Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:49

22
آبان
رابطه ورزش با کاهش وزن

رابطه ورزش با کاهش وزن

برای کاهش وزن لازم است میزان کالری که ما مصرف می‌کنیم، کمتر از میزان کالری باشد که توسط بدن سوخته می‌شود. ورزش یکی از کارهایی است که می‌تواند باعث افزایش سوزاندن کالری توسط بدن شود و به پروسه کاهش وزن کمک کند

احمدرضا کلاهی - کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : برای کاهش وزن لازم است میزان کالری که ما مصرف می‌کنیم، کمتر از میزان کالری باشد که توسط بدن سوخته می‌شود. ورزش یکی از کارهایی است که می‌تواند باعث افزایش سوزاندن کالری توسط بدن شود و به پروسه کاهش وزن کمک کند، اما بعضی افراد عنوان می‌کنند که ورزش به تنهایی برای کاهش وزن مؤثر نیست!

 

ورزش مثل یک معجون برای بدن عمل می‌کند و برای سلامتی ما، تقریباً همه کاری انجام می‌دهد. ورزش می‌تواند ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون، پوکی‌استخوان و حتی بعضی سرطان‌ها را کاهش دهد. در بحث سلامت روانی نیز ورزش بسیار مؤثر است و می‌تواند به ما در کنترل استرس و افسردگی کمک کند.

 

بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 کاهش وزن در کنار عضله‌سازی

در صورتی که فقط به کاهش وزن فکر کنیم و به سادگی، کالری دریافتی‌مان را از غذا کاهش بدهیم، میزان زیادی عضله هم از دست می‌دهیم که هم سرعت کاهش وزن ما را کاهش می‌دهد و هم استایل و ظاهر نامطلوبی از ما باقی می‌ماند. در حالی که اگر ورزش منظم را به برنامه روزانه خود اضافه کنیم (نیازی نیست حتماً به باشگاه برویم یا ورزش خاصی را انجام بدهیم. فقط کافی است فعالیت فیزیکی را به‌طور روتین انجام بدهیم)، می‌توانیم در کنار این کاهش وزن، عضله‌سازی نیز انجام بدهیم که هم استایل بسیار مطلوب‌تری داشته باشیم و هم مسیر تناسب اندام را بسیار راحت‌تر طی کنیم. به‌طور کلی، مزیت‌های ورزش کردن آنقدر زیاد است که در این بین، شاید حتی کاهش وزن به چشم نیاید.

 

بیشتر بخوانید:

چندروش شگفت انگیز برای کوچک کردن شکم

 

 

 افزایش اشتها بعد از ورزش کردن

و اما مشکلی که بعضی افراد پس از ورزش کردن با آن روبرو می‌شوند، افزایش اشتها است.

تصور کنید که یک جلسه تمرین بسیار خوب انجام دادید و حالا وقت غذاخوردن بعد از تمرین رسیده است. با خودتان فکر می‌کنید که خب، من امروز خیلی تمرین کردم، خیلی کالری سوزاندم و حالا می‌توانم غذای بیشتری مصرف کنم.

این دقیقاً همان تفکر اشتباهی است که بعضی افراد بعد از ورزش دارند و فکر می‌کنند که باید بعد از ورزش کردن به خودشان با غذا پاداش بدهند و معمولاً این پاداش، بسیار بیشتر از میزان کالری هست که شما حین تمرین سوزانده‌اید و در نتیجه تمام زحمات شما از بین می‌رود و حتی ممکن است وزنتان بیشتر هم بشود.

بعضی وقت‌ها هم این‌طور نیست که ما بخواهیم به خودمان پاداش بدهیم، ولی باز هم اشتهای ما بعد از ورزش خیلی زیاد می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که در بعضی افراد به خصوص خانم‌ها، ورزش باعث افزایش ترشح هورمون گرسنگی (گرلین) شده و باعث می‌شود که غذای بیشتری مصرف کنند. این مساله در مورد افراد چاق نیز صدق می‌کند.

 

 کلام پایانی

به هر حال، چه ما به خودمان پاداش بدهیم و چه اشتهایمان واقعاً زیاد شده باشد، راه‌حل، تبعیت از یک برنامه غذایی علمی و اصولی هست که به ما بگوید بعد از ورزش دقیقاً چه مقدار غذا باید مصرف کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

با این میوه ها به جنگ چاقی بروید

برچسب ها: لاغری، تناسب اندام، لاغری با ورزش، چربی سوزی، لاغری شکم و پهلو تعداد بازديد: 315 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز