Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 آبان 1404 - 18:38

19
آذر
پرسش و پاسخ‌هاي قرآني

پرسش و پاسخ‌هاي قرآني

كليك كنيد.

سئوال:
با سلام به محضر حضرت آیت‌الله احدی (دامت‌برکاته)
جوانی هستم 19 ساله اهل اصفهان و ساکن تهران و اسیر هواهای نفسانی، لطفاً مرا نصیحتی برای رهایی از بند این مشکلات نمایید.
پاسخ:
بسمه تعالي
شما جوان عزيز و بزرگوار كه آگاهي به مشكل خود پيدا كرده‌ايد را به دو نكته­ مهم سفارش مي‌كنم:
اول اينكه؛ بدانيد پيروي نمودن از هواهاي نفساني و انجام گناه، انسان را در دنيا و آخرت خوار و ذليل مي‌كند، به سبب اينكه خداوند در عالم تكوين، گناهان را به گونه‌اي قرار داده است كه مقداري از تبعات و عوارض اعمال زشت- گناهان- او در همين دنيا دامنگير او مي‌شود و او را گرفتار مي‌كند كه اگر شما در اطراف خود با دقت كامل نگاهي بيندازيد براي اين سخن، مصاديق فراواني مي‌توانيد پيدا كنيد.
دوم اينكه؛ بدانيد انسان در همه­ حالات خود در محضر خداوند، پيامبر، ائمه و مخصوصا امام زمان (صلوا‌‌ت‌الله‌عليهم‌أجمعين) قرار دارد، بنابراين خدائي ناكرده با هر گناه و خطائي كه مرتكب شويد، هم سبب بي‌آبروي خود در نزد شاهدان آسماني و زميني مي‌شويد و هم با گناه خود دل آقا امام زمان(عج) را به درد مي‌آوريد، چون آن بزرگوار از شيعيان خود انتظار كمك و ياري دارد نه اينكه مشكلي بر مشكلات ايشان بيفزايد.

سئوال:
بسمه تعالی
الحمدلله الذی جعلنا من‌المتمسکین بولایت علی ابن علی طالب(ع)
با عرض سلام و ادب به محضر عالم ربانی و عارف صمدانی حضرت آیت‌الله احدی(دامت برکاته)
از حضرت استاد استدعا دارم در صورت صلاحدید در خصوص مقام «بردالیقین» و ماهیت آن، حقیر را آشنا و جهل اینجانب را برطرف بفرمایند.
با تشکر
پاسخ:
به نظر مي‌رسد؛ بَرد اليقين؛ يكي از مقاماتي عرفاني است كه انسان سالك و رَه جوي، بعد از طي نمودن مقاماتي همچون؛ علم‌اليقين، عين‌اليقين و حق‌اليقين، به مقام شامخ و وارسته بَرداليقين مي‌رسد، كه بالاترين مقام وجودي و تقرب محض به سوي خداست و انسان با راهيابي در اين مقام، به آرامش وجودي دست مي‌يايد.
در حديثي از امام‌العارفين، حضرت علي بن‌ابيطالب(عليه‌السلام) آمده است:
ما أعظَمَ سَعادَةً مِن بُوشِرَ قَلبُه بِبَردِ اليَقين
ترجمه: چه سعادت بزرگى يافته آنكس كه قلبش مباشر با برد يقين و اطمينان بخداى سبحان است.
 (مستدرك‌الوسائل، ج11، ص201). (غررالحكم، ص61)
بنابراين؛ بَرداليقين، اشاره است به كمال اطمينان خاطر انسان به الطاف بى‌حد و نعم بى‌شمار خدا در عالم آخرت، يا اشاره است به حال استقرار نفس سالك و وصول به مقام شهود كه پس از حرارت شوق و حركت و التهاب طلب كه موجب عطش شديد عارف گردد مقام وصال به منزله آب سرد و شيرين براى تشنگان وادى عشق است و عارفان از اين كلام حضرت، اصطلاح برداليقين را (بعد از علم‌اليقين و عين‌اليقين و حق‌اليقين) براى شهود كامل وضع كردند.
سئوال:
بسمه تعالی
با عرض ادب و سلام به محضر عالم ربانی و عارف جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله احدی(دامت برکاته) حضرت استاد، گاه در طی طریق حالاتی برای سالک پیش می‌آید که تمایز بین روحانی و یا نفسانی بودن آن برای وی دشوار است. لطفا بفرمایید فهم این مطلب برای سالک از چه طریقی میسر است؟
پاسخ:
حالات سالک یا در خلسه است و یا در شهود با هر دو صورت مورد عنایت حق است. ولی سالک نباید از اندو خشنود گردد بلکه مراقبت خویش را بیشتر کند تا به عنایات و افاضات بیشتری نائل گردد اما امور نفسانی تحریک انسان به کبر و نخوت و خودبینی و امثال ان آیت حتی شهرت در بین مردم و اینکه مردم او را به سلوک و کرامت بشناسند.
اگر قلب انیان کامل و واصل باشد عرش الحمن است تا این قلب به عرش‌الرحمن الهی نرسد قبول نکند هیچ کرامتی را چون «بل‌الانسان علی نفسه بصره» انسان خود را بیش از همه می‌شناسد.

سئوال:
بسمه تعالی
با عرض سلام و ادب به محضر حضرت آیت‌الله احدی(دامت برکاته)
حب امیرالمومنین حضرت علی(ع) قلب انسان محبت را آتش می‌زند و سوز و گداز قلب را زیاد می‌کند. حضرت استاد لطفا بفرمایید برای افزایش این سوز و گداز و حرارت قلب چه باید کرد؟
پاسخ: باید دو کار مهم انجام داد:
1- زهد و تقوی: چون ایشان در این مورد فوق‌العاده بودند و همیشه تشویق به این کار می‌کردند لذا برای درک شخصیت آن حضرت باید بصورت ویژه باتقوی باشید.
2- مطالعه سیره و کلمات آن حضرت و ببینیم که حضرت چه شیوه‌ای در زندگی داشته‌اند و از شیعیان و پیروان خود چه می‌خواستند که این کار با مطالعه و دقت در نهج‌البلاغه حاصل می‌شود.

سئوال:
سلام به محضر استاد ربانی حضرت آیت‌الله احدی(دام‌ظله)
استاد عزیز بنده فردی هستم گنهکار و شرمنده و روسیاه. چندین سال قبل مرتکب گناهان بزرگی شده‌ام که از آوردن آنها شرم می‌کنم.
حضرت استاد سوالم این است که آیا با وجود چنین گناهانی که کرده‌ام، می‌توانم در مسیر اخلاق و عرفان قرار بگیرم؟
آیا در این راه موفق خواهم شد؟ می‌توانم اثرات گناهانم را محو کنم؟ لطفا در این‌باره کمکم نموده و ما را در قنوت نماز وترتان از یاد نبرید.
التماس دعا
پاسخ:
گام نهادن در مسیر عرفان برای معصیت‌کاران عمدی به این است که اولا: توبه کند ثانیا: حلاوت گناه را از کام خود بیرون کند یعنی تمام تصویرهای گناهان که در ذهن او آمده است از بین ببرد و خود را به سوی حق آماده نماید در این رابطه به کتاب ارزشمند عارف صمدانی فقیه همدانی آیت‌الله بهاری‌همدانی بنام تذکره‌المتقین مراجعه کن و به آن رساله‌ها عمل کن.

سئوال:
بسمه‌تعالی
حضرت استاد، خداوند یکتا در آیه شریفه‌ای از قرآن مجید فرموده‌اند: ان‌الذین قالوا ربناالله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه؛ لطفا بفرمایید این استقامت می‌بایست تا چه مرحله‌ای باشد تا نزول ملائکه صورت گیرد؟ همچنین نزول ملائکه به چه منظور و به چه صورتی ؟
پاسخ: 
منظور از استقامت همان ایمان به خدا و فرستاده‌های او و تحت فرمان خدا و دستور اوست. بودن تهذیب نفس داشتن با ورع بودن اهل غیبت و تهمت و دروغ و گناه نبودن است.
اما ملائکه منظور این است اگر تحت فرمان خدا بودی که در سوره عنکبوت آخرین آیه «69» راه را به او نشان می‌دهد یعنی فرشتگان با جان و روح به او بشارت می‌دهند نه با زبان الفاظ.

سئوال:
بنام حق
با عرض ادب و سلام به محضر استاد ارجمند، آیت‌الله احدی‌نژاد دامت‌برکاته چندين سؤال و مسئله براي من مبهم و غيرقابل درك مي‌باشند. با توجه به اينكه اين سؤالات تا حدودي به عرفان هم مربوط هستند، از شما استدعا مي‌كنم با كلمات و مثال‌هاي ساده و فصيح مرا در درك بهتر اين مفاهيم راهنمائي كنيد و در صورت امكان منابع لازم را نيز معرفي كنيد.
1-‌ منظور از سطوح آگاهي در عرفان و معنويت چيست؟ آيا انسان مي‌تواند به سهولت بين اين سطوح حركت كند؟
2-‌ منظور از حالات برتر آگاهي (حالات متعالي هوشياري) چيست؟ آيا مردم عادي هم مي‌توانند اين حالات را تجربه كنند؟ لطفا مثالي را مطرح كنيد .
3-‌ آيا هنگام تجربه حالات برتر آگاهي، امكان درك مسائل و موضوعات به‌طور واضح وجود دارد؟
4-‌ شيوه‌هاي ورود به حالات برتر آگاهي را نام ببريد.
خواهشمندم در اسرع وقت، به سؤالات جواب دهيد. قبلاً از شما به خاطر بزرگواري و كمك‌تان، كمال تقدير و تشكر را دارم.
پاسخ: 1- یعنی در درجه اول تسلیم خدا باشد معترف به خدا شود که به درجه علم‌الیقین برسد و از این مرحله به حق‌الیقین برسد تا جائی که معیت الهی نزدش از هر واضحی واضح‌تر باشد.
حالات برتر همان حق‌الیقین است، اگر از گناه فاصله بگیرند می‌تواند به این درجه برسد، این راه برای همه انسان‌ها مفتوح است:
ترک معاصی که بنای تقوی بر آن استوار است.
اشتغال به اطاعت خدا به شرط حضور قلب (اولین ذکر برای شما استغفار است دومین ذکر در اواسط کار ذکر یونبیه، لااله‌الاانت سبحانک انی کنت من‌الظالمین، سوم در اواخر کلمه طیبه: لا‌اله‌الاالله همراه با استمرار و حضور قلب.
مراقبه: یعنی غافل از حضور حق جل شانه نباشد.
الحزن الدائم: یا از ترس عذاب اگر از صالحین است یا کثرت اشتیاق اگر از محبین است.
وقتی که از خواب بیدار شدی چند کار بر تو لازم است:
مشار طه: یعنی پایبند به آن چهار شرط مزبور باشی.
مراقبه یعنی کشیک نفس را کشیدن.
محاسبه در زمان شب پای حساب بینشی ببینی چه کار منفعتی یا ضرری انجام دادی.
معاقبه: عقاب کردن، سرزنش کردن نفس، اگر منفعتی نکردی.

سئوال:
با عرض سلام خدمت حضرت آقا، دختری
16-17 ساله‌ای محجبه و باایمان دارم. نمازش را مرتب می‌خواند و به دستورات عمل می‌کند.
اما به‌علت نوجوانی و سن پرمخاطره‌اش گاها تحت تاثیر جو جامعه و دوستان قرار می‌گیرد با توجه به جو بد جامعه برای او نگران هستم و دغدغه آینده او را دارم. مرا در طرز رفتار درست با او و کم شدن دغدغه‌هایم و تربیت خدایی فرزندم راهنمایی فرمایید.
پاسخ: دغدغه شما طبیعی است همه انسان‌های متدین همین طرز تفکر را دارند سعی شما در تشویق و مهربانی و رفیق شدن با او باشد اگر تلفن همراه دارد با مرور زمان از او بگیرید با مجالس مذهبی بیشتر آشنایش کنید سختگیری‌های بی‌مورد مثل انجام دادن مستحبات مجبورش نکنید اگر چه خودش انجام دهد خوب است بعضی برنامه‌های ناهنجاری که برای دختران دیگر اتفاق افتاده به‌طور کنایه که مبادا برای شما پیش بیاید بازگو کنید در آخر دعا برایش کنید.
 

تعداد بازديد: 593 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز