Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:51

18
فروردین
بهترین منابع فیبر محلول و غیر محلول کدام غذاها هستند؟

بهترین منابع فیبر محلول و غیر محلول کدام غذاها هستند؟

فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن توانایی هضم آن را ندارد. به همین دلیل فیبرها تقریبا بدون اینکه هضم شوند از دستگاه گوارش عبور می‌کنند و در عین حال کارهای مثبت زیادی را برای بدن انجام می دهند

یبرها به‌طور کلی به دو گروه محلول و غیرمحلول تقسیم می‌شوند که هر کدام عملکردهای خاص خودشان را دارند.


با توجه به اهمیت فیبرها، همه ما باید مقادیر مناسبی از منابع غذایی حاوی فیبرهای محلول و غیرمحلول را به رژیم غذایی خودمان اضافه کنیم که در ادامه این مطلب به آنها اشاره کرده ایم.


مواد غذایی سرشار از فیبر محلول و فیبر غیرمحلول

لوبیا

وقتی که درباره فیبر غذایی صحبت می‌کنیم، قطعا انواع لوبیا جزو اولین خوراکی‌هایی هستند که مطرح می‌شوند. انواع لوبیا حاوی فیبر محلول و فیبر غیرمحلول هستند و به همین دلیل هم گزینه‌ای عالی برای تقویت گوارش و تغذیه باکتری‌های مفید روده محسوب می‌شوند.

بیشتربخوانید:

آشنایی با یک سبزی خواب آور با انواع ویتامین

 

 

 

انواع آلوی خشک

انواع آلوی خشک و آب آنها در گروه بهترین منابع برای دریافت فیبرهای محلول و غیرمحلول قرار می‌گیرند. یکی از مزیت‌های آب آلوی خشک برای گوارش، این است که سوربیتول موجود در آن، حرکت آب به سمت روده بزرگ را افزایش می‌دهد و از این طریق به گوارش بهتر کمک می‌رساند. اثر ملین طبیعی آلوی خشک هم باعث می‌شود که این خوراکی، یکی از گزینه‌های باکیفیت برای مبارزه با یبوست باشد. 

خوراکی‌های سرشار از فیبر محلول

جو دوسر

جو دوسر یکی از بهترین خوراکی‌ها برای دریافت نوع خاصی از فیبر محلول با نام بتاگلوکان است. مطالعات علمی نشان داده‌اند که بتاگلوکان به کاهش کلسترول بد خون یا LDL کمک می‌کند. شروع روز با یک لیوان جو دوسر پخته‌شده 4 گرم فیبر به بدن می‌رساند که برابر است با یک‌پنجم از نیاز روزانه بدن به فیبر غذایی. 

بیشتربخوانید:

فواید شگفت انگیز و درمانی انواع لوبیا برای سلامت بدن

 

 

 


کلم بروکسل

درحالی که بسیاری از انواع سبزیجات حاوی مقادیری از فیبر محلول هستند اما بیشتر فیبرهای گیاهی از نوع غیرمحلول محسوب می‌شوند. اما هر لیوان از کلم بروکسل پخته‌شده حاوی حدودا 4 گرم فیبر است که تقریبا نیمی از آن را فیبرهای محلول تشکیل می‌دهند.

انواع مرکبات

در مقایسه با دیگر میوه‌ها، انواع میوه‌های مرکباتی مثل پرتقال، ‌گریپ‌فروت و لیموها از نظر نسبت بین فیبر محلول و فیبر غیرمحلول واقعا ویژه و خاص هستند. یک عدد پرتقال کوچک حدود 1.4 گرم فیبر محلول دارد، درحالی که همین مقدار از انگور یا طالبی فقط 0.2 گرم فیبر وارد بدن می‌کند.

خوراکی‌های سرشار از فیبر غیرمحلول

مغزهای خام

مغزهای خام جزو بهترین منابع غذایی برای دریافت غیرمحلول هستند. برای مثال، هر یک لیوان از بادام حدود 14 گرم فیبر دارد. بنابراین، با مصرف مقدار کمی از مغزهای خام می‌توانید مقادیر خوبی از فیبرهای غیرمحلول را به بدن تان برسانید.

بیشتربخوانید:

خواص خیار ، میوه‌ای با فوایدی خاص برای زیبایی

 

 

کلم بروکلی

بسیاری از انواع سبزیجات جزو منابع عالی برای دریافت فیبر غیرمحلول هستند و کلم بروکلی در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. گل‌کلم، کلم و شلغم نیز فیبر غیرمحلول مناسبی دارند. افزایش مصرف این نوع سبزیجات، هم فیبر غیرمحلول باکیفیتی وارد بدن می‌کند و هم مواد مغذی مختلف و متنوعی را به بدن می‌رساند.

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، فیبر، مواد غذایی، مرکبات، کلم بروکلی، لوبیا، کلسترول بد خون، جو دوسر، کلم بروکسل تعداد بازديد: 122 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز