Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:27

27
اردیبهشت
دلایل سیاه شدن قابلمه روحی و راهکارهای سفید کردن آن

دلایل سیاه شدن قابلمه روحی و راهکارهای سفید کردن آن

اگر شماهم جز افرادی هستید که به آشپزی در ظروف روحی علاقه دارید اما ظروفتان به دلیل استفاده زیاد سیاه شده‌اند می‌توانید با انجام ترفندهایی آنهارا سفید کنید.

قابلمه روحی یا رویی یکی از انواع قابلمههای موجود در بازار است که تا چند سال گذشته نقش بزرگی را در آشپزخانه ایفا میکردند اما به دلیل سیاه شدن این قابلمهها و وقت گیر بودن سفید کردن آنها، این روزها استفاده از قابلمههای این جنسی با کاهش رو به رو شده است. اگر شما از طرفداران پخت و پز در این ظروف هستید و دوست دارید در قابلمه روحی غذا بپزید، در این بخش علت سیاه شدن و نحوه سفید شدن این نوع ظروف را آورده‌ایم.

چرا قابلمه روحی سیاه می شود؟

درون ظروف روحی در اثر جوشاندن آب، پختن حبوبات و یا برنج و بیرون این ظروف به علت قرار گرفتن روی آتش و یا حرارت نامناسب، بخار روغن و... سیاه می‌شود.

چگونه قابلمه روحی یا رویی را سفید کنیم؟

از روش‌های سفید کردن قابلمه‌های روحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سفید کردن قابلمه روحی با مواد شوینده

اگر قابلمه روحی شما زیاد سیاه نشده است، شما می‌توانید با مقداری آب و مایع ظرفشویی آن را مثل روز اول سفید کنید. برای سفید کردن قابلمه روحی، کمی آب گرم ومواد شوینده را مخلوط کرده و بگذارید به مدت ۵ دقیقه در قابلمه بماند و سپس با سیم ظرفشویی قابلمه را تمیز کنید.

بیشتربخوانید:

واقعیاتی دباره ظروف تفلون

سفید کردن قابلمه روحی با جوش شیرین

۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف لیوان آب را ترکیب نمایید و درون قابلمه بریزید و قابلمه سیاه شده را روی شعله قرار دهید، پس از آن که مقداری مایع درون قابلمه جوشید شعله را خاموش کرده و به کمک یک برس یا سیم قابلمه را تمیز کنید.

سفید کردن قابلمه روحی سوخته با لیمو

سفید کردن قابلمه روحی سوخته، بعد از جدا کردن مواد غذایی و خرده ذرات باقیمانده از قابلمه کف آن را به مقدار زیاد با جوش شیرین بپوشانید، یک لیمو را از وسط نصف کنید و با قسمت گوشتی آن با خمیر جوش شیرین ظرف را کاملا برق بیاندازید.

سفید کردن قابلمه روحی با سرکه

برای سفید کردن قابلمه روحی مقداری جوش شیرین در ظرف سیاه شده بریزید و بعد از افزودن مقداری سرکه بگذارید کمی بماند سپس به کمک اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی قابلمه را بشویید.

سفید کردن قابلمه رویی با آب اکسیژنه

برای سفید کردن قابلمه روحی، مقداری جوش شیرین در ظرف سیاه شده بریزید و سپس کمی آب اکسیژنه به آن بیافزایید، اجازه دهید این ترکیب چند دقیقه‌ای درون ظرف بماند و سپس به کمک اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی قابلمه را بشویید.

بیشتر بخوانید:

نکات مفید برای استفاده از زودپز و آرام پز

3روش برای تمیز کردن ظروف تفلون بدون ایجاد خش

 

 

 

سفید کردن قابلمه روحی با صابون

برای سفید کردن ظروف روحی صابون را روی سیم ظرفشویی بکشید و با همان قسمت سیم قابلمه روحی را بسابید و براق کنید. سپس با اسکاج و مایع ظرفشویی قابلمه‌ها را خوب بشویید و آبکشی کنید تا دیگر بوی صابون ندهد.

سفید کردن قابلمه رویی با گاز پاک کن

برای از بین بردن سیاهی قابلمه روحی می‌توانید از گاز پاک کن استفاده نمایید، مقداری گاز پاک کن را نیز بر محل سیاهی قابلمه بریزید و پس از نیم ساعت بشویید.

بیشتربخوانید:

باید و نبایدهای استفاده از ظروف تفلونی

 

 

 

 

چگونه از سیاه شدن قابلمه روحی یا رویی جلوگیری کنیم؟

چند قطره آبلیمو یا سرکه هنگام پخت برنج، سوپ، آش و یا خورشت در ظروف روحی بریزید زیرا اینگونه با جوشیدن غذا ظروف روحی سیاه نمی‌شود.

از گذاشتن ظروف روحی بر روی شعله و حرارت مستقیم، شعله اجاق گاز چرب و کثیف پرهیز کنید.

برای جلوگیری از سیاه شدن بدنه قابلمه روحی، کف و بدنه اطراف قابلمه را به مایع ظرف‌شویی آغشته کنید.

به گزارش وب گاه نمناک، برای جلوگیری از سیاه شدن بدنه قابلمه روحی، شعله اجاق گاز را تا حد ممکن تمیز نگهدارید.

برچسب ها: آش، لیمو، سرکه، قابلمه سوخته، قابلمه، قابلمه روحی تعداد بازديد: 129 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز