Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:07

28
آذر
آیا مصرف یک لیوان ماست (معادل یک کاسه ماست‌خوری) یا یک لیوان دوغ همراه با غذا اشکال دارد؟

آیا مصرف یک لیوان ماست (معادل یک کاسه ماست‌خوری) یا یک لیوان دوغ همراه با غذا اشکال دارد؟

اگر بخواهیم از لحاظ جذب آهن به این مسئله نگاه کنیم، آهن غیر هم (غیرآلی) چون تحت تأثیر عوامل کاهنده جذب است، ممکن است جذب آن کمی تحت تأثیر قرار بگیرد و کاهش یابد، البته آن هم در صورتی که در حدود 2-3 لیوان ماست همراه غذا مصرف شود.

زهرا قنبری - کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : باید گفت جواب این سؤال به چندین فاکتور بستگی دارد:

1- اگر بخواهیم از لحاظ جذب آهن به این مسئله نگاه کنیم، آهن غیر هم (غیرآلی) چون تحت تأثیر عوامل کاهنده جذب است، ممکن است جذب آن کمی تحت تأثیر قرار بگیرد و کاهش یابد، البته آن هم در صورتی که در حدود 2-3 لیوان ماست همراه غذا مصرف شود نه یک لیوان، در آن صورت می‌توان گفت که جذب آهن غیر هم منابع مختلف خصوصاً حبوبات و سبزیجات کاهش می‌یابد.

2- در افرادی که دچار بیماری رفلاکس (بازگشت اسید از معده به مری) هستند، ممکن است مصرف دوغ همراه با غذا وضعیت رفلاکس این افراد را بدتر کند، زیرا همیشه توصیه شده که همراه با غذا از مصرف مایعات پرهیز شود.

3- اما حواسمان باشد که سن ابتلا به پوکی‌استخوان پایین آمده است و برای پیشگیری از این بیماری حتماً باید 3-4 واحد از لبنیات را روزانه در برنامه غذایی خود داشته باشیم و اگر می‌خواهیم مشکلات مصرف آنها همراه با غذا که در بالا به آن اشاره شد، پیش نیاید، می‌توانیم به عنوان یک میان‌وعده سالم از آن استفاده کنیم.

بیشتربخوانید:

آیا لبنیات برای دیابت و فشار خون بالا مفید است؟

تاثیر چربی لبنیات بر دیابت نـــوع 2

پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان

برچسب ها: ماست، رفلاکس معده، لبنیات، پوکی استخوان، اسید معده، دیابت نوع2 تعداد بازديد: 424 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز