Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 21:41

2
دی
چیدمان مناسب برای زیبایی بیشتر خـانـه

چیدمان مناسب برای زیبایی بیشتر خـانـه

خانه محلی است كه ما زن‌ها بیشتر وقت‌مان را در آن می‌گذرانیم، پس هر چه زیباتر و راحت‌تر باشد بهتر است. بعضی‌ها فقط به راحتی خانه اهمیت می‌دهند و بعضی دیگر تنها طالب زیبایی هر چه بیشتر هستند، اما دسته سوم كه درست فكر می‌كنند

تحریریه زندگی آنلاین : خانه محلی است كه ما زن‌ها بیشتر وقت‌مان را در آن می‌گذرانیم، پس هر چه زیباتر و راحت‌تر باشد بهتر است. بعضی‌ها فقط به راحتی خانه اهمیت می‌دهند و بعضی دیگر تنها طالب زیبایی هر چه بیشتر هستند، اما دسته سوم كه درست فكر می‌كنند، زیبایی و راحتی را به یك اندازه لازم می‌دانند و بر این باورند كه خانه آراسته علاوه بر زیبایی باید محیطی گرم و صمیمی و دلخواه برای هر یك از اعضای خانواده باشد. ممكن است شما نقاش خوش دست و پنجه‌ای باشید یا در شناخت مبل و اثاثیه، دست خیلی از خبره‌ها و حرفه‌ای‌ها را از پشت ببندید، اما در آراستن خانه خود موفقیت چندانی به دست نیاورید. از طرف دیگر ممكن است شما از رنگ‌شناسی آنقدرها سر در نیاورید، درباره مدل‌های مبل و اثاثیه هم اطلاعات كامل و جامعی نداشته باشید و در ضمن دفعه اولی باشد كه برای اتاق‌های خانه خود برنامه‌ریزی می‌كنید، اما از پس این كار به خوبی بر آیید و خانه دیدنی و جالبی تحویل بدهید كه همه انگشت به دهان بمانند! درست است كه دانش و معلومات در هر زمینه‌ای به كار می‌آید، اما تنها شعور و عقل سلیم است كه شما را وا می‌دارد از كارشناسان كمك بگیرید و به راهنمایی‌های خبره‌ها توجه كنید. به خاطر بسپارید چیزی كه در دكوراسیون بسیار مهم است و باید پیش از هر چیز دیگری در نظر گرفته شود، آدم‌ها هستند، نه اشیاء. فرق بین یك خانه خوب و آراسته با یك خانه مجلل، اما ناراحت درست مثل تفاوت میان یك نمایشنامه روی صحنه با یك تابلوی طبیعت بی‌جان آویزان بر دیوار موزه است. نمایشنامه هنر زنده‌ای را ارائه می‌دهد كه ابزارش آدم‌های واقعی در یك فضای واقعی و ملموس، حین یك فعالیت گروهی هستند، در حالی كه تابلوی نقاشی با آنكه در نهایت زیبایی و ارزش هنری است، تحرك ندارد و ثابت سر جایش قرار گرفته است. شما می‌توانید ساعت‌ها آن را تحسین كنید، اما حق ندارید به آن دست بزنید. خوب! كدامیك را می‌خواهید؟ یك خانه گرم و پرهیجان و زنده داشته باشید یا خانه‌ای خالی از شور و شوق زندگی كه در انتظار بازدید كنندگان خشك و بی‌سر و صدا، روزگار می‌گذراند؟

 

بیشتربخوانید:

ایده هایی جالب برای چیدمان آپارتمان های کوچک

خانواده من و شما درست مثل بازیگران صحنه، نیاز به آزادی دارند تا بتوانند راحت بنشینند، راحت راه بروند، حرف بزنند، بخندند، بخورند، كار كنند و سرگرم باشند. پس همانطور كه صحنه تئاتر طوری طراحی می‌شود كه بازیگران بتوانند نقش خود را راحت بازی كنند، خانه هم باید طوری ترتیب داده شود كه هر یك از اعضای خانواده بتوانند همانطور كه دلش می‌خواهد زندگی كند و آسوده باشد. برای ساختن یك خانه زنده برای آدم‌های واقعی باید هم هنرمند باشید و هم واقع‌بین. زیبایی و عملی بودن ضدیتی با هم ندارند، به خصوص در این دوره و زمانه همه چیز قابل شست‌وشو، لكه‌گیری و ترمیم است. با این حال انتخاب نوعی مبلمان كه با عادت‌ها و سلیقه‌هایمان جور باشد و در عین حال زیبا و دیدنی جلوه كند، شاید كار راحتی نباشد، آسایش و آرام به دنبال خواهد داشت.

 

چه چیزی اتاق ها را فعال‌تر می‌كند؟

 خانه را اتاق به اتاق بررسی كنید. قسمت‌هایی از خانه در گروه مناطق فعال قرار می‌گیرند و جاهای دیگری را می‌شود غیرفعال به حساب آورد. آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن و اتاق بچه‌ها از جمله قسمت هایی هستند كه فعالیت بیشتری در آنها صورت می‌گیرد و باید دكوراسیون شایسته‌ای داشته باشند. بنابراین انتخاب و چیدمان اثاثیه در این قسمت‌ها اهمیت زیادی دارد و باید از نظر شكل و رنگ مورد توجه دقیق قرار گیرد، در حالی كه در اتاق‌های غیرفعال رفت و آمد محدود است، در این صورت می‌توانیم از اثاثیه گران‌تر، رنگ‌های روشن‌تر و كفپوش غیرقابل شست‌وشوی دایم استفاده كنیم.

 

از اینجا به كجا می رویم؟

 همیشه برداشتن قدم اول سخت است. همانطور كه قبلا گفته شد پیش از هر چیز باید فكر كنید در هر اتاق چه كارهایی انجام می‌گیرد و در نتیجه چه نوع اثاثیه‌ای مورد نیاز است و بعد دنبال خرید بروید. یادتان باشد كه سلیقه افراد خانواده را هم در نظر بگیرید تا خانه باب میل همه باشد. برای این كار اول ببینید هر كدام از آنها به كدام اتاق علاقه بیشتری دارند و چه نوع كاری در آن اتاق خاص انجام می‌دهند. آیا می‌توانید محیط مناسبی برای كار و فعالیت آنها فراهم كنید؟

 

بیشتر بخوانید:

شیک ترین ترکیب رنگ ها برای دکوراسیون

دکوراسیون خانه با رنگ و بوی بهار

مستر اتاق خواب چیست؟

 

هیچ چیز جالب‌تر از آراستن یك اتاق زنده و فعال نیست. یك اتاق پر رفت و آمد باید لبریز از صمیمیت، نشاط، قابلیت زندگی و جذابیت باشد. رسیدن به این هدف در دكوراسیون آسان است، به این شرط كه اشیاء را فراموش كنید و فقط به این فكر باشید كه چه كارهایی در این محل‌ها انجام می‌شود. غذا خوردن، بازی كردن، تماشای تلویزیون و ... هر كدام از فعالیت‌ها طرح و نقشه خاصی می‌خواهد تا بیشترین آسایش را فراهم آورد و كمترین آسیب را به اثاثیه وارد كند. در نتیجه بخش مهمی از دكوراسیون یك اتاق، فهرست‌برداری از تمام فعالیت‌هایی است كه در آن صورت می‌گیرد. مثلا تصور كنید می‌خواهید یك اتاق نشیمن را بیارایید جایی كه خانواده بیشترین ساعت‌هایی را كه در خانه هستند، در آن می‌گذرانند. انواع سرگرمی‌ها و تلویزیون باید در این اتاق جا بگیرد. شاید عصرانه هم در همین اتاق صرف شود و شاید گهگاه مهمان‌های خودمانی هم همان‌جا بنشینند. پدر روزنامه می‌خواند، مادر مجله ورق می‌زند یا بافتنی می‌بافد و ...

كفپوش چنین اتاقی باید طوری انتخاب شود كه هم مقاوم باشد و هم با مبلمان چوبی اتاق جور در بیاید. مبلمانی كه برای این اتاق در نظر گرفته می‌شود باید آسایش همه اعضای خانواده را تامین كند. صندلی‌های خشك و پشت چوبین برای این اتاق مناسب نیست، چون برای چند ساعت نشستن خسته كننده است. در مورد چراغ و روشنائی این اتاق هم باید دقت شود و برای انواع كارهایی كه در این اتاق انجام می‌شود مثل مطالعه، دوخت و دوز و ... نور كافی منظور گردد. اگر عصرانه در این اتاق صرف می‌شود، باید میز كوچكی برای آن گذاشته شود. با توجه به مطالبی كه ذكر شد، از تمام اثاثیه لازم برای این اتاق فهرستی تهیه كنید و بعد تصمیم بگیرید كه چه نوع مبلمانی برای آن مناسب است و چگونه باید آنها را چید تا هر كسی به راحتی بتواند كار مورد علاقه‌اش را انجام بدهد، بی‌آنكه مزاحم دیگری باشد. بهتر است رنگ‌ها و طرح‌ها را هم با در نظر گرفتن نوع استفاده از اتاق‌ها انتخاب كنیم. رنگ‌های زنده و درخشان و شاد و مدل‌های چشمگیر و مدرن برای اتاق‌های فعال و رنگ‌های آرامتر و طرح‌های ساده‌تر برای اتاق‌های مطالعه، تلویزیون و سرگرمی‌های دیگر. در اتاق‌های وسیع كه جای كافی برای همه نوع كار و سرگرمی دارد، باید آمیخته‌ای از رنگ‌های شاد و ملایم و نیز طرح‌های جسورانه و متین در كنار هم به كار برود. شاید بهتر باشد كه همه چیز آرام و ملایم و با رنگ‌های سرد و خنثی انتخاب شود و در گوشه و كنار رنگ‌های تند و شاد و طرح‌های چشمگیر و جالب خودنمایی كنند.

 

رنگ چیست؟

 در سال 1676 میلادی ایساك نیوتن تجزیه نور سفید خورشید به صورت طیفی از رنگ‌ها را انجام اد. رنگ‌هایی كه از این طریق حاصل می‌شود به ترتیب: قرمز، نارنجی، زرد سبز، آبی، نیلی و بنفش است. رنگ‌های طیف را به دو گروه قرمز، نارنجی، زرد و گروه سبز، آبی و بنفش تقسیم می‌كنند كه گروه اول را رنگ‌های گرم و گروه دوم را رنگ‌های سرد می‌نامند. رنگ‌های گرم جلو می‌آیند و محدودتر جلوه می‌كنند، در حالی كه رنگ‌های سرد عقب می‌روند و عمق و فضای بیشتری را نشان می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید:

ایده هایی برای چیدمان قاب عکس روی دیوار

این قوانین دکوراسیونی را فراموش کنید

با سبک روستیک اتاق خوابی زیبا داشته باشید

 

 

 

هر یك از رنگ‌ها معنی مفهوم خاصی دارد. مطالعات رنگ شناسان و روانشناسان نشان می‌دهد كه هر كس مطابق خواست‌ها و روحیه‌اش رنگ یا رنگ‌هایی را ترجیح می‌دهد و در نتیجه رنگ‌های هماهنگ از دید هر كس با دیگری فرق می‌كند. همین قضیه هم باعث اختلاف سلیقه‌ها می‌شود.

شما چه رنگی دوست دارید؟ آیا می‌دانید كه رنگ مورد علاقه شما مظهر چیست؟ بررسی رنگ شناسان و روانشناسان در این زمینه نشان می‌دهد كه:

زرد نمودار نور و روشنی و مظهر فهم و دانایی و دانش و آگاهی است.

نارنجی نمودار گرما و جوش و خروش است. اگر نارنجی را با كمی سیاه تركیب كنیم، قهوه‌ای حاصل می‌شود كه با افزودن سفید به رنگ بژ در می‌آید. این رنگ در دكوراسیون مصارف فراوان دارد و در واقع یكی از رنگ‌های مهم و اصلی در دكوراسیون است.

قرمز رنگ تلاطم، جنگ، انقلاب و مبارزه و مظهر حیات و هیجان است.

قرمزِ نارنجی مظهر تابش پرشوری از عشق و شر و شور است.

قرمزِ ارغوانی مظهر عشقی پاك و روحانی و آسمانی است.

آبی نمودار ایمان، آرامش، معصومیت و اعصاب قوی و مظهر جاودانگی و روح است.

آبی تیره یادآور دریاها و كوه‌هاست كه از فاصله دور ما را فریفته خود می‌سازند و به وجد می‌آورند، اما اگر در و دیوار اتاقمان را به این رنگ در آوریم، مرموز و بی‌روح و هراس‌انگیز به نظر می‌رسد.

سورمه‌ای نمودار غم و مرگ و  وحشت است.

سبز نمودار آرامش و امید و رضایت و مهربانی است. این رنگ تركیبی از  زرد (دانش) و آبی (ایمان) است.

بنفش نمودار سختی، ستم، ناآگاهی و مظهر نیستی و نابسامانی است.

سفید مظهر پاكی، شادی، خوش‌بینی و حیات است.

سیاه مظهر یاس، ترس، غم، بدبینی و مرگ است.

خاكستری مظهر دلمردگی، ابهام و بی‌میلی است.

زرد كم‌رنگ مظهر سستی و بیحالی و زوال است.

صورتی كم‌رنگ مظهر عشق پاك و رومانتیك، احساسات لطیف و تفكرات رویایی است.

برچسب ها: دکوراسیون، دکوراسیون داخلی، دکوراسیون اتاق خواب، چیدمان منزل، فنگ شویی تعداد بازديد: 366 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز