Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 07:10

20
اسفند
فوت و فن خانه‌داری (1)

فوت و فن خانه‌داری (1)

برای برطرف كردن رسوب ایجاد شده در سماور یا كتری، محلولی از آب و سركه به نسبت مساوی را داخل آن‌ها ریخته و بجوشانید. سپس كتری یا سماور را برای ۱۲ساعت یا بیشتر همراه محلول ذكر شده در آن، نگه دارید.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

زندگی این روزها روی خوشی به همه نشان داده است. پیچیده شده اما شیرین و با مزه است. حال سرعت و برخی زمان‌ها بی حوصلگی موجب تغییر شكل روی خوش زندگی می‌شود؛ در این شرایط باید آرامش را حفظ كرد. به راه چاره اندیشید. 
برای آنكه دركنار شما بودن و برای كاستن احساس ناتوانی در وجودتان راه چاره ای را نشان دهیم نكات مهم خانه داری كه گاه از واجبات زندگی است را برمی‌شماریم باشد كه به كار گیرید و مقبول افتد.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج

یك تكه نان روی برنج قرار دهید و موقع كشیدن، نان را برداریدیا یك عدد پیاز را پوست كنده و در داخل برنج فرو كنید پیاز بوی سوختگی را به خود می‌گیرد.

جلوگیری از بوی نم

حتما بارها برای‌تان اتفاق افتاده كه ازبوی نم و یا ماندگی هوای خانه كلافه شده باشید. در اینصورت چاره كاربسیار آسان است.كافیست یك ظرف نسوز را تا نیمه آب كنید و یك عدد لیموترش را با پوست در آن رنده كنید، سپس این ظرف را روی حرارت متوسط قراردهید تا بجوشد. 
بزودی عطرلیموی تازه فضای خانه شما را پر خواهد كرد، ضمنا می‌توانید بجای لیموترش ازنارنج استفاده كنید. راه دیگر اینكه چنانچه اسانس خوراكی یا غیرخوراكی دارید، چند قطره ازآن را درنعلبكی پیركس بریزید و روی ظرفی قرار دهید تا بتوانید زیر آن یك شمع گرد گوچك روشن كنید. پس ازچند لحظه با گرم شدن اسانس، عطر آن همه جا را پر می‌كند.

برطرف كردن رسوب سماور و كتری

برای برطرف كردن رسوب ایجاد شده در سماور یا كتری، محلولی از آب و سركه به نسبت مساوی را داخل آن‌ها ریخته و بجوشانید. سپس كتری یا سماور را برای ۱۲ساعت یا بیشتر همراه محلول ذكر شده در آن، نگه دارید. بعد از طی شدن مدت لازم، رسوب به راحتی از جداره آن جدا می‌شود، آنگاه با آب كاملا داخل آن را بشویید.

همچنین می‌توانید كتری را داغ كنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید البته توجه داشته باشید كه برای این منظور نباید كتری بسیار داغ شود كه موجب ریختن لحیم آن می‌شود. ۳گوش ماهی یا فلس صدف را در كتری انداخته تا آهك موجود در آب را جذب كند. قلوه سنگ نیز مفید است.

راه دیگری هم وجود دارد و آن این كه درظرف مورد نظر۲ یا ۳ سیب زمینی رنده كنید و مدت نیم ساعت با آب درون آن،بجوشانید و بعد یك تكه زاج سفید كوبیده، به آن اضافه كنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید مشكل رفع خواهد شد.همچنین می‌توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین را درون ظرف بگذارید و روی شعله بگذارید و بعد اگر هنوز به طور كامل پاك نشده همین كار را تكرار كنید ثمربخش خواهد بود.

برای خوشمزه‌تر شدن شوید پلو

برای اینكه شوید پلوی شما خوشمزه‌تر شود می‌توانید از ادویه مخصوص پلو كه سبزرنگ است و ( در عطاری‌ها موجود می‌باشد) استفاده كنید بعد از آبكش كردن برنج كمی‌ادویه لابه لای برنج بپاشید. 

اگر برنج شما شور شد

اگر قبل از آب كش كردن برنج متوجه شدید، كه برنج شما شور شده است موقع آب كش كردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبكش بریزید. اما اگر بعد از آب كش كردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگرچاره ای برای برطرف كردن شوری آن ندارید. مگر اینكه خورش را بی نمك درست كنید.

اگر برنج شما بی نمك شد

اگربراثر فراموشی برنجتان بی نمك شد اصلاً نگران نباشید، موقع كشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمك را با مقدار بسیار كمی‌آب و روغن مخلوط كنید و روی برنج بریزید. با این كار بی نمكی برنج شما رفع می‌شود هرگز نمك را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمك در روغن حل نمی‌شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران

برای اینكه زعفران شما بهتررنگ بدهد می‌توانیددرون یك استكان كوچك به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه كنید. بعد از اینكه برنج را آبكش كردید و داخل قابلمه ریختید استكان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم كنی را روی قابلمه بگذارید. با دم كشیدن برنج، زعفران هم دم می‌كشد و بهتر رنگ می‌دهد.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج

اگر به هر دلیلی برنج خشك شما بو گرفت برنج را روی یك سطح پهن كنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می‌شود و برنج حالت خود را از دست می‌دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می‌ریزید از هم پاشیده می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -فوت و فن خانه‌داری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فوت و فن خانه داری، بوی نامطبوع برنج، بهتر رنگ دادن زعفران، نکات پخت برنج، رفع رسوب کتری، رفع رسوب سماور، بوی سوختگی برنج، جلوگیری از بوی نم تعداد بازديد: 1588 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز