Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 03:45

19
آذر
نگاهي به وضعيت آتش‌نشاني و خدمات ايمني در شهرهاي كشور

نگاهي به وضعيت آتش‌نشاني  و خدمات ايمني  در شهرهاي كشور

موضوع آتش‌نشاني و خدمات ايمني از مهمترين موضوعات در مديريت شهرهاي ...

اشاره:
موضوع آتش‌نشاني و خدمات ايمني از مهمترين موضوعات در مديريت شهرهاي جهان مي‌باشد و در واقع حفظ از شهرها و روستا در مقابل حريق يكي از مهمترين وظايفي است كه طبق قانون برعهده مديريت‌هاي شهري و روستايي (شهرداري‌ها و دهياري‌ها) گذاشته شده است.
اين وظيفه مهم در شهرداري‌هاي كشور برعهده سازمان‌ها و واحدهاي آتش‌نشاني و خدمات ايمني گذاشته شده است كه با بهره‌گيري از ماشين‌آلات و تجهيزات خاص و نيروي انساني آموزش ديده اين وظيفه خطير را به انجام مي‌رساند. با عنايت به اهميت موضوع بر آن شديم تا در اولين شماره نشريه، مصاحبه‌اي را با آتش پاد جليل امير كاردوست مديرعامل محترم سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز به عنوان يكي از سازمان‌هاي پيشرو در كشور انجام دهيم كه در ادامه مي‌خوانيد.
 اهميت و ضرورت وجودي آتش نشاني در ايمني و امداد كشور چيست؟
سازمان‌هاي آتش نشاني در تمامي كشورهاي دنيا به عنوان پيش قراولان ايمني و امداد هر محل محسوب مي‌شوند چرا كه مي‌توان گفت آماده‌ترين و مشخص‌ترين افراد در مقابله با حوادث و اتفاقات در اين تشكيلات به صورت 24 ساعته خدمت مي‌نمايند و امداد و نجات حرفه و تعهد آنان است. در كشور عزيزمان ايران نيز جز اين نمي‌باشد، چرا كه به جز مراكز اورژانس كه آنان در حوزه سلامت و فوريت‌هاي پزشكي به صورت شبانه‌روزي فعال هستند، تنها سازمان‌هاي آتش نشاني و خدمات ايمني در اقصي نقاط كشور به عنوان مراكز امدادي و مقابله با انواع حوادث به صورت تمام وقت انجام وظيفه مي‌نمايند و در صورت بروز هرگونه حادثه در هر زمينه‌اي اولين نيروهايي كه به محل حادثه مي‌شتابند آتش نشانان بوده و در صورت نياز و در مراحل بعدي از ساير ارگان‌ها و مراكز درخواست كمك و ياري مي‌شود.
بنابراين مي‌توان با جرات اذعان نمود كه اسكلت و چهارچوب اصلي سيستم تدافعي كشور در مقابله با حوادث و امداد را آتش نشاني‌ها تشكيل مي‌دهند و حتي در كوچكترين شهرهاهم كه در آنها شهرداري وجود دارد تشكيلات آتش نشاني نيز در آنها تعريف شده است.
 آيا امروز سازمان‌ها و واحدهاي آتش نشاني در جايگاه بايسته خود قرار دارند؟
با توجه به مواردي كه در سوال اول به آن پاسخ داده شد و با عنايت به اهميت بسيار زياد سازمان‌هاي آتش نشاني و خدمات ايمني در امر مقابله با حوادث و اتفاقات در سطح كل كشور متاسفانه آن طور كه بايد و شايد جايگاه‌هاي سازمان‌هاي آتش نشاني در مجموعه شهرداري‌ها در شان و شايسته خدمات و شرح وظايف تعريف شده آنان نيست.
اگر به جز كلانشهرها و چند شهر بزرگ ديگر با نگاهي تخصصي وضعيت واحدها و سازمان‌هاي آتش نشاني را بررسي نمائيم، مشاهده مي‌كنيم كه اكثريت آنان با حداقل استانداردهاي تعريف شده جهاني براي اين مراكز بسيار فاصله دارند و تازه در خود كلان‌شهرها و شهرهاي بزرگ، آتش نشاني‌ها با مشكلات و مسائل خاص خودشان درگير هستند.
استفاده از نيروهاي غيرمتخصص، استفاده از امكانات و تجهيزات آتش نشاني در مواردي از قبيل آبياري فضاي سبز و ... كمبود امكانات از جمله مورادي هستند كه سبب شده تا سازمان‌ها و واحدهاي آتش نشاني از جايگاه بايسته خود فاصله بگيرند.
 تعامل آتش نشاني‌ها با ساير سازمان‌‌هاي دخيل در امر ايمني و امداد در سطح كشور به چه شكل است؟
همان طوري كه قبلا نيز اشاره شد در مواقع بروز حوادث سازمان‌هاي آتش نشاني جزو اولين نيروهايي هستند كه در بطن حادثه قرار گرفته و اقدام به آغاز عمليات مي‌نمايند و علت آن هم اين است كه نيروها و واحدهاي آتش نشاني به صورت 24 ساعته در حال انجام وظيفه هستند، در اين گونه موارد معمولا تعامل و همكاري نيروهاي انتظامي و اورژانس كه آنها هم به صورت شبانه‌روزي در خدمت مردم مي‌باشند، بسيار خوب و هماهنگ است ولي در مورد ساير ارگان‌ها مانند هلال احمر، سازمان آب و ... نياز به هماهنگي و تعامل بيشتري احساس مي‌گردد و اين تعامل مخصوصا در حوادث با ابعاد منطقه‌اي در صورت فعال بودن ستاد حوادث غيرمترقبه استان‌ها كه در حال فعلي بيشتر فعاليت ستادي دارند تا عملياتي، بيشتر جنبه عملي به خود خواهد گرفت.
عملكرد سازمان‌هاي آتش نشاني در سطح كشور به ويژه سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز را در چند سال اخير تشريح فرماييد؟
عملكرد سازمان‌هاي آتش نشاني در با توجه به فعاليت‌هاي چشمگير ستاد هماهنگي آتش نشاني‌هاي مستقر در سازمان شهرداري‌هاي سطح كشور و تشكيل كار گروه‌هاي تخصصي و برگزاري جلسات مربوطه، اجراي برنامه‌هاي آموزشي و همچنين تبيين و تنظيم آئين نامه انضباطي، متحدالشكل نمودن البسه فرم و برقراري آنها در اختيار سازمان‌هاي آتش نشاني با، كمك بسيار زيادي در ترقي و پيشرفت آنان داشته است. كه سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز نيز از اين امر  مستثني نمي‌باشد.
به جز موارد مطرح شده فوق در سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز و در سايه حمايت‌هاي بي‌وقفه شهردار محترم كلانشهر تبريز و برنامه‌ريز‌ي‌هاي انجام يافته و تلاش‌هاي پرسنل، تحولات بسيار قابل توجه و چشمگيري در چند سال اخير روي داده است كه ذيلاً به آنها اشاره مي‌گردد:
الف) افزايش 100 درصد تعداد ايستگاه‌هاي آتش نشاني در طي چهار ساله اخير از 7 ايستگاه به 14 باب و برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده جهت افزايش دو ايستگاه در طول هر سال كاري.
ب) جذب و به كارگيري 110 نفر نيروي جديدالاستخدام و پايين آوردن ميانگين سني نيروهاي عملياتي سازمان از حدود 41 سال به 32 سال با توجه به جايگزين كردن آنها با نيروهاي بازنشسته سازمان.
ج) افزايش خودروهاي ناوگان عملياتي سازمان با خريداري 12 دستگاه خودرو رنو ميدلام، يك دستگاه بنز آتكو، 3 دستگاه پاديسان، 14 دستگاه خودرو پيكاپ پيشرو و 14 دستگاه خودرو مزدا حمل تجهيزات و نفرات، نردبان 52 متري و ...
د) ارتقاء و تقويت سيستم آموزشي سازمان با ايجاد دبيرستان كار و دانش آتش نشاني، دانشكده جامع علمي- كاربردي و همچنين برگزاري موفقيت‌‌آميز دوره‌هاي آموزشي تخصصي ويژه فرماندهان سازمان‌هاي آتش‌ نشاني اقصي نقاط كشور با توجه به تعيين اين سازمان به عنوان مركز آموزش در منطقه‌ي شمال غرب كشور.
ه‍ ( خريد انواع تجهيزات و لوازم تخصصي امداد و نجات از قبيل البسه حريق مطابق با استاندارد انگلستان (بريستول) براي كليه پرسنل، دستگاه‌هاي تنفسي، انواع كاتر، البسه غواصي، گازسنج و ده‌ها مورد.
و) ايجاد و راه‌اندازي شبكه اتوماسيون اداري، سايت اينترنتي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي

تعداد بازديد: 478 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز