Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 04:31

7
فروردین
باید ونبایدهای تغذیه ای در نوروز

باید ونبایدهای تغذیه ای در نوروز

با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و مصرف تنقلات این ایام در دیدوبازدیدها باید افراد این موضوع را مدنظر قرار دهند که فلسفه عید بهانه‌ای برای دیدار دوستان و اقوام است نه خوردن بیش از نیاز که باعث افزایش وزن می‌شود.

به قلم : دکتر زهرا عبدالهی ؛ مدیر دفتر بهبود تغذیه  ؛ جامعه وزارت بهداشت

 

تحریریه زندگی آنلاین : با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و مصرف تنقلات این ایام در دیدوبازدیدها باید  افراد این موضوع را مدنظر قرار دهند که فلسفه عید بهانه‌ای برای دیدار دوستان و اقوام است نه  خوردن  بیش از نیاز که باعث افزایش وزن  می‌شود.

در این ایام که مصرف شیرینی و آجیل مرسوم است باید مواظب اضافه‌وزن و چاقی بود. به همین دلیل بهتر است در وعده‌های غذایی مصرف مواد نشاسته ایی مثل نان ، برنج ، ماکارونی ، غذاهای چرب و سرخ‌شده و پرروغن کمتر و سالاد و سبزی بیشتر مصرف شود.

 با توجه به این‌که دورهمی های این ایام با مصرف شیرینی، آجیل و انواع میوه همراه است باید هنگام خرید این  تنقلات به نکاتی توجه کرد. هنگام خرید آجیل باید دقت کرد که مغز دانه‌ها نباید آفت‌زدگی داشته باشد. با توجه به درصد بالای روغن در این مواد، نباید طعم تند پیداکرده باشد در غیر این صورت  این امر  نشانه فساد روغن است.

آجیل‌ها  نباید دارای رنگ غیرطبیعی باشد چراکه برخی از افراد سودجو به هنگام بودادن برخی از مغزها از رنگ‌های غیرمجاز صنعتی و یا شیمیائی استفاده می‌كنند كه مصرف این رنگ‌ها سرطان‌زا است. همچنین  نباید این اقلام در خارج از فروشگاه درمعرض گردوغبار قرار بگیرند. درواقع این اقلام باید در شرایط خشك و خنك قرار داشته باشند.

بیشتربخوانید:

بیماران قلبی و عروقی ؛ نوروز و تغذیه

 

 

بعضاً دیده می‌شود مغزها در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید می‌باشند كه این امر می‌تواند باعث فساد مغزها گردد.

سعی كنید از شیرینی‌های كوچك، كم شیرین و بدون رنگ‌های مصنوعی و شیمیایی خریداری نمایند. بعضی از فروشندگان ادعا می‌كنند كه این رنگ‌ها خوراكی است اگرچه ممكن است این رنگ‌ها خوراكی باشند ولی مصرف آن‌ها در قنادی‌ها غیرمجاز است.

رنگ‌های خوراكی فقط در کارخانجات تولید مواد غذائی و با نظارت مسئولین فنی ومطابق با پروانه ساخت هر محصول غذائی باید استفاده شوند تا برای انسان مضر نباشد. از مراكزی شیرینی تهیه نمائید كه مطمئن باشید مواد اولیه سالم و بهداشتی استفاده می‌كنند. خرید انواع شكلات تافی، آب‌نبات، سوهان و سایر شیرینی‌های پرچرب و شیرین را محدود كنید.

 اندازه میوه نقشی در میزان مواد مغذی آن ندارد بلكه حمل‌ونقل ، نگهداری و شیوه مصرف میوه می‌تواند باعث كاهش انواع ویتامین‌ها خصوصاً" ویتامین C شود. برای مثال از پوست كندن و خرد کردن میوه برای مدت‌زمان طولانی خودداری كنید چراکه این امر علاوه بر كاهش برخی ویتامین خصوصاً" ویتامین C باعث جذب آلودگی‌های محیطی خواهد شد.

همچنین میوه‌های خشك هم اگر در شرایط بهداشتی تهیه‌شده باشد منابع خوب ویتامین، انرژی و فیبر هستند ولی توجه داشته باشید كه میوه‌های خشك ویتامین کم‌تر و انرژی بیشتری نسبت به میوه‌های تازه دارند.

بیشتربخوانید:

نسخه نوروزی تغذیه برای ورزشکاران

 

 مغز دانه‌ها حاوی مواد مغذی همچون روی، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، آهن و منیزیم است. وجود نمك زیاد در آجیل می‌تواند باعث افزایش فشارخون شما شود پس بهتر است از آجیل كمك نمك یا مغز دانه‌های بی نمک  استفاده كنید. سعی كنید از شیرینی‌های كوچك و كم شیرین استفاده كنید.مجبور نیستید طی هر دیدار از تمام مواد غذائی موجود در منزل میزبان استفاده كنید. در صورت امكان فاصله‌های بین چند دیدار را پیاده‌روی  كنید.

از تعارف كردن زیاد و اصرار برای خوردن به میهمان خودداری و هرگز همپای هرمیهمان شما هم شیرینی و آجیل مصرف نكنید .به تغذیه سالمندان و كودكان توجه بیشتری كنید تا از پرخوری آن‌ها جلوگیری شود.

در صورت نبود زمان كافی برای پخت و پز غذا در ایام عید به جهت دیدوبازدیدهای زیاد و مصرف آجیل و شیرینی و میوه در طی روز سعی كنید وعده ناهار و شام بسیار سبك مانند استفاده از نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خیار و گوجه‌فرنگی ، فرنی، سوپ‌های ساده و ... استفاده كنید و از مصرف غذاهای آماده و پرچرب و فست فودها خودداری نمائید. بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نكنید.

در این ایام میزان مصرف آب بسیار کاهش پیدا می‌کند . در  این ایام به دلیل این‌که افراد بیشتر زمان خود صرف دیدوبازدید اقوام و دوستان  می‌کنند، به‌طورمعمول کمتر آب مصرف می‌نمایند. کمبود مصرف آب می‌تواند اختلالات مهمی در سلامت ما ایجاد کند  ازجمله آن‌که موجب بروز یبوست و ناراحتی‌های گوارشی ناشی از آن شود.بنابراین به میزان مصرف آب  در این توجه کنید.

بیشتربخوانید:

روش هایی کاربردی برای جلوگیری از چاقی در نوروز

تغذیه در سفرهای نوروزی

 

 

برچسب ها: تغذیه، چاقی، نوروز، اضافه وزن، شیرینی، عید نوروز، ویتامین E، ویتامین c، میوه، میوه خشک، اجیل تعداد بازديد: 130 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز