Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 19:22

30
مرداد
سریع ترین روش درمان چاقی با دارو

سریع ترین روش درمان چاقی با دارو

به چه افرادی چاق می گویند؟ افرادی که شاخص توده بدنی آن ها چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ باشد، دارای اضافه وزن هستند. کسانی که شاخص توده بدنی آن ها ۳۰ یا بیشتر باشد، چاق محسوب می شوند. چاقی عوارض زیادی در سلامتی و تناسب اندام افراد دارد.

به قلم : دکتر مهران زمان زاده ، متخصص بیماری های غدد داخلی ، هیئت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران

 

تحریریه زندگی آنلاین : به چه افرادی چاق می گویند؟ افرادی که شاخص توده بدنی آن ها چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ باشد، دارای اضافه وزن هستند. کسانی که شاخص توده بدنی آن ها ۳۰ یا بیشتر باشد، چاق محسوب می شوند. چاقی عوارض زیادی در سلامتی و تناسب اندام افراد دارد. برای درمان اضافه وزن در سال های اخیر به دنبال درمان چاقی سریع هستند و از روش های جراحی های زیبایی برای کاهش وزن استفاده می کنند. در صورتی که درمان چاقی باید باتوجه به اصول انجام شود. درمان چاقی با دارو یکی از روش های کاهش وزن است که کمترین عوارض را دارد. در ادامه به این موضوع می پردازیم. این مقاله تنها برای معرفی اثرات قرص و دارو در درمان چاقی در جهان نوشته شده و جنبه تبلیغاتی ندارد. بنابراین معرفی این دارو ها برای درمان توصیه نشده و برای دریافت درمان اصولی لازم است با متخصص مشورت کنید.

درمان چاقی با دارو چگونه است؟

داروها ممکن است به گونه های مختلف در درمان چاقی فرد تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال برخی از داروها جذب چربی مواد غذایی در بدن فرد را کاهش می دهد. برخی دیگر از داروها ممکن است بر روی اشتهای فرد تاثیر گذار باشند. متخصص بیماری های غدد داخلی می تواند با ریشه یابی مشکل به شما در درمان اصولی اضافه وزن و چاقی کمک کند.

بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 

 

 

قرص درمان چاقی

مبارزه با چاقی یک جنگ سخت می‌باشد، افرادی که دچار اضافه وزن هستند می‌توانند از کمی کمک در این نبرد بهره ببرند. در چند سال اخیر داروهای متنوعی جهت درمان چاقی به بازار معرفی شده است. این داروها موجب احساس سیری شده و باعث می‌شود شما کمتر گرسنه شوید و میزان غذای مصرفی کاهش یابد و به این صورت نه تنها وزن خود را کاهش می‌دهید بلکه می‌توانید وزن متناسب خود را حفظ نمائید. بنابراین می توان گفت تاثیر قرص و دارو در دریمان چاقی موثر بوده است. بنابراین در ادامه قصد داریم به معرفی اثرات قرص های چاقی برای درمان چاقی با دارو بپردازیم.

 

مقایسه دو دارو درمان چاقی و اثرات و نحوه مصرف آن

اولین داروی معرفی شده در این زمینه در ابتدا به عنوان یک دارو جهت درمان دیابت به بازار عرضه شد و همچنین مجوز گرفت. بعد از کشف این نکته که این دارو در کاهش وزن موثر می‌باشد تحت عنوانی دیگر روانه بازار شد.ماجرای مشابهی در مورد یک داروی دیگر نیز اتفاق افتاد، این دارو نیز در ابتدا جهت کنترل بیماری دیابت و با نام دیگری تولید می شد. به حدی که در برخی از سایت‌ها تحت عنوان داروی کاهش وزن به فروش می‌رسد اما باید بدانید که برخی از این دارو ها تنها به عنوان داروی ضد دیابت تائید شده است و جهت کاهش وزن مجوز ندارد.

 

قرص و داروی درمان چاقی چگونه عمل می کند؟

دارویی که جهت کمک به کاهش وزن در بزرگسالان دچار اضافه وزن و یا چاقی (با شاخص توده بدنی مساوی یا بالای ۲۷) می‌باشد، باید همراه با یک برنامه غذایی کم کالری و افزایش فعالیت بدنی استفاده شود.

 

مکانیسم اثر داروی درمان چاقی

برخی از این داروها به اینگونه عمل می کنند که مناطقی از مغز را که در تنظیم اشتها و غذا خوردن نقش دارد را مورد هدف قرار می‌دهد و همچنین تخلیه معده را به تاخیر می‌اندازد تا زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید، در نتیجه کمتر غذا می‌خورید و به مرور وزن شما کاهش می‌یابد.

بیشتربخوانید:

مصرف این داروی لاغری خطر «مرگ ناگهانی» دارد

 

 

 

زمان مصرف داروی درمان چاقی

زمان مصرف دارو اغلب مهم نمی‌باشد. اما این دارو ها معمولا به صورت روزی یک عدد و به همراه غذا میل می شود. زمان مصرف هر دارو بسته به نوع آن دارد که متخصص آن را تعیین می کند. همچنین مدت زمان مصرف دارو و همچنین دوز آن باید توسط متخصص مصرف شود.

تفاوت داروهای درمان چاقی در چیست؟

ممکن است دوز درمان داروهای مختلف تفاوت باشد. برخی داروها ممکن است هفته ای یکبار و برخی دیگر ممکن است به صورت روزانه باشد. این مورد بسته به نوع دارو دارد. ممکن است برخی داروهای درمان چاقی، اثرات جانبی کمتری به نسبت دیگر داروها داشته باشند.

داروهای تزریقی درمان چاقی

داروهای تزریقی نیز به این منظور مورد استفاده است که یک بار در هفته در تزریق می‌شود و در کنترل قند خون موثر می‌باشد و در صورتی که همراه با اصلاح سبک زندگی باشد می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

برخی از این دارو ها توسط سازمان غذا و داوری امریکا جهت این موارد تائیدیه دارد:

درمان دیابت

افراد داری شاخص توده بدنی بالای ۲۷ که بیماری فشار خون یا چربی دارند

افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۳۰ دارند.

این دارو سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و منجر به کم شدن اشتها می‌شود.

موارد منع مصرف داروی درمان چاقی

افرادی که دچار سرطان مدولاری تیروئید بوده یا یکی از اعضاء خانواده آنها به این بیماری مبتلا می‌باشد.

بیماران مبتلا به سندرم نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع ۲

افرادی که دچار واکنش حساسیت نسبت به سماگلوتید یا ترکیبات اوزمپیک هستند

بیمارانی که سابقه پانکراتیت داشته‌‌اند.

همه این موارد توسط متخصص غدد بررسی شده و بهترین درمان پیشنهاد می شود.

عملکرد داروی درمان چاقی چگونه است؟

برخی از این داروها سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و باعث احساس سیری در طولانی‌مدت می‌شود. این دارو همچنین در کنترل قند خون و گلوکز تاثیر دارد.

تاثیر دارو در کاهش وزن

در برخی از این دارو ها ماده‌ی فعال وجود دارد که یکی از سریع ترین و مطمئن‌ ترین روش‌ها جهت کاهش وزن می‌باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که این دارو ها را در کنار رژیم غذایی کم کالری و فعالیت‌های ورزشی مصرف نموده‌اند طی مدت یک سال موفق شده‌اند تا ۲۱ درصد کاهش وزن داشته باشند.

عوارض جانبی داروهای درمان چاقی را بدانید

عوارض جانبی برخی ازاین داروها نادر می‌باشد، برخی از این عوارض عبارتند از:

حالت تهوع

سوءهاضمه

استفراغ

اسهال

کاهش اشتها

یبوست

درد شکم

 

 تجویز یان دارو ها برای افرادی که مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید هستند مجاز نمی‌باشد. بنابراین اگر مبتلا به بیماری های زمینه ای هستید، ابتدا همه این موارد کنترل و آزمایش می شود. سپس داروی لازم برای درمان مشکل شما تجویز شود. بیماری هایی نظیر دیابت نوع ۱ و التهاب لوزالمعده نیز ممک است در تجویز داروهای لازم ربای درمان چاقی موثر باشد.

درمان چاقی با دارو در نوجوانان

اهمیت این موضوع بسیار بالا است. به دلیل آنکه نوجوانان در سنین رشد به سر می برند و در صورت عدم دریافت مواد غذایی مغذی در آینده ممکن است دچار مشکلاتی شوند. همچنین انجام جراحی چاقی برای نوجوانان ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. بنابراین تاثیر درمان چاقی با دارو برای نوجوانان در سنین رشد بسیار زیاد است.

دارو جایگزین رژیم غذایی و ورزش نمی شوند

رژیم غذایی و ورزش دو مورد از اصولی ترین چیز هایی است که باید برای داشتن تناسب اندام آن را رعایت کنید. داروهای کاهش وزن به افراد کمک می کند وزن خود را مدیریت کنند. بنابراین نمی توان این روش را جایگزین سبک زندگی سالم کرد. بلکه این نوع درمان جزئی از سبک زندگی سالم است.

“حالا که قرار است سبک زندگی سالم را در پیش بگیریم، دارو چه کمکی در کاهش وزن دارد؟”  داروهای درمان چاقی به شما کمک می کنند این فرایند را سریع تر طی کنید و کاهش وزن اصولی در هر ماه را تجربه کنید. تحقیقات نشان می دهد کاهش وزن با دارو حدود ۱۲ درصد (به نسبت کسانی که تنها از سبک زندگی سالم بدون مصرف دارو استفاده می کنند) تاثیرگذار تر است.

مدت زمان تاثیرگذاری کاهش وزن با دارو چقدر است؟

دارو ها تاثیرات سریع ندارند. به عنوان مثال با مصرف دارو در طی مدت ۱۲ هفته شاید بتوانید ۵ الی ۱۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهید. در زمان استفاده از درمان دارویی بیشترین مقدار کاهش وزن در ۶ ماه اول اتفاق می افتد. البته این مدت زمان باتوجه به شرایط هر فرد ممکن است متفاوت باشد. کاهش وزن در مدت زمان بسیاری از بیماری ها را از شما دور می کند و شما را دچار عوارض جانبی جراحی های زیبایی نمی کند.

مدت زمان استفاده از دارو برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. در صورتی که روند کاهش وزن افراد به خوبی پیش برود و همچنین دارو برای فرد عوارض جانبی نداشته باشد، ممکن است متخصص صلاح ببیند مدت زمان استفاده از دارو بیشتر شود و طول دوره درمان افزایش یابد.

تاثیرات داروی درمان چاقی چقدر است؟

پس از کاهش وزن متخصص نظارت دارد که وزن شما تثبیت شود. هیچ درمانی در دنیا وجود ندارد که برای همیشه تناسب اندام شما را تایید کند. بنابراین سبک زندگی سالم که دو رکن اصلی آن رژیم غذایی مناسب و همچنین ورزش است، به شما کمک می کند تا نتاسب اندام خود را حفظ کنید. البته ممکن است پس از قطع مصرف دارو کمی اضافه وزن دیده شود. اما هرگز به وزن قبلی خود باز نمی گردید مگر آنکه در مدت زمان زمان طولانی توصیه های متخصص را نادیده بگیرید.

عوارض کاهش وزن بدن با جراحی زیبایی چیست؟

امروزه به رروش های مختلفی جراحی های برداشت چربی از نواحی مختلف بدن برای درمان چاقی در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد. اما این روش ها اصولی نیست. چرا که در جراحی های زیبایی شکم، بیشتر بر روی چربی های اشباع در نقطه ای از بدن (در این مثال شکم) تمرکز می شود و از تعداد سلول های چربی این ناحیه کم می شود. بنابراین در آینده ممکن است به زیبایی اندام فرد خسارت بزند و چاقی به صورت غیر یکنواخت در نواحی بدن ایجاد شود. در حالی که درمان چاقی با شناسایی علت و زیر نظر متخصص علاوه بر زیبایی اندام، به سلامت فرد نیز کمک می کند.

 

هزینه درمان چاقی با دارو چیست؟

این مورد به فاکتور های زیادی بستگی دارد از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چه مدت دارو کاهش وزن را استفاده می کنید

کدام داروی کاهش وزن برای شما تجویز شده

چند نوع دارو برای درمان شما تجویز می شود

همچنین تجربه متخصص و کلینیکی که به آن مراجعه می کنید نیز در مشخص کردن هزینه های درمان چاقی با دارو تاثیر گذار هستند.

آینده درمان چاقی با دارو

درمان اصولی چاقی با دارو امروزه در اقسا نقاط دنیا مورد توجه قرار گرفته است. به صورتی که استراژی های استفاده از آن ها به سمتی سوق پیدا می کند که به درمان استعداد چاقی در افراد بپردازد. کنترل باکتری های روده و تننظیم چند باکتری در آن به صورت همزمان و هر راهکاری که به افراد اجازه می دهد بدون کاهش وزن عضلات، به کاهش وزن بپردازند. با مطالعات و آزمایشات صورت گرفته در این زمینه، در آینده ای نزدیک می توان در انتظار انقلابی در این زمینه بود.

 

برچسب ها: دکتر مهران زمان زاده تعداد بازديد: 46 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز