Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:52

22
اسفند
راهنمای خانه تکانی سال نو

راهنمای خانه تکانی سال نو

نکاتی در مورد شست و شو

تحریریه زندگی آنلاین : پرده‌های توری که در اتاق‌ها آویزان می‌شوند مخصوصا آنهایی که در اتاق نشیمن هستند، خیلی زود گردوخاک را به خود جذب می‌کنند. برای اینکه این گردوغبار کاملاً از پرده‌های توری خارج شوند در آب شستشوی پرده‌ها مقدار کمی نمک اضافه نمایید.

 برای شستن پرده توری ابتدا آن را چند بار با آب سرد بشویید تا خاک و دوده آن از بین برود. مقدار کمی ماده سفیدکننده در داخل آب بریزید و پرده را در آن خیس کنید و بعد از مدتی آب بکشید. سپس پرده را با پودر لباسشویی شسته و آبکشی نمایید.

 برای جلوگیری از چروک شدن پرده‌ها، پرده‌های توری را به صورت نمدار آویزان کنید. در این صورت احتیاجی به اتو زدن آنها نیست و پرده‌ها هم مرتب می‌ایستند.

 لباس‌های سفید، رومیزی‌ها، ملافه‌ها، توری‌ها و پرده‌ها را پس از شستشو حتما در آفتاب خشک کنید زیرا نور آفتاب آن‌ها را سفیدتر از حدمعمول می‌کند.

هیچ‌گاه برای نرم کردن ملافه نو که حالت خشک دارد از آب گرم استفاده نکنید زیرا هم رنگ آن زرد می‌شود و هم همانطور خشک باقی می‌ماند. برای نرم کردن ملافه آن را یک شب تا صبح در آب صابون بخیسانید بعد آبکشی و خشک نمایید.

بیشتر بخوانید:

نحوه از بین بردن رسوبات آب روی شیرآلات

بهترین روش تمیز کردن دیوار‌ها

بهترین روش تمیز کردن مبلمان چرمی

ملافه نو: هیچ‌گاه برای نرم کردن ملافه نو که حالت خشک دارد از آب گرم استفاده نکنید زیرا هم رنگ آن زرد می‌شود و هم همانطور خشک باقی می‌ماند. برای نرم کردن ملافه آن را یک شب تا صبح در آب صابون بخیسانید بعد آبکشی و خشک نمایید.

 

 پارچه حریر: اگر می‌خواهید پارچه حریر بعد از شستن درخشندگی اولیه خود را داشته باشد کمی سرکه و الکل را با آب مخلوط کنید و پارچه‌ها را بعد از شستن در آن آب بکشید.

 

 پوشاک چرمی:

 برای شستن پارچه‌های چرمی کمی پودر رختشویی را داخل آب سرد حل کنید و پارچه را در آن قرار دهید و بعد از ربع ساعت با ملایمت روی آن دست بکشید. سپس پارچه را آب بکشید. پارچه چرمی را هرگز چنگ نزنید و نچلانید. بعد از این مرحله پارچه را در آبی که کمی پودر صابون در آن حل کرده‌اید قرار دهید تا نرم و لطیف گردد. سپس پارچه را آبکشی کرده و آویزان کنید تا خشک شود.

 هیچ‌گاه پارچه را روی رادیاتور شوفاژ و لوازم گرم‌کننده قرار ندهید زیرا باعث خشک شدن چرم می‌شود.

 هیچ‌گاه در شستشوی لباس‌های چرمی از وایتکس استفاده نکنید.

 بیشتر بخوانید:

برق انداختن یخچال با رعایت چند نکته ساده

کاربردهای جالب نوشابه در خانه داری

خوشبو کردن فضای خانه

  برای اینکه خانه و بخصوص اتاق پذیرایی را خوشبو نمایید و هیچ‌کس هم نداند که منشا این خوشبویی کجاست، قبل از روشن کردن لامپ‌ها، با کمی پنبه که به عطر آغشته شده است سطح لامپ را عطرآلود کنید و بعد آنها را روشن کنید. گرمای حاصله از جریان برق سبب گرم شدن تدریجی لامپ‌ها شده و بوی خوش متصاعد خواهد شد.

 دود کردن مخلوط اسفند و کندر یا اسفند و گل‌پر باعث خوشبو شدن فضای خانه می‌گردد.

 

 سطوح سرامیکی و کفپوش‌ها

 برای شستشوی سرامیک از آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید و اگر رنگ سرامیک‌ها به مرور زمان کدر شده است دو قاشق جوش‌شیرین را در 5 لیتر آب حل نمایید و با آن سطوح را تمیز نمایید.

 

نظافت و نگهداری وسایل منزل

ظافت و نگهداری وسایل منزل ظروف شیشه‌ای نسوز (پیرکس)

 برای برطرف کردن لکه‌های سوختگی غذا از روی ظروف پیرکس، ظرف را دست کم مدت دو ساعت در مخلوط جوش‌شیرین حل شده در آب قرار دهید و سپس با محلول غلیظ آمونیاک بشویید و آب بکشید و بلافاصله آن را خشک کنید.

 

 ظروف چینی

 ظروف چینی را بعد از هر بار استفاده سریعا با پودر ظرفشویی بشویید.

 اگر ظروف چینی شما مختصری ترک خورده است 45 دقیقه آن را در ظرفی از شیر بجوشانید. ترک آن از بین می‌رود و چینی استحکام خود را باز می‌یابد.

 

 اتو

 سوراخ‌های ته اتو را مرتباً تمیز کنید تا از گرفتگی آن جلوگیری شود.

 اگر ته اتو بر اثر سوختگی لکه شده است یک قطعه پنبه را در سرکه خیس نموده و روی آن نمک بریزید و با آن ته اتو را مالش دهید.

 

 مایکروویو

برای از بین بردن بوی بد و لکه‌های چرب از داخل مایکروویو نیمی از یک لیموترش بزرگ را در ظرفی از آب قرار داده و بگذارید پنج تا ده دقیقه در مایکروویو بجوشد. بخار لیمو باعث تبخیر لکه‌های چرب خواهد شد. سپس با یک دستمال نرم و تمیز دیواره‌های داخل دستگاه را پاک نمایید.

بیشتر بخوانید:

کاربرد‌های جالب نمک که نمی‌دانید

فوت و فن خانه‌تکانی سریع برای افراد شاغل

 تلفن

هفته‌ای یک بار پنبه‌ای را به الکل آغشته کرده و تلفن را با آن ضدعفونی کنید.

 

 وسایل کرومی

 برای تمیز کردن وسایل کرومی آنها را با آب و مایع ظرفشویی و جوش‌شیرین بشویید و با حوله

 

فرش و موکت

  اکثر خانم‌ها به علت وجود کرک و موهایی که به قالی و موکت می‌چسبند و حتی با جاروبرقی نیز از فرش جدا نمی‌شوند، شاکی هستند. برای رفع این عیب یک کیسه حمام را مرطوب کرده به دست بکشید و از راه خواب قالی، کیسه بکشید.

 اگر اشیای سنگینی مانند مبل مدت زیادی روی فرش یا موکت قرار گیرد روی آن جا می‌اندازد و پرزهای آن را می‌خواباند و مدت‌ها محل تماس آن گود باقی می‌ماند. جهت رفع این مشکل چند قاشق آب گرم روی محل گود شده ریخته و پس از یک ساعت برس بزنید.

 اگر روی موکت با آتش کبریت کمی سوزانده شده است ابتدا با قیچی یا ژیلت اصلاح، پرزهای سوخته شده را کمی کوتاه نمایید. سپس پیاز را به دو قسمت ببرید و سطح بریده شده آن را روی محل سوخته مالیده رویش سیم‌ظرفشویی بکشید و در آخر جارو کنید. محل سوختگی تقریبا نامشخص خواهد شد.

 گاهی اوقات بعضی از قسمت‌های فرش یا موکت به مرور زمان بدرنگ و کدر می‌شود مانند قسمت‌هایی که جلوی بخاری یا مجار میزناهارخوری است. برای رفع این عیب سه قاشق سوپخوری پودر رختشویی و به همان اندازه سرکه سفید را در یک لیتر آب گرم بریزید و اسفنج را در آن فرو برید و روی قسمت‌های کدر کشیده و با پارچه پنبه‌ای پاک نمایید. این کار را چند بار انجام دهید. وقتی آن قسمت کمی خشک شد با شامپو فرش روی تمامی فرش بکشید و بعد از خشک شدن کامل جارو نمایید.

 

 نقره

  نقره در اکسیداسیون سیاه می‌شود. جهت پاک و براق کردن نقره ابتدا آن را با سرکه گرم تمییز نمایید. سپس از آب صابون و یک برس استفاده کنید و پس از شستشو بلافاصله خشک نمایید.

  اگر انگشتر نقره سیاه شد آن را در آب نمک غلیظ بیندازید. سپس چند دقیقه روی فرش پرزدار، محکم بکشید. مثل روز اول سفید و براق خواهد شد.

 ممکن است لکه‌های سفیدی روی ظروف نقره‌ای شما پیدا شود. برای رفع این لکه‌ها یک قاشق چایخوری نمک را با چند قطره سرکه خیس کنید و با پارچه پنبه‌ای روی لکه‌ها بمالید.

 

 آینه

 از مرطوب کردن پشت آینه خودداری کنید.

 برای تمیز کردن آینه می‌توانید در آب سرد کمی سرکه سفید بریزید و با پنبه روی آینه بکشید و با دستمال کاغذی خشک نمایید.

 

 کاشی‌های اطراف دستشویی

برای پاک کردن لکه‌های کانی ابتدا یک دستمال را با آب گرم خیس کرده و روی کاشی‌ها بکشید. سپس دستمال را به جوش شیرین آغشته نموده و روی آنها بمالید و آخر از همه مایع ظرفشویی را با اسفنج روی قسمت‌های مختلف بکشید و با دستمال خیس پاک و با حوله خشک نمایید.

 

 ظرفشویی فلزی

ظرفشویی را بعد از هر استفاده کاملا بشویید و با حوله نرم اطراف آن را خشک نمایید. در غیر این صورت در طی چند ماه ورقه‌ای از آهک روی آن می‌نشیند و منظره زشتی پیدا می‌کند.

 

 سیفون

برای نظافت و پاکیزه کردن سیفون مقداری کریستال‌های سود کاستیک را در دهانه آن بریزید و کم‌کم آب جوش اضافه نمایید. یک ساعت بعد شیر آب را باز نموده و اطراف سیفون را شستشو دهید.

 

وسایل آشپزخانه

  سماور و کتری

 برای از بین بردن جرم آهکی داخل سماور و کتری مخلوطی از سرکه و آب را به نسبت مساوی در آن بریزید و به مدت نیم‌ساعت بجوشانید. خواهید دید که جرم‌ها از دیواره کنده خواهد شد.

 راهی دیگر برای از بین بردن جرم آهکی این است که چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر نمایید. آب و جرم‌های جدا شده را خالی کرده و داخل آن را بشویید.

برای از بین بردن بوی بد و لکه‌های چرب از داخل مایکروویو نیمی از یک لیموترش بزرگ را در ظرفی از آب قرار داده و بگذارید پنج تا ده دقیقه در مایکروویو بجوشد. بخار لیمو باعث تبخیر لکه‌های چرب خواهد شد

 

 رادیاتور شوفاژ

برای تمیز کردن رادیاتور شوفاژ یک صفحه روزنامه زیر آن پهن کنید تا از کثیف شدن سرامیک، موکت و فرش جلوگیری نمایید. سپس حوله‌ای را در آب و پودر ظرفشویی خیس کرده و با آن دستگاه را تمیز نمایید.

برای وسط پره‌ها از برس گرد و درازی که برای شستن بطری‌ها به کار می‌برید استفاده نمایید. برس را به مواد پاک کننده آغشته نموده و بین پره‌ها بالا و پایین بکشید. سپس با حوله مرطوب، شوفاژ را آبکشی نمایید و با حوله نرم خشک کنید.

 

 تشک تختخواب

 اگر تشک لکه شده است هیچ‌گاه آن را به طور افقی لکه‌زدایی نکنید بلکه تشک را به حالت عمودی قرار داده و لکه را با آب و صابون بشویید و در همان وضع بگذارید خشک شود.

 هیچ‌گاه روی لبه تخت ننشینید. زیر لبه تخت تحمل وزن شما را ندارد و با تکرار این عمل لبه‌های تشک شل شده و جا می‌اندازد.

 

 قاب عکس

 قاب عکس وقتی کاملا به دیوار چسبیده باشد، گرد و خاک از پشت آن عبور نمی‌کند و در نتیجه وقتی می‌خواهید قاب را جابه‌جا کنید دو خط خاکستری زشت و کثیف روی دیوار باقی می‌ماند. برای جلوگیری از ایجاد این دو خط، در پشت و پایین قاب دو پونز فرو کنید به طوری که پونزها تا ته در قاب فرو نروند. حالا وقتی قاب را آویزان می‌کنید بین دیوار و قاب شکاف کوچکی باقی می‌ماند که گرد و خاک از آن عبور کرده و اثری روی دیوار ایجاد نمی‌شود.

 برای نظافت قاب ابتدا پارچه نرم را در آب ولرم و صابون فرو برید و خوب بچلانید. سپس قاب را پاک نمایید. با پارچه دیگری خشک کنید. آنگاه روغن بَرزک روی آن بمالید و با پارچه پشمی یا ابریشمی صیقل دهید.

 

 شمع و شمعدان

 برای پاک کردن گرد و غبار روی شمع آن را در آب سرد و صابون فرو برید. سپس با آب سرد بشویید و با پارچه نرم خشک کنید و با یک قلم‌موی نرم روی آن الکل بمالید.

 اگر موم کهنه به دور شمعدان چسبیده است ابتدا شمعدان را زیر شیر آب گرم بگیرید تا موم نرم شود. سپس با پارچه نرمی به آرامی با فشار انگشت موم را جدا نمایید. اگر شمع‌ها را یک ساعت قبل از استفاده در فریزر قرار دهید از حد معمول کمتر اشک خواهد ریخت و عمر آن بیشتر خواهد شد.

 برای اینکه یک شمع معمولی را به یک شمع فاقد اشک تبدیل کنید برای هر شمع دو قاشق غذاخوری نمک را در مقداری آب سرد به اندازه‌ای که شمع در آن غوطه‌ور شود بریزید و شمع را چند ساعت در آب نمک خیس کنید.

برای از بین بردن بوی بد و لکه‌های چرب از داخل مایکروویو نیمی از یک لیموترش بزرگ را در ظرفی از آب قرار داده و بگذارید پنج تا ده دقیقه در مایکروویو بجوشد. بخار لیمو باعث تبخیر لکه‌های چرب خواهد شد

 

برچسب ها: خانه تکانی، نظافت منزل، زندگی آنلاین، ترفندهای خانه تکانی، شست وشوی فرش، وسایل آشپرخانه، تمیز کردن ظرف نقره، ضدعفونی وسایل تعداد بازديد: 682 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز