Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:34

29
دی
با بهترین رژیم غذایی سال خوش اندام شوید

با بهترین رژیم غذایی سال خوش اندام شوید

در سال میلادی که به تازگی پشت سر گذاشتیم، رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای پنجمین سال متوالی، عنوان برترین رژیم غذایی سال را به خود اختصاص داد.

برترین‌ها : در سال میلادی که به تازگی پشت سر گذاشتیم، رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای پنجمین سال متوالی، عنوان برترین رژیم غذایی سال را به خود اختصاص داد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا همراه هم بیشتر با این برنامه غذایی آشنا شویم و بدانیم دقیقا به جهت برخورداری از کدام خصوصیات این رژیم غذایی اینچنین قاطعانه برای پنج سالِ پشت سر هم، بهترین برنامه غذایی سال می‌شود.

چرا رژیم غذاییِ مدیترانه‌ای بهترین است؟

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر چه اساسی بهترین است؟

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برنامه غذایی است که بر پایه عادات تغذیه مردم مناطقی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا بنا شده است و همان‌گونه که پیشتر اشاره شد امسال برای پنجمین سال متوالی از طرف گروهی از متخصصان تغذیه به عنوان برترین رژیم غذایی سال انتخاب شد. انتخاب رژیم غذایی برتر سال به همت موسسه US News & World Report انجام می‌گردد و این موسسه هر سال با بهره‌گیری از برترین متخصصان تغذیه در دنیا، انواع برنامه‌های غذایی را از منظر‌های گوناگون رتبه بندی می‌کند و در نهایت بهترین‌ها را معرفی می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در این رتبه‌بندی در کنار برگزیده شدن به عنوان برترین برنامه غذایی سال، موفق شد عناوینی، چون آسان‌ترین رژیم از نظر وفاداری فرد رژیم گیرنده، برترین رژیمِ بر پایه گیاهان، برترین رژیم برای سلامتی قلب و برترین رژیم برای افراد مبتلا به دیابت را هم از آن خود کند.

بیشتربخوانید:

لاغری آسان با رژیم لاغری وایکینگی

با این رژیم غذایی1 ماهه 3 کیلو لاغر شوید

چرا رژیم غذاییِ مدیترانه‌ای بهترین است؟

جالب است بدانید در تیم متخصصانِ مسئول این رتبه‌بندی علاوه بر افراد متخصص در زمینه تغذیه، متخصصانِ قلب، دیابت و کاهش وزن هم حضور دارند و رژیم غذایی مدیترانه‌ای به دلیل استفاده فراوان از غذا‌های بر پایه گیاهان و میانه‌روی در مصرف پروتئین‌های بدون چربی و البته چربی‌های مفید، این‌گونه با اقتدار برترین رژیم غذایی سال شده است.

در سال میلادی گذشته گروه متخصصان این موسسه، ۴۰ رژیم غذایی محبوب در سراسر دنیا را از جنبه‌هایی، چون سهولت در پایبندی به آن، برخورداری از همه مواد مورد نیاز بدن، تاثیر در کاهش وزن در کوتاه و بلند مدت و پتانسیلِ آن برنامه غذایی در اثرگذاری مثبت روی بیماری هایی، چون دیابت بررسی و رتبه‌بندی کردند.

این متخصصان رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به دلیل برخورداری از خصوصیاتی، چون تامین تقریبا تمام مواد مورد نیاز بدن، سهولت پایبندی به آن و استفاده طیف گسترده‌ای از مواد غذایی مورد تحسین قرار دادند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و تاثیر شگرف روی سلامتی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این برنامه غذایی بر اساس نحوه تغذیه مردمی به وجود آمده است که در خط ساحلی دریای مدیترانه زندگی می‌کنند. مردم ساکن در این خط ساحلی که اصطلاحا "مناطق آبی" هم نامیده می‌شود، بر اساس جمع‌بندی داده‌های مختلف نه تنها از عمر به نسبت طولانی‌تری برخوردار هستند بلکه نسبت به مردم سایر نقاط سالم‌تر هم هستند.

یکی از نقاط قوت این برنامه غذایی عدم تمرکز و تاکید بیش از حد روی یک ماده یا یک گروه از مواد غذایی و تشویق به استفاده از دامنه‌ای گسترده از خوراکی‌هاست. با این وجود در این برنامه غذایی هم اصولی وجود دارد و به صورت کلی می‌توان گفت مصرف فراوان غذا‌های بر پایه برگ‌های سبز، غلات کامل، حبوبات، گیاهان دارویی و ادویه‌ها اساسِ این برنامه غذایی را تشکیل می‌دهد. در این برنامه همچنین مصرف چربی‌های مفید مانند روغن زیتون، انواع مغز‌ها و آجیل و البته پروتئین‌های با چربی کم از منابعی، چون ماهی و پرنده‌ها به شدت تشویق می‌شود.

بیشتربخوانید:

مزایای رژیم مدیترانه‌ای برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

چرا رژیم غذاییِ مدیترانه‌ای بهترین است؟

قابل توجه است که تحقیقات فراوانی ارتباط چنین عادات غذایی با فوایدی، چون داشتن قلب سالم‌تر، پایین آوردن شانس ابتلا به دیابت، کاهش فشار خون و کاهش قابل توجه سرعت روند کلی پیری در بدن را ثابت می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیمی که رهایش نخواهید کرد

از دیگر نقاط قوت این برنامه غذایی که از قضا بر اساس تجربه متخصصان تغذیه بسیار هم حائز اهمیت است، سهولت در پایبندی به آن است. این برنامه غذایی پهنه گسترده‌ای از مواد غذایی متنوع و متفاوت را شامل می‌شود و تقریبا هیچ گروهی از خوراکی‌ها را کاملا از برنامه غذاییتان حذف نمی‌کند.

بر همین اساس است که آن‌گونه که متخصصان تغذیه تایید می‌کنند، پیروی از این برنامه غذایی شما را با هیچ‌گونه ریسک ناشی از عدم مصرف گروهی خاص از خوراکی‌ها روبرو نمی‌کند. انعطاف‌پذیری بالای رژیم غذایی مدیترانه‌ای و سازگاری آن تفریبا با هر سبکی از زندگی باعث شده پیروی از این برنامه غذایی بسیار آسان و کم‌زحمت باشد و بر اساس تجربه انسان‌های مختلف پایبندی طولانی مدت به آن محتمل‌تر از هر برنامه غذایی دیگری است.

آیا واقعا رژیم غذایی مدیترانه‌ای به درد همه می‌خورد؟

همان‌طور که ممکن است از یک متخصص تغذیه بشنوید، هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. اگر بخواهیم با نگاه منتقدانه به این برنامه غذایی نگاه کنیم احتمالا چند نکته نسبتا منفی به چشممان خواهد خورد. یکی از این نکات منفی نیاز به شناخت مواد غذایی و آگاهی از ارزش غذایی آن‌هاست که برای پایبندی بهتر به رژیم غذایی مدیترانه‌ای لازم است و ممکن است دست‌کم برای مدتی وقت‌گیر باشد.

بیشتربخوانید:

رژیم غذایی مدیترانه ای

 

چرا رژیم غذاییِ مدیترانه‌ای بهترین است؟

نکته بعد که شاید برای ما ایرانی‌ها اصلی‌ترین نکته منفی این برنامه غذایی باشد گران بودن برخی از خوراکی‌های موجود در این رژیم و بالا رفتن هزینه‌ای باشد که می‌توانیم صرف تغذیه کنیم. گروه دیگری که شاید بهتر باشد سراغ این رژیم غذایی نروند کسانی هستند که با هدف کاهش سریع وزن به دنبال یک برنامه غذایی هستند و از آن‌جایی که هدف اصلی این رژیم حفظ و بهبود سلامتی شماست دست‌کم در کوتاه‌مدت موثرترین راه برای کاهش وزن نیست.

با این وجود به این دلیل که رژیم غذایی مدیترانه‌ای مصرف گوشت قرمز، شکر و خوراکی‌های فرآوری شده را محدود می‌کند، حتما در راه رسیدن به هدف اصلی یعنی سلامتی به کاهش وزنِ شما هم کمک خواهد کرد.

برچسب ها: رژیم غذایی، گیاهخواری، کاهش وزن، تناسب اندام، رژیم مدیترانه ای، لاغری سریع تعداد بازديد: 214 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز