Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 15:48

26
آذر
سبـوس؛ انتخابي مطلوب

سبـوس؛ انتخابي مطلوب

سبوس بعنوان یك ماده غذایی مفید شناخته می‌شود و ماده‌ای است كه احتمالاً به شما كمك می‌كند تا وزن خود را كاهش دهید.

تحریریه دنیای تغذیه

 

 

سبوس به عنوان یك ماده غذایی مفید شناخته می‌شود و ماده‌ای است كه احتمالاً به شما كمك می‌كند تا وزن خود را كاهش دهید. می‌توانید مواد غذایی سبوسدار یا خود سبوس را از فروشگاه‌های مواد غذایی بخرید. برای تعداد زیادی از مردم غلات یك صبحانه راحت و مناسب است. مادران از آن برای غذا دادن به بچه‌ها قبل از رفتن به مدرسه و بزرگسالان از آن بعنوان یك غذای سریع قبل از رفتن به سر كار استفاده می‌كنند. حتی برای شام یا وعده‌های غذایی دیر وقت نیز خورده می‌شود. یكی از بهترین قسمت‌های غلات سبوس است كه مغذی است، مزه عالی دارد و شما را تا خوردن ناهار سیر نگه می‌دارد. 

سبوس چیست؟

از انواع سبوس می‌توان به گندم پوست گرفته نشده (گندم كامل)، جو دو سر كامل و برنج كامل اشاره نمود. سبوس پوسته خارجی دانه‌های غلات است. این پوسته فرآوری نمی‌شود و بعنوان محصول فرعی غلات شناخته می‌شود. در گذشته این فرآورده جانبی دور ریخته می‌شد. هنوز بیش از 40 سال از شناسایی خواص سودمند آن نگذشته است. این مقاله، یك راهنمای تغذیه‌ای برای تمامی انواع سبوس‌ها است كه می‌گوید چرا سبوس برای شما یك انتخاب مناسب است. 

فواید سلامتی

سبوس غنی از فیبر است و بسیاری از مردم به همین خاطر از آن استفاده می‌كنند. سبوس برای جلوگیری از مشكلات قلبی، ناراحتی‌های كولون و سرطان‌ نیز مناسب است. فیبر به شما كمك می‌كند تا بدن به‌مدت بیشتری احساس سیری نماید. سبوس دارای مقداری پروتئین نیز هست. پروتئین به ماهیچه‌ها نیرو می‌بخشد و به آنها كمك می‌كند تا سفت شدن در اثر فعالیت بدنی در آنها برطرف شود. 

مواد مغذی موجود در سبوس

مواد مغذی سبوس بسیار زیاد است. از جمله مواد مغذی موجود در سبوس كه معمولاً بر روی جعبه سبوس غلات می‌توانید پیدا كنید، عبارتند از: كلسیم، آهن، منیزیم، اسید فولیك، نیاسین (ویتامین B3)، اسید پنتوتنیك (ویتامین B5)، فسفر، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، تیامین (ویتامین B1)، ویتامین A، ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E و روی. بسیاری از انواع موجود در بازار 100 درصد ویتامین‌ها و مواد معدنی توصیه شده در روز را دارا هستند. برچسب‌های ارزش غذایی را به دقت بخوانید تا بهترین نوع غلات را انتخاب كنید. 

یك میان‌وعده عاقلانه!

سبوس غلات به‌عنوان میان‌وعده یك انتخاب عالی است، زیرا مقدار چربی و كالری آن كم است. از مصرف میان‌وعده‌های غذایی بسیار شیرین كه شما را مدت كمی سیر نگه می‌دارند و پس از آن سطح انرژی بدن شما را پایین می‌آورند، اجتناب كنید. بیشتر ویتامین‌های موجود در سبوس به شما انرژی می‌دهند. 

كاهش وزن

سبوس گندم می‌تواند به شما در كاهش یا حفظ وزن كمك كند. این موضوع بر مبنای این حقیقت است كه سبوس گندم میزان چربی و كالری كمی دارد، اما میزان فیبر آن بیشتر است. 

فیبر و مواد مغذی

سبوس گندم و سبوس برنج حاوی 25 گرم فیبر در هر وعده غذایی‌ هستند. سبوس جو دو سر نیز حاوی 14 گرم فیبر به ازای هر فنجان سبوس است. تمامی انواع سبوس‌ها دارای منیزیم، منگنز، كلسیم، آهن و كربوهیدرات‌ هستند. 

عالی برای رژیم

انواع بسیاری از سبوس در بازار وجود دارند كه كاهش وزن و رژیم غذایی مناسب را تبلیغ می‌كنند. سبوس به شما كمك می‌كند تا به‌طور طبیعی و سالم این كار را انجام دهید. شما می‌توانید از یك كاسه برشتوك (غلات) با شیر كم چرب و یا ماست استفاده كنید. فیبر موجود در آن شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. بسیاری از مواقع برای طعم دادن، كشمش یا خشكبار اضافه می‌شود. این مواد اضافه شده بسیار خوب هستند، چون مواد مغذی ضروری بیشتری را به رژیم غذایی شما می‌افزایند. برای طعم‌‌دهی بیشتر از میوه دلخواه یا چند قطره عسل استفاده كنید. 

افـزایـش سـوخـت و سـاز بـدن

یك متابولیسم سالم در بدن به كاهش وزن سرعت می‌بخشد. سبوس تمامی ویتامین‌های ضروری برای یك متابولیسم سریع را فراهم می‌كند. ویتامین‌های B6,B5,B3,B2 و ... همگی در تسریع سوخت و ساز سالم دخیل هستند. بدون این ویتامین‌های مهم غده تیرویید به درستی كار نمی‌كند، عملكرد كلیه‌ها تضعیف می‌گردد و سطح انرژی پایین می‌آید. 

 

برچسب ها: سبوس چست؟، فواید سبوس گندم، مواد مغذی سبوس، خاصیت سبوس، رژیم با سبوس تعداد بازديد: 583 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز