Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:21

8
مرداد
تنظیم‌تری‌گلیسیرید با تغذیه

تنظیم‌تری‌گلیسیرید با تغذیه

مطالعات نشان می‌دهد تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی سالم مانند جایگزینی چربی‌های اشباع به جای چربی‌های اشباع، فعالیت ورزشی و کاهش وزن می‌تواند سطح ‌تری‌گلیسیرید خون را 20 تا 50% کاهش دهد.

تحریریه زندگی آنلاین : مطالعات نشان می‌دهد تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی سالم مانند جایگزینی چربی‌های اشباع به جای چربی‌های اشباع، فعالیت ورزشی و کاهش وزن می‌تواند سطح ‌تری‌گلیسیرید خون را 20 تا 50% کاهش دهد.تری‌گلیسیرید چربی‌هایی هستند که از طریق تغییر مواد غذایی به‌خصوص الکل و قند در کبد شکل می‌گیرند و به‌صورت چربی‌های شکمی ذخیره می‌شوند. اگر سطح این چربی‌ها در خون از 2 گرم بر لیتر بیشتر باشد، تری‌گلیسیرید بالا اطلاق می‌شود. برخلاف کلسترول، تری‌گلیسیرید به‌طور مستقیم باعث مسدود شدن عروق خونی نمی‌شود بلکه عامل تشدید کننده دیگر خطرات زمینه‌ساز ناراحتی‌های قلبی عروقی مانند دیابت و چاقی است. در صورت بروزتری‌گلیسیرید بالا معمولاً با تغییر سبک زندگی به‌خصوص رژیم غذایی سالم می‌توان به بهبودی رسید و به‌ندرت ممکن است نیاز به مصرف دارو باشد.

 بیشتربخوانید:

این علائم نشان میدهد کلسترول خون‌تان بالاست

 

 

 

توجه به مصرف قند

مصرف زیاد قند در کبد به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود. در این مورد باید به قندهای سریع به‌خصوص ساکاروز توجه داشت که در شکر سفید، کیک، شیرینی، آبمیوه، بستنی و دیگر نوشیدنی‌های شیرین وجود دارد. از فروکتوز نیز نباید غافل شد. براساس تحقیقی که در دانشگاه مینه سوتا آمریکا صورت گرفت تری‌گلیسیرید خون در مردانی که رژیم غذایی سرشار از فروکتوز داشتند 32% بیشتر از کسانی است که مقدار زیادی گلوکز مصرف می‌کردند. گرچه فروکتوز به‌عنوان قند میوه شناخته می‌شود اما آبمیوه، شربت‌ها، سس‌های آماده، خمیرها و... نیز سرشار از آن هستند.میوه‌ها دوستان خوب سلامتی هستند اما بیماران مبتلا به تری‌گلیسیرید بالا می‌توانند سبزیجات، طالبی، گریپ فوروت، توت‌فرنگی، هلو و موز را با خیال راحت‌تری میل نمایند زیرا مقدار کمتری فروکتوز دارند.

 بیشتربخوانید:

این خوراکی‌ها قاتل کلسترول خون هستند

5ماده غذایی برای کاهش کلسترول خون و وزن

 

 

 

کاهش چربی‌های حیوانی

اسیدهای چرب در تعادل ‌تری گلیسریدها مانند کلسترول خون نقش دارند، اما شاید تأثیر آنها به‌اندازه قند نباشد. توصیه می‌شود مصرف چربی‌های حیوانی (کره، گوشت‌های چرب، پنیر، سوسیس و کالباس) محدود شده و به جای آنها روغن‌های آفتابگردان، کلزا، زیتون و مارگارین گیاهی در برنامه تغذیه گنجانده شود. همچنین بهتر است به جای گوشت ماهی‌های چرب مانند ماکرو و ساردین حداقل دو تا سه بار در هفته میل گردد زیرا سرشار از اسیدهای چرب مفید امگا 3 هستند.نتیجه مطالعات محققان دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده نشان می‌دهد مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند سطح ‌تری‌گلیسیرید خون را پایین آورد. البته منابع غذایی امگا 3 در صورت افزایش ‌تری‌گلیسیرید خون محدود هستند و نیاز به مصرف داروها یا مکمل‌های امگا 3 خواهد بود.تأثیر مطلوب فیبرها بر کنترل تری‌گلیسیرید خون فیبرها مانع از جذب چربی‌ها و قندها می‌شوند و در ایجاد تعادل ‌تری‌گلیسیرید و کلسترول نقش دارند. کلم بروکلی، گل‌کلم، هویج، مارچوبه و سیب‌زمینی و کرفس سبزیجات بسیار عالی در این‌باره هستند زیرا مقدار بالایی فیبر دارند. این سبزیجات را می‌توان خام یا به شکل بخارپز میل کرد و توصیه می‌شود روغن زیتون به‌عنوان چاشنی اضافه شود. نان‌های سبوس‌دار و حبوبات نیز برای کنترل تری‌گلیسیرید مفید هستند و باید جایگزین نان سفید شوند.

 

بیشتر بخوانید:

تغذیه بیماران مبتلا به سندرم متابولیک

 

 

 

حفظ تناسب‌اندام

کاهش وزن به‌طور خودکار بر کاهش‌ تری‌گلیسیرید خون تأثیر می‌گذارد زیرا تجمع چربی در اندام‌های مختلف به‌خصوص شکم کمتر می‌شود. به‌علاوه، زمانی که فرد رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کند، تغییرات غذایی و کاهش مصرف قند و چربی‌های مضر باعث تعادل سطح ‌تری‌گلیسیرید خون می‌شود. همچنین به‌ندرت ممکن است فردی با وزن ایده آل و بدون زمینه سندرم متابولیک (اختلال همراه با دیابت و چاقی) مبتلا به تری‌گلیسیرید بالا باشد.

 

ورزش را فراموش نکنید!

فعالیت ورزشی انرژی را به ماهیچه تبدیل می‌کند و در نتیجه ذخیره قندها و چربی به‌خصوص ‌تری‌گلیسیرید کاهش می‌یابد. به‌عنوان‌مثال پیاده‌روی سریع 20 دقیقه در روز یا حداقل 1 ساعت، دو تا سه بار در هفته ضروری است. در این صورت سطح ‌تری‌گلیسیرید 20 تا 30 درصد کم می‌شود.

 

برچسب ها: کلسترول، چربی خون، تری گلیسیرید تعداد بازديد: 241 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز