Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:24

24
اسفند
سونامی سندروم متابولیک در ایران

سونامی سندروم متابولیک در ایران

سندروم متابولیک مجموعه ای از چند بیماری شامل چاقی تنه ای، فشارخون بالا، میزان بالای قند، کاهش چربی خون و افزایش تری گلیسیرید خون است و افرادی که دارای سندروم متابولیک هستند

تحریریه زندگی آنلاین : استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در کشور، یک سوم از مردم ایران به سندروم متابولیک مبتلا هستند.

دکتر علیرضا استقامتی اظهار داشت: سندروم متابولیک مجموعه ای از چند بیماری شامل چاقی تنه ای، فشارخون بالا، میزان بالای قند، کاهش چربی خون و افزایش تری گلیسیرید خون است و افرادی که دارای سندروم متابولیک هستند باید واجد سه مورد از این عوامل باشند. وی افزود: مطالعات نشان می دهند که میزان بستری در بیمارستان، بستری در بخش های مراقبت های ویژه و میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به سندروم متابولیک که به کووید۱۹ نیز دچار می شوند، بیشتر از سایر افراد است و دیده شده که ۸۰ درصد میزان مرگ و میر را در این افراد بالا می برد و ممکن است در بسیاری از موارد، این بیماران وقتی در بخش های مراقبت های ویژه بستری می شوند، نیاز به دستگاه های کمک تنفسی داشته باشند.

 بیشتربخوانید:

بیماری هایی که چاق‌تان می‌کنند

 

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ضمن تاکید بر لزوم آگاهی رسانی به جامعه در مورد سندروم متابولیک، خاطرنشان کرد: شدت بیماری کووید۱۹ در بیماران سندروم متابولیک، بیشتر است و باید تلاش کنیم تا اجزای سندروم متابولیک از جمله دیابت، فشارخون بالا، چاقی تنه ای و چربی بالای خون را کنترل کنیم.

دکتر استقامتی یادآور شد: سندروم متابولیک به عنوان یک بیماری، داروی خاصی ندارد و درمان این عوامل خطر یعنی چاقی، اضافه وزن، کنترل پرفشاری و قند خون و اصلاح میزان چربی و شیوه زندگی، به معنی درمان این بیماری است. 

وی گفت: در دوران کرونا به دلیل توصیه ها به جامعه برای عدم حضور در تجمعات و حتی ورزش های گروهی در مکان های مسقف و لزوم ماندن در خانه، زمینه های افزایش چاقی و عدم تحرک فراهم است و چاقی و عدم تحرک، زمینه ساز دیابت و برخی بیماری های دیگر می شود بنابراین شرایط کنونی زندگی، افراد را مستعد ابتلا به سندروم متابولیک می کند و حتی احتمال شیوع بیشتر سندروم متابولیک نسبت به گذشته نیز وجود دارد. 

بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

چند ماده غذایی برای پاکسازی کبد

 

 

برچسب ها: چاقی، قند خون، فشارخون، پرفشاری، سندروم متابولیک تعداد بازديد: 213 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز