Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 03:02

22
مهر
رژیم غذایی مناسب برای پاییز و زمستان

رژیم غذایی مناسب برای پاییز و زمستان

با بهبود رژیم غذایی ‌می‌توان در فصول سرد سال احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داد.

کارشناسان معتقدند اگر سیستم ایمنی بدن افراد در فصول سرد ضعیف باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های شایع در این فصول افزایش پیدا می‌کند.

دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید:‌در پاییز و زمستان ‌بحث شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی مطرح است که به دلیل ضعف در سیستم ایمنی بدن افراد شایع می‌شود. به همین خاطر می‌توان به شهروندان توصیه کرد که با مصرف مواد غذایی که ویژه این فصول هستند، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.


رژیم پاییزی‌

در فصل پاییز و زمستان محصولات ویژه‌ای‌ به بازار می‌آید، موادی که نقش پررنگی در مبارزه با بیماری‌های شایع در این فصول دارند.

دکتر جعفریان دراین باره می‌گوید: مطالعات نشان داده است که مصرف موادی مانند ‌ شلغم و لبو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در این فصول شهروندان با طبیعت همراه شوند و مصرف‌‌ چنین موادی را فراموش نکنند.

بیشتربخوانید:

معرفی انواع غذا‌های فست فودی و ارزش غذایی آن‌ها

 

 

 

‌کارشناسان تاکید می‌کنند که تقویت سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است شهروندان بیش از گذشته به مصرف موادی مانند پروتئین و دمنوش‌ها توجه کنند.

‌ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان می‌کند: یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که در رژیم غذایی ما موادی گنجانده شود که «روی» مورد نیاز بدن را تامین کند.

آن طور که او توضیح می‌دهد با مصرف ‌ پروتئین‌ها می‌توان روی مورد نیاز بدن را تامین کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در افراد‌ دچار کم‌خونی بیشتر است به همین خاطر این افراد در فصول سرد سال باید با رژیم غذایی مناسب سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند‌.

نکته دیگری که شهروندان برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود باید به آن توجه کنند، این است که در رژیم غذایی آنها به اندازه کافی املاحی مانند پتاسیم وجود داشته باشد.

دکتر جعفریان درباره اینکه برای تامین املاح باید چه موادی مصرف کرد؟ عنوان می‌کند:‌ با مصرف سبزی و میوه ‌می‌توان املاح مورد نیاز بدن مانند پتاسیم را تامین کرد و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش داد.

آن طور که او توضیح می‌دهد استفاده از غذاهای تخمیری ‌نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند پس بهتر است شهروندان از لبنیات تخمیری و مواد غذایی پروبیوتیک بیشتر استفاده کنند.

 بیشتربخوانید:

بلایی که فست فود بر سر حافظه‌تان می‌آورد

 

 

 

از دمنوش غافل نشوید

کارشناسان توصیه می‌کنند که با مصرف‌ دمنوش‌های مناسب نیز می‌توان در فصول سرد سال احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی را کاهش داد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی در این باره به ما می‌گوید:‌ خیلی از دمنوش‌ها خواص ضد باکتری و ویروسی دارند و مصرف آنها به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کند.

او به شهروندان توصیه می‌کند که با مصرف دمنوش‌هایی مانند آویشن و پونه کوهی سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و آب مورد نیاز بدن خود را نیز تامین کنند.

به گفته دکتر جعفریان‌، برخی دمنوش‌ها خواص ضد التهابی نیز دارند و افراد با مصرف آنها می‌توانند به بهبود سلامت خود کمک‌ کنند.

علاوه بر این، او به شهروندان توصیه می‌کند در فصول سرد سال بیشتر از موادی مانند سیاه‌دانه، ‌زنجبیل و میخک ‌بهره ببرند.

 

رژیم غذایی و آلرژی پاییزی

مساله‌ دیگری که این روزها برخی شهروندان از آن گلایه می‌کنند، شیوع آلرژی‌های فصلی است. کارشناسان تغذیه در این خصوص به شهروندان پیشنهاد می‌کنند که برخی مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی دراین باره توضیح می‌دهد: مواد غذایی حاوی هیستامین ‌ نشانه‌های آلرژی را بیشتر می کند. در نتیجه بهتر است شهروندان ‌ از موادی مانند ‌انگور استفاده نکنند.‌افزون براین شهروندان باید آگاه باشند که به چه موادی آلرژی دارند و از مصرف آنها خودداری کنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد مواد افزودنی موجود در برخی خوراکی‌ها نیز منجر به تشدید آلرژی‌ می‌شود‌. به همین دلیل افراد باید از مصرف ترکیبات طعم دهند نیز پرهیز کنند.

دکتر جعفریان ادامه می‌دهد: افرادی که دچار آلرژی هستند با مصرف مناسب لبنیات، میوه، سبزیجات و حبوبات می‌توانند به بدن‌شان کمک کنند تا مواد آلرژی‌زا راحت‌تر دفع شود‌‌.

 بیشتربخوانید:

با قوی ترین لاغر کننده دنیا آشنا شوید

 

 

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، زمستان، تناسب اندام، سرماخوردگی، پاییز، آنفولانزا، حساسیت فصلی، سیستم ایمنی بدن، دمنوش لاغری تعداد بازديد: 141 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز