Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:51

29
مرداد
اهمیت توجه به وضعیت تغذیه‌ای بیماران مبتلا به سیروز کبد

اهمیت توجه به وضعیت تغذیه‌ای بیماران مبتلا به سیروز کبد

سیروز کبدی نوعی از بیماری کبدی است که با آسیب مزمن، پیشرونده و منتشر شونده کبدی مشخص شده و به طور عمده آخرین مرحله بیماری‌های کبدی محسوب می‌شود. اتیولوژی دقیقی برای آن مشخص نشده است

دکتر غزاله اسلامیان : متخصص تغذیه ؛ عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : سیروز کبدی نوعی از بیماری کبدی است که با آسیب مزمن، پیشرونده و منتشر شونده کبدی مشخص شده و به طور عمده آخرین مرحله بیماری‌های کبدی محسوب می‌شود. اتیولوژی دقیقی برای آن مشخص نشده است، اما بر اساس مطالعات انجام شده عوامل اگزوژن سمی، عفونی، آلرژن‌ها، موارد خودایمنی، فرآیند‌های عروقی یا خطاهای متابولیسمی مادرزادی می‌توانند در علت‌شناسی آن مطرح باشند، لذا بیماری‌هایی چون هپاتیت B و C، کبد چرب در افراد الکلی، سیروز صفراوی، هموکروماتوزیس، بیماری ویلسون و مصرف زیاد الکل با آن مرتبط می‌باشند و این بیماری در افراد چاق و سیگاری شیوع بیشتری دارد.

بیشتربخوانید:

8روش طبیعی برای پاکسازی کبد

 

 

کبد به عنوان یکی از ارگان‌های اساسی بدن نقش مهمی در وضعیت فیزیولوژیکی و متابولیسمی بدن دارد و در اثر وجود هر نوع بیماری یا آسیب در آن، بر عملکرد سایر ارگان‌ها و وضعیت تغذیه‌ای فرد اثر می‌گذارد. با توجه به این نقش اساسی، بیماری‌های کبدی، هم از وضعیت تغذیه‌ای فرد اثر پذیرفته و هم بر آن اثر می‌گذارند، چون از یک سو بسیاری از عوامل مشارکت کننده در بیماری‌های کبدی مانند گرسنگی ناشی از آسیت و یا مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ، دریافت را کاهش داده و با ایجاد کمبودها بر بافت و عملکرد کبد اثر می‌گذارند و از سوی دیگر با توجه به نقش عمده کبد در متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی، آسیب آن منجر به مختل شدن این موارد و تضعیف وضعیت تغذیه‌ای، سوء‌تغذیه و به دنبال آن کاهش عملکرد ارگان‌ها و در نهایت شدت یافتن بیماری، طولانی شدن مدت بستری و کاهش کیفیت زندگی می‌گردد.

 بیشتر بخوانید:

کبد چرب خود را با این عصاره‌ها درمان کنید

 

 

به گونه‌ای که بر اساس مطالعات انجام شده 80-70 درصد این بیماران مبتلا به سوء‌تغذیه پروتئین - انرژی بوده و این امر به دلیل کاهش حرکات روده، کاهش سنتز آنزیم‌های هاضمه به همراه تحلیل موکوس روده منجر به تأخیر درترمیم زخم، کاهش کیفیت زندگی و کاهش نسبت بقا می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، رژیم‌های مختلفی در مراحل متفاوت این بیماری چون رژیم محدود از سدیم، تجویز مکمل اسید‌های چرب شاخه‌دار، کاهش مصرف الکل توصیه شده است، بنابراین تعیین وضعیت تغذیه‌ای بیماران مبتلا به سیروز کبدی و تأمین کمبود‌های تغذیه‌ای و در نهایت بهبود تغذیه می‌تواند در کاهش طول بیماری و شدت آن مؤثر بوده و منجر به بهبود شرایط عمومی، کیفیت زندگی و افزایش نسبت بقا در این افراد گردد.

 بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

چند ماده غذایی برای پاکسازی کبد

نسخه طب سنتی برای سلامت کبد

 

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، کبد، سیگار، هپاتیت B، کبدچرب، سیروز کبدی، دکتر غزاله اسلامیان، کبدچرب گرید1 تعداد بازديد: 260 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز