Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:23

29
اسفند
معرفی انواع غذا‌های فست فودی و ارزش غذایی آن‌ها

معرفی انواع غذا‌های فست فودی و ارزش غذایی آن‌ها

فست فود زمانی که با مواد اولیه مرغوب و سالم تهیه شود نه تنها یک غذای سریع و بسیار خوشمزه است بلکه ارزش غذایی بالایی هم دارد.

به گزارش پارس ناز : شما بگویید وقتی حرف از فست فود و غذای فوری به میان می‌آید چه تصوری درباره این غذا‌ها در ذهنتان نقش می‌بندد؟ بدون شک اولین تصور ما با به زبان آوردن نام فست فود فکر کردن به غذایی چرب و ناسالم است که نه تنها هیچ ارزش غذایی ندارد بلکه سراسر ضرر و زیان است؛ اما این تصور تا چه اندازه با واقعیت هم‌پوشانی دارد؟ امروز در این مقاله قرار است با بررسی انواع فست فود، گزینه‌های سالم و ناسالم فست فودی را به شما معرفی کنیم.

اگر دقت کرده باشید در زندگی امروز فست فود‌ها بخش قابل توجهی از رژیم غذایی ما را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت حذف آن‌ها تقریباً غیرممکن است. غذا‌های فست فودی بلااستثنا خوش عطر و بو هستند و طعم دلپذیری دارند، اما این طعم دلپذیر همیشه به سود ما نیست، البته که در شرایطی خاص می‌توان سالم بودن و ارزش غذایی بعضی فست فود‌ها را تائید کرد! به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود که یک غذای فست فودی از گزینه‌ای ناسالم و مضر به یک غذای سالم و ارزشمند تبدیل شود؟

بیشتربخوانید:

بلایی که فست فود بر سر حافظه‌تان می‌آورد

 

 

فست فود سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

نباید فراموش کنیم که غذا‌های فست فودی طیف وسیعی از خوراکی‌ها را دربرمی‌گیرند که از نظر ماهیت و ارزش غذایی زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال یک ساندویچ‌هات‌داگ همان‌قدر در منو فست فودی جای دارد که یک ساندویچ فیله مرغ، اما این کجا و آن کجا! اگر ویژگی‌های فست فود سالم را بشناسید آن‌وقت می‌توان گفت قدرت تشخیص فست فود سالم از فست فود ناسالم را دارید.

فست فود زمانی که با مواد اولیه مرغوب و سالم تهیه شود نه تنها یک غذای سریع و بسیار خوشمزه است بلکه ارزش غذایی بالایی هم دارد که می‌تواند نیاز بدن شما به انرژی لازم برای ادامه‌ی روز را برطرف کند؛ اما کدام غذای فست فودی چنین ویژگی‌هایی دارد؟ طبیعتاً پیتزا یا ساندویچ‌هایی که با مواد اولیه متفرقه و ارزان‌قیمت آماده می‌شوند علی‌رغم طعم خوبی که دارند از فایده و ارزش غذایی برخوردار نیستند.

گذشته از کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه‌ای مانند سوسیس و کالباس که به صورت گسترده در تهیه فست فود مورداستفاده قرار می‌گیرند کنترل میزان چربی غذا‌های فست فود هم در سالم‌سازی آن نقش به سزایی دارد. برای مثال اگر از پنیر کم‌چرب با کیفیت بالا در حجم مناسب برای تهیه پیتزا استفاده شود دیگر نمی‌توان گفت که غذای فست فودی چرب و مضر است.

در ادامه نیز بد نیست اضافه کنیم که شما در دو صورت می‌توانید غذای فست فودی خوشمزه و باکیفیت با ارزش غذایی بالا میل کنید، اولین مورد در خانه و زمانی است که خودتان دست به تهیه و طبخ فست فود می‌زنید و دومین گزینه زمانی است که یک فست فود معتبر را برای صرف غذا‌های فست فودی انتخاب کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم کدام دسته از انواع غذا‌های فست فودی ارزش بار‌ها امتحان کردن را دارند.

همان‌طور که می‌دانید انواع غذا‌های فست فودی شامل انواع پیتزا، انواع ساندویچ، انواع سوخاری، انواع برگر، انواع پاستا، انواع پیش‌غذا و سالاد هستند که هرکدام چندین و چند مورد را شامل می‌شوند. ما در منو فست فودی انواع و اقسام پیتزا و ساندویچ‌ها را داریم که شاید اصلاً نامشان را هم نشنیده باشید. هر فست فودی منو خاص خود را دارد و جدا از بعضی مواد مانند پیتزا مخصوص، مخلوط، گوشت و قارچ و ساندویچ‌هایی مانند هات‌داگ، همبرگر و رست بیف که در همه‌جا یکسان با دستوری مشابه طبخ می‌شوند گزینه‌هایی با ترکیب جدید و نوآوری در طبخ هم به چشم می‌خورد که خاص سرآشپزان هر رستوران و فست فود است.

بیشتربخوانید:

پیتزا

معرفی انواع پیتزا

همه میدانیم که پیتزا و ساندویچ تا چه اندازه محبوب هستند، اما در این میان پیتزا با اختلاف به عنوان محبوب‌ترین غذای فست فودی شناخته می‌شود. ترکیب این غذای دل‌چسب و خوشمزه بسیار ساده است: یک نان گرد، مقدار قابل توجهی پنیر و مخلفات که می‌تواند شامل هر چیزی از گوشت و مرغ گرفته تا سوسیس و کالباس و یا حتی تن ماهی باشد!

استفاده از پنیر مرغوب و مواد اولیه تازه و باکیفیت در تهیه پیتزا می‌تواند آن را از یک وعده پرچرب و بی‌خاصیت به یک وعده غذای کامل با ارزش غذایی بالا تبدیل کند. پیتزا مخلوط، مخصوص، گوشت قارچ، مرغ و قارچ، پیتزا استیک، پپرونی و پیتزا سبزیجات جز محبوب‌ترین و معروف‌ترین انواع پیتزا در فست فودی‌ها هستند.

پیتزا مخصوص

اگر بخواهیم به ترکیب پیتزا مخصوص توجه کنیم احتمالاً باید آن را در دسته غذا‌های بی‌خاصیت فست فودی طبقه‌بندی کنیم، ترکیب سوسیس، کالباس، قارچ، فلفل دلمه‌ای و پنیر خیلی سالم به نظر نمی‌رسد، اما این کاملاً به شما بستگی دارد که آن را با انتخاب اشتباه مواد اولیه به یک پیتزای ناسالم و بی‌کیفیت تبدیل کنید یا خیر! همان‌طور که گفتیم یک غذای فست فودی حتی زمانی که در تهیه آن از سوسیس و کالباس استفاده شده باشد به شرطی که آن‌ها را از یک برند معتبر و باکیفیت خریداری کرده باشید یا در خانه درست کنید می‌توان گفت که غذای سالم و ارزشمندی دارید. چنانچه این پیتزا را در یک فست فود معتبر میل کنید و یا خودتان در خانه برای تهیه این پیتزا از مواد باکیفیت استفاده کنید می‌توان از سالم بودن آن مطمئن بود و به یکی از طرفداران پر و پا قرص آن تبدیل شد.

پیتزا گوشت و قارچ

اگر دنبال سالم‌ترین پیتزا می‌گردید یا باید به سراغ پیتزای گوشت و قارچ بروید یا به سراغ موارد مشابهی مانند پیتزا رست بیف، پیتزا استیک یا پیتزا مرغ و قارچ! این چند نوع پیتزا در میان انواع غذا‌های فست فودی به عنوان سالم‌ترین نوع پیتزا شناخته می‌شود. همان‌طور که از نامشان پیداست مواد اولیه موردنیاز برای پخت آن شامل نان گرد، پنیر، یک نوع گوشت و قارچ است. فراموش نکنید که استفاده از گوشت و پنیر باکیفیت در پخت این پیتزا باعث می‌شود طعم و ارزش غذایی آن تغییر پیدا کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را یک‌بار در خانه با مواد اولیه تازه درجه‌یک امتحان کنید.

یشتربخوانید:

مواد غذایی که منجر به سکته قلبی می‌شوند

چند راهکار ساده برای کاهش خطر حمله قلبی

 

 

 

پیتزا پپرونی

پپرونی شاید به عنوان ناسالم‌ترین پیتزا شناخته شود چراکه هم پر ادویه و تند است هم مهم‌ترین ماده اولیه در طبخ آن یک نوع سوسیس به نام سوسیس پپرونی است؛ اما این مورد هم مانند مواد قبل چنانچه با مواد اولیه باکیفیت آماده شود ضرری برای شما نخواهد داشت. اگر طعم تندی را می‌پسندید پیشنهاد می‌کنیم این پیتزا را با استفاده از پپرونی باکیفیت در خانه آماده کرده و از درست کرد و خوردنش لذت ببرید.

معرفی انواع پاستا

یکی از سالم‌ترین انواع غذا‌های فست فودی پاستا‌ها هستند که هم می‌توانید در فست فود‌ها سفارش دهید و هم می‌توانید در مدت زمان بسیار کوتاه با مواد اولیه بسیار ساده در خانه آماده کنید. حتماً میدانید پاستا چیست. پاستا ترکیبی شگفت‌انگیز از ماکارونی جوشیده به همراه یک نوع سس دست‌ساز است که باهم مخلوط شده و همراه با دلستر یا نوشابه سرو می‌شوند. پاستا انواع و اقسام متفاوتی دارد که تفاوت طعم در آن‌ها به نوع پاستا و نوع سسی بستگی دارد که در تهیه آن استفاده می‌شود.

پاستا با سس آلفردو

پاستا با سس آلفردو با اختلاف زیاد محبوب‌ترین پاستای ایتالیایی است که در فست فود‌های ایرانی سرو می‌شود. البته که محبوبیت این پاستا با سس خامه‌ای آن تنها مختص ایران نیست، مردم در سراسر جهان طرفدار این پاستای خوش‌طعم ایتالیایی هستند. اگر تا به حال تجربه سفارش پاستا با سس آلفردو را نداشته باشید با نگاه به طرز تهیه پاستا آلفردو متعجب خواهید شد، اما شک نکنید که ترکیب کره، شیر، خامه، پارمزان و سیر در تهیه سس آلفردو شما را شگفت زده خواهد کرد.

پاستا مارینارا

پاستا مارینارا یک نوع دیگر از پاستای ایتالیایی است که دستور تهیه بسیار ساده و ماهیت بسیار سالمی دارد. معمولاً در منو بعضی فست فودی‌ها می‌توان این پاستا را با نام پاستا مارینارا یا پاستا مارگاریتا دید و سفارش داد، اما درست کردن آن در خانه هم زحمت زیادی ندارد. این پاستا ترکیبی از سس مخصوص گوجه به نام سس مارینارا و پاستای جوشیده است که همراه با پنیر پارمزان و جعفری تازه تزئین و سرو می‌شود.

معرفی انواع برگر و ساندویچ

دسته بعدی از فست فود‌های محبوب در جهان ساندویچ‌ها و برگر‌ها هستند. ترکیب یک نان باگت یا نان برگر با مخلفاتی شامل گوشت، سوسیس، کالباس، کوکتل و سبزیجات، ساندویچ یا برگر را می‌سازد. همه‌ی ما ساندویچ‌های فست فودی را با نان باگت و پنیر پیتزا و برگر را با نان گرد و ورقه پنیر چدار بر روی گوشت می‌شناسیم، اما این یک قانون کلی در سرو ساندویچ و برگر نیست!

انواع برگر و ساندویچ تنها در نوع نان و سبزیجات مورداستفاده مشابه هستند و تفاوت آن‌ها مربوط به نوع ماده پروتئینی و پنیر آن است. علاوه بر این نوع سس مورداستفاده در سرو برگر و ساندویچ هم می‌تواند طعم آن را به کلی دستخوش تغییر کند. در لیست بلندبالای ساندویچ‌های فست فودی، این برگر‌ها و ساندویچ‌های استیک و رست بیف هستند که به عنوان از سالم‌ترین انواع غذا‌های فست فودی شناخته می‌شوند.

همبرگر

همبرگر ساده‌ترین و سالم‌ترین گزینه در لیست برگرهاست! تهیه و طبخ این ساندویچ دار فست فودی‌های ایرانی قدمتی طولانی دارد، این یک ساندویچ ساده از ترکیب نان برگر، یک قرص گوشت و مخلفاتی نظیر گوجه، کاهو و خیارشور است که معمولاً همراه با سس مایونز یا خردل سرو می‌شود. اگر از گوشت کم‌چرب و باکیفیت در تهیه برگر استفاده شود این ساندویچ هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.

چیکن برگر

چیکن برگر همان همبرگر است، اما با گوشت مرغ! حتی می‌توان گفت چیکن برگر به نسبت همبرگر قدری سالم‌تر است، چون گوشت مرغ به نسبت گوشت قرمز چربی کمتر دارد. شما می‌توانید به سادگی در خانه چیکن برگر را هم با همان دستور همبرگر با گوشت چرخ شده مرغ تهیه کنید و به همراه مخلفات داخل نان برگر بچینید.

معرفی انواع سوخاری

و، اما آخرین دسته از غذا‌های پرطرفدار فست فودی چیزی نیست جز سوخاری‌ها! این غذای خوشمزه و ترد فست فودی برای نخستین بار در سال ۱۸۳۰ به این شکلی که امروز می‌بینید در آمریکا به مردم معرفی شد. تا چند سال پیش سوخاری کردن تنها در انحصار گوشت مرغ بود، اما حالا می‌بینیم که در فست فود‌ها مواد غذایی متفاوتی از پیاز گرفته تا قارچ و ماهی را سوخاری شده برایتان سرو می‌کنند.

مرغ سوخاری

همان‌طور که گفتیم کلمه سوخاری تا مدت‌ها تنها در انحصار گوشت مرغ بود و با این حساب اصلاً تعجبی ندارد که بگوییم مرغ سوخاری محبوب‌ترین نوع سوخاری در فست فودهاست. همان‌طور که میدانید در بسیاری از فست فود‌ها سرخ کردنی را در حجم زیادی از روغن مانده و چند بار مصرف شده سرخ می‌کنند به همین دلیل شاید خوردن سوخاری در رستوران‌ها چندان سالم به نظر نرسد.

اما شما می‌توانید با تهیه سوخاری در خانه چه در روغن و چه در هوا پز بدون استفاده از روغن یک غذای فست فودی سالم و خوشمزه تهیه کنید. مرغ سوخاری را می‌توان با قسمت‌های مختلف گوشت مرغ از فیله تا ران و بال آماده کرد، اما محبوب‌ترین نوع مرغ سوخاری همان فیله سوخاری است که در بهترین حالت به همراه سس قارچ ویژه برایتان سرو می‌شود.

البته بد نیست اضافه کنیم که سفارش سوخاری در رستوران‌های خوب و باکیفیتی، چون لیالی لبنان مشهد هم انتخاب خوب و سالمی است. سوخاری را باید جایی امتحان کرد که نسبت به تعهد و وجدان کاری پرسنل آن مجموعه ایمان داشت. تجربه سوخاری هم در یک رستوران لبنانی مانند لیالی لبنان کافیست تا برای یک عمر شیفته‌ی طعم این غذای فست فودی شوید!

فیش اند چیپس

و، اما آخرین غذای خوشمزه فست فودی که در دسته سوخاری‌ها قرار دارد و معمولاً نامش را در منو فست فود‌ها می‌بینید یک نوع سوخاری پرطرفدار به نام فیش اند چیپس است. این نوع سوخاری یک غذای انگلیسی است که برای تهیه آن فیله ماهی را سوخاری کرده و همراه با سیب‌زمینی سرخ‌شده و سس تارتار سرو می‌کنند.

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، فست فود، ارزش غذایی، مرغ سوخاری، چیکن برگر تعداد بازديد: 340 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز