری از غذاهای دیگر استفاده کرد. وقتی از حبوبات در غذاهای خود استفاده می‌کنید، ممکن است تخمین مقدار غذا برای شما سخت شود. با این حال تا جایی که امکان دارد به این موضوع دقت کنید تا به اندازه غذا بخورید.

از سوی دیگر، ممکن است برای افزایش طعم حبوبات تصمیم بگیرید از نمک بیشتری در غذای خود استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید با افزودن زیاد نمک به غذا، فواید حبوبات را کاهش ندهید. نمک بیش‌ازاندازه می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. در عوض، ادویه‌های دیگری را به همراه لوبیا و نخود استفاده کنید. برای مثال می‌توانید سیر، مریم‌گلی یا زیره را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، حتما حبوبات را قبل از استفاده به‌مدت 8 تا 12 ساعت در آب خیس کنید و سپس، آن‌ها را کاملا بشویید. این کار به کاهش عوارضی مانند نفخ کمک می‌کند. کنسرو لوبیا نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای لوبیای خام باشد و به شما امکان دهد که غذای خود را سریع‌تر آماده کنید. با این حال، در هنگام خرید آن حتما محصولی را انتخاب کنید که نمک کمی داشته باشد یا پس از خرید محصول، آن را بشویید تا نمک اضافه‌شده کاهش یابد. برای گنجاندن بیشتر حبوبات در رژیم غذایی خود می‌توانید ایده‌های زیر را امتحان کنید:

جایگزینی مقداری گوشت با لوبیا

خوردن هوموس حاوی نخود

اضافه کردن نخود یا لوبیا چشم بلبلی به یک سالاد سالم

درست کردن بوریتو با لوبیا

اضافه کردن لوبیا سیاه یا قرمز به گوشت تاکو

اضافه کردن لوبیا به سوپ

شما می‌توانید انواع لوبیا از جمله لوبیا سیاه، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را به‌صورت کیلویی یا فله با قیمت مناسب خریداری کنید. با این حال، قبل از خرید لوبیا حتما به تازه بودن حبوبات توجه کنید.

برای مشاهده موارد بیشتر درمورد خواص حبوبات این مطلب را نیز مطالعه کنید.

در پایان، حبوبات از جمله نخود و لوبیا فواید زیادی برای افراد مبتلا به دیابت دارند. آن‌ها یک غذای بسیار مغذی پرکاربرد هستند که به کنترل سطح قند خون و مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند. از جمله مزایایی که حبوبات برای افراد مبتلا به دیابت دارند می‌توان به پروتئین و فیبر بالا، چربی کم و شاخص گلیسمی پایین اشاره کرد. بنابراین، اگر به دیابت مبتلا هستید، با یک متخصص تغذیه مشورت کرده و سعی کنید حبوبات بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برچسب ها: دیابت، فیبر، قندخون، کلسترول خون، حبوبات، لوبیا، پروتئین، کربوهیدرات‌ تعداد بازديد: 86 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز