Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 9 فروردین 1399 - 22:06

2
فروردین
جایگزینی غذا‌های سالم در نوروز

جایگزینی غذا‌های سالم در نوروز

با شروع تعطیلات نوروزی و دید و بازدید‌ها و همچنین سفر خانواده‌ها عده‌ای از کودکان ممکن است برنامه غذایی نامناسبی را انتخاب کرده و دچار مشکلات گوارشی و افزایش وزن‌های بعد از پایان تعطیلات عید نوروز شوند.

فرزاد‌ برهمند‌پور - کارشناس ارشد‌ تغذیه و ارتقای سلامت

تحریریه زندگی آنلاین :  با شروع تعطیلات نوروزی و دید و بازدید‌ها و همچنین سفر خانواده‌ها عده‌ای از کودکان ممکن است برنامه غذایی نامناسبی را انتخاب کرده و دچار مشکلات گوارشی و افزایش وزن‌های بعد از پایان تعطیلات عید نوروز شوند. در واقع با شروع فصل بهار به منظور پیشگیری از بروز انواع حساسیت‌های غذایی و همچنین اضافه وزن در پایان تعطیلات می‌توان الگوی غذایی صحیحی را انتخاب کرد. در این زمینه توصیه متخصصان تغذیه به کودکان، استفاده از مغز‌ها مانند پسته، بادام و فندق به میزان متعادل می‌باشد؛ چون این مغزهای گیاهی با دارا بودن منیزیم، سلنیم و ویتامینE  بالا سبب سلامت سیستم قلبی عروقی، تنظیم چربی‌های خون و کنترل فشار خون و قند خون در کودکان می‌شوند، البته ذکر این نکته ضروری است که مصرف زیاد مغزهای گیاهی مانند بادام‌زمینی به میزان زیاد بخصوص در کودکان، سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی و ناراحتی گوارشی می‌شود، بنابراین باید توجه کرد که مصرف مقدار زیاد آجیل با دارا بودن انرژی بالا سبب اضافه وزن نیز می‌شود. همچنین مصرف متعادل سمنو در ایام عید با دارا بودن ویتامین‌های گروه B سبب سلامتی پوست و سیستم عصبی در کودکان می‌شود، بنابراین استفاده از سمنو در برنامه غذایی کودکان در این ایام مفید است. از طرف دیگر رعایت تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی و اجتناب از حذف وعده‌های غذایی نقش موثری در سلامتی و تنظیم وزن بدن در کودکان در ایام نوروز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

توصیه‌های نوروزی یک متخصص تغذیه

گرسنگی پنهان پیامد مصرف بی‌رویه قندها

 * مواد غذایی پیشنهادی متخصصین تغذیه برای  ارتقای سلامتی کودکان در ایام نوروز

کلم پیچ

 این ماده غذایی منبع غنی از خنثی‌کننده‌های مواد مضر در بدن (به نام آنتی‌اکسیدان‌ها) می‌باشد که نقش بسیار موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد. این سبزی منبع غنی از ویتامین A نیز می‌باشد.

علاوه بر این که نقش این ویتامین در سلامت پوست و مو و همچنین تقویت سیستم ایمنی در بدن کودکان به اثبات رسیده است. همچنین کلم پیچ منبع غنی از ویتامی‌C  نیز می‌باشد. همچنین کلم پیچ حاوی ترکیبات گیاهی ضروری (به نام فیبر) است که مناسب برای سلامت قلب و عروق می‌باشد.

 

انار

این میوه منبع غنی از خنثی کننده‌های مواد مضر در بدن کودکان و پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی عروقی  و پیشگیری کننده از اختلال حافظه و فراموشی است. اگر مصرف میوه انار برای کودک سخت است، می‌توان از آب انار برای او استفاده نمود. توجه داشته باشید که

1 فنجان آب انار حاوی 150 واحد انرژی می‌باشد، در حالی‌که نصف فنجان دانه انار حاوی 72 واحد انرژی می‌باشد. به عبارت دیگر 1 فنجان آب انار

2 برابر نصف فنجان دانه‌های انار انرژی به بدن می‌رساند. همچنین دانه‌های انار حاوی ترکیبات مفید گیاهی به نام فیبر می‌باشند. به همین دلیل مصرف میوه انار نسبت به آب انار به خاطر دارا بودن فیبر و انرژی کمتر ارجحیت دارد.

 

جوی دو سر

1 فنجان جوی دو سر حاوی ترکیبات گیاهی مفید (به نام فیبر محلول) می‌باشد. نکته مهم این است که تحقیقات جدید نشان دادند مصرف جوی دو‌سر در وعده صبحانه به دلیل جذب آهسته نشاسته احساس سیری را در کودکان در طول روز طولانی‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودکان در طی روز از تنقلات بی‌ارزش غذایی کمتر استفاده نمایند. در ضمن مصرف جوی دو سر مانع از افزایش ترشح هورمون کاهش دهنده قند خون و افزایش دهنده چربی بدن شده و به طور غیر مستقیم سبب چربی‌سوزی در بدن می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

بهترین روش انتخاب رژیم غذایی برای لاغری سریع

سم‌زدایی بدن؛ بدترین راه برای شروع سال نو

 دوغ یا ماست کفیر

این نوع مواد غذایی حاوی ترکیبات مفیدی جهت تنظیم محیط میکروبی روده می‌باشند و سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. از مزایای دیگر لبنیات کفیر برای کودکان تامین کلسیم مورد نیاز بدن‌شان می‌باشد.

 

عدس

این ماده غذایی را می‌توانید در کنار بسیاری از غذا‌ها برای کودکان قرار دهید. نصف استکان عدس پخته شده حاوی 9 گرم پروتئین می‌باشد. عدس منبع نسبتا خوبی از اسید فولیک و آهن گیاهی نیز می‌باشد که این مواد غذایی از کم‌خونی فقر آهن در بدن کودکان پیشگیری می‌کنند، بنابراین مصرف عدس با منابع ویتامین C مانند لیمو ترش تازه سبب افزایش جذب آهن موجود در عدس و پیشگیری از کم خونی در کودکان خواهد شد.

 

* توصیه مهم متخصصان تغذیه در مورد تغذیه کودکان در سفرهای نوروزی

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در هنگام مسافرت کودکان حتما 3 وعده اصلی و دو میان‌وعده مصرف نمایند. گاهی برخی کودکان با خوردن یک وعده به مقدار زیاد و حذف وعده بعدی سبب اختلال در تنظیم قند خون و افزایش تجمع چربی در بدن و در نتیجه افزایش وزن در این ایام می‌شوند.

 

برچسب ها: رژیم غذایی سالم، افزایش وزن، متخصص تغذیه، برنامه غذایی، منابع ویتامین C، سفرهای نوروزی، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 121 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز