Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 5 آبان 1403 - 07:26

18
تیر
تورین و زندگی طولانی‌تر!

تورین و زندگی طولانی‌تر!

دانشمندان می‌گویند، تورین می‌تواند همانند یک اکسیر عمل کند و به ما کمک کند تا زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم. اگرچه این فرضیه به مطالعات بیشتری نیاز دارد، اما نتایج پژوهش‌ها تاکنون، این فرضیه را تأیید می‌کند.

به قلم : عالمه حریری فر ، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : دانشمندان می‌گویند، تورین می‌تواند همانند یک اکسیر عمل کند و به ما کمک کند تا زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم. اگرچه این فرضیه به مطالعات بیشتری نیاز دارد، اما نتایج پژوهش‌ها تاکنون، این فرضیه را تأیید می‌کند. اما تورین چیست و در بدن ما چه وظایفی به عهده دارد؟ در این مقاله به طور خلاصه به آن می‌پردازیم.

خواص تورین

تورین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود. بنابراین یک اسیدآمینه غیرضروری است. تورین در برخی اندام‌های بدن مانند عضلات و مغز به وفور وجود دارد و در برخی عملکردهای ضروری بدن مثل تنظیم کلسیم در سلول، تولید نمک صفراوی، تعادل الکترولیت‌های بدن و کمک به رشد سیستم عصبی کمک می‌کند. بنابراین در حفظ سلامت متابولیسم، محافظت از اندام‌های مختلف مانند بافت ماهیچه و مغز، تقویت حافظه طولانی مدت نقش مهمی دارد.

بیشتربخوانید:

کدام ویتامین‌ها برای سیستم ایمنی اهمیت ویژه‌ای دارند؟

 

 

 

 

تورین و تحقیقات جدید

با توجه به نقش‌های مهمی که تورین در بدن دارد، مکمل تورین مورد توجه تحقیقات قرار گرفته است. بر اساس مطالعات جدید، مکمل‌ تورین به بهبود عملکرد ورزشی و پیشگیری از آسیب عضلات در ورزشکاران کمک می‌کند. ممکن است در درمان دیستروفی عضلانی موثر باشد، به تقویت حافظه بلند مدت و بهبود عملکرد مغز در آلزایمر نقش داشته باشد، سطح کلسترول خون و التهاب را در افراد ورزشکار با نارسایی قلبی کاهش دهد و در دیابتی‌ها سطح گلوکز خون و مقاومت به انسولین را کم کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا تورین فواید یکسانی برای همه دارد یا خیر، لازم است.

 

خطرات کمبود تورین چیست؟

در سال 2012 یک مطالعه نشان داد کمبود تورین می‌تواند با مشکلاتی مانند؛ اختلال عملکرد کلیه، اختلالات رشد، آسیب بافت چشم به ویزه در دیابتی‌ها و کاردیومیوپاتی که یک عامل خطر برای نارسایی قلبی است، همراه شود. همچنین،در برخی شرایط عصبی مانند صرع، اوتیسم و در افرادی که تجربه آسیب مغزی دارند، احتمالا سطح تورین نامتعادل می‌شود.

اگرچه تورین به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و کمبود آن در انسان نادر است، اما یک مطالعه می‌گوید با بالا رفتن سن، میزان تورین در مغز کم می‌شود. به همین خاطر گفته می‌شود مکمل تورین ممکن است به نگهداری سطح متعادل آن در طول عمر کمک کند. برخی از دانشمندان بر این باورند که این می‌تواند برخی از بیماری‌های عصبی مرتبط با سن را دفع کند. با این حال بهتر است پیش از مصرف مکمل تورین، با پزشک خود مشورت کنید. تحقیقات در مورد فواید و خطرات احتمالی تورین هنوز در مراحل اولیه است.

بیشتربخوانید:

با خوردن این خوراکی ها از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید

 

 

 

 

منابع غذایی تورین کدامند؟

تورین به طور طبیعی در غذاهای پروتئینی مانند گوشت و ماهی و در لبنیات وجود دارد. همچنین به برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا و مکمل‌های غذایی نیز اضافه می‌شود.

 

آیا تورین با طول عمر ارتباط دارد؟

محققان سطوح تورین را در خون میمون‌ها، موش‌ها و افراد مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که با افزایش سن سطح تورین به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. بر اساس این مطالعه، در انسان، سطح تورین در افراد 60 ساله تنها یک سوم میزان تورین موجود در افراد 5 ساله است.

مطالعه‌ای که چندی پیش در ژورنال Science منتشر شد، نشان داد مکمل‌های تورین روند پیری را در میمون‌ها، موش‌ها و کرم‌ها کند کرده و طول عمر سالم موش‌ها را در میانسالی تا 12 درصد افزایش می‌دهد.

هرچند هنوز مشخص نیست که مکمل‌های تورین باعث افزایش طول عمر یا بهبود سلامت در انسان شود، با این حال، مطالعات محققان در افراد بزرگسال اروپایی نشان می‌دهد که ممکن است این فرضیه درست باشد. این دانشمندان پارامترهای سلامتی 12000 بزرگسال 60 ساله و بالاتر را در اروپا بررسی کردند. افرادی که سطح تورین در بدنشان بالاتر بود، سالم‌تر بودند و سطح التهاب کمتری داشتند و در عین حال کمتر به فشار خون بالا مبتلا شدند. میزان چاقی و دیابت نوع 2 هم در این افراد کمتر مشاهده شد.

 بیشتربخوانید:

نقش تغذیه و سبک زندگی بر شادابی و سلامت پوست

با این مواد غذایی سالها جوان بمانید

 

 

 

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد کمبود ماده مغذی تورین باعث پیری در حیوانات می‌شود، اما کارشناسان می‌گویند برای تعیین اینکه آیا همین اثر در انسان نیز وجود دارد یا خیر، تحقیقات بیشتری لازم است. تحقیقات کنونی هنوز در مراحل اولیه است و تاکنون بیشتر روی حیوانات انجام شده است. محققان باید مطالعات انسانی را با کیفیت بالا انجام دهند تا مشخص کنند تورین چگونه بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد. با این وجود، به نظر نمی‌رسد که مکمل تورین عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند. با این حال، هرکسی که قصد مصرف تورین را دارد باید با پزشک خود برای راهنمایی و بررسی هرگونه تداخل دارویی احتمالی صحبت کند.

در هر صورت، بر اساس مطالعات ثابت شده تاکنون، بهترین راه برای کند کردن روند پیری از طریق تغذیه، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. یک برنامه کلی برای بهبود سلامت و عمر طولانی، یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا رژیم غذایی MIND است که آنتی اکسیدان‌های لازم را از طریق میوه‌ها، سبزیجات، روغن های سالم، ماهی و غلات کامل در اختیار بدن ما قرار می‌دهد.

منبع: بهسایت

برچسب ها: عالمه حریری فر تعداد بازديد: 68 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز