Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:34

19
مهر
اصلاح تغذیه و سبک زندگی در فصل پاییز

اصلاح تغذیه و سبک زندگی در فصل پاییز

از آن‌جا که هوای پاییز رو به خنکی می‌رود و افراد از فصل تابستان عادت به پوشیدن لباس‌های کم دارند احتمال سرماخوردگی در اوایل این فصل بیشتر است.

به گزارش خراسان ، امسال که شیوع کرونا با سرماخوردگی فصلی و حساسیت مقارن شده است؛ بیشتر باید مراقب سلامتی خود و خانواده مان باشیم. خانم‌ها به عنوان رکن اصلی هر خانه مسئولیت بیشتری را در قبال سلامتی افراد خانه دارند. با تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه می‌شود تاحدودی از بیماری‌های این فصل جلوگیری کرد.

غذا‌های با مزاج گرم مصرف کنید

با توجه به این‌که فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذا‌هایی که سردی و خشکی زیاد دارند همچون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذا‌هایی که مزاج گرم دارند و خون ساز هستند استفاده کنید. آبگوشت، گوشت گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، حبوبات، غذا‌های ادویه‌دار و موادی که طعم شیرین دارند مانند شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز، انجیر و از میان میوه‌های تازه مصرف به، سیب، انار و گلابی توصیه می‌شود.

 
 

بیشتربخوانید:

 

برای افزایش رطوبت بدن غذا‌های آب‌پز بخورید

با توجه به کاهش بارش‌ها در برخی شهر‌ها و افزایش خشکی هوا در فصل پاییز بهتر است برای کمک به افزایش تری و رطوبت بدن، غذا‌های آب‌پز و رقیق مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها را جایگزین مواد سرخ‌کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذا‌های فراوری شده نظیر کنسرو‌ها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید. علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کم کنید و از نوشیدنی‌هایی مانند شربت لیمو، عسل و خاکشیر بهره ببرید.

بهترین میان وعده‌ها در پاییز

مصرف مغز بادام و پسته به‌خصوص به صورت حریره از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها در این فصل به‌خصوص برای کودکان به شمار می‌آید. برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسید‌های چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده هم توصیه می‌شود، اما توجه داشته باشیم که باید از زیاده روی حتی درباره مواد غذایی مجاز نیز دوری کنیم.

 

بیشتربخوانید:

معرفی 8 دمنوش با طبع گرم برای روزهای سرد پاییز

 

 

چگونه پوست را از خشکی برهانیم؟

در این فصل استحمام با آب گرم همراه با روغن‌مالی در حمام با روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین، بابونه یا کنجد به پیشگیری از بروز خشکی‌ها و لطیف و حالت‌پذیر ماندن پوست کمک می‌کند ضمن این‌که خارش، اگزما، خونریزی و ترک پوست به این روش التیام می‌یابد.

 

با شیوع یبوست در پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست به علت خشکی بدن و مزاج بیشتر می‌شود که باید برای رفع این حالت از ملین‌های با مزاج گرم استفاده شود که بهترین آن‌ها انجیر و روغن زیتون است. البته اگر فرد مبتلا به دیابت نباشد می‌تواند انجیر را به صورت خشک، روزی سه تا پنج عدد استفاده کند. در صورت خشکی بیش از حد مزاج، می‌توان انجیر را شب در گلاب خیس و صبح ناشتا استفاده کرد.

بیشتربخوانید:

3دمنوش برای تقویت سیستم تنفسی

 

 

برچسب ها: تغذیه سالم، سرماخوردگی، یبوست، آنفولانزا، فصل پاییز، میوه های پاییزی، خشک پوست تعداد بازديد: 378 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز